Simona Buta: O femeie va intelege intotdeauna mult mai bine un brand de tampoane decat un barbat

Simona Buta: O femeie va intelege intotdeauna mult mai bine un brand de tampoane decat un barbat

"Femeile au coaie", spune Simona Buta. Poate, tocmai din acest motiv, ii place sa fie femeie si nu ar vrea sa fie barbat. Simona Buta este consultant in comunicare si una dintre fondatoarele Bucharest Design Center (BDC), platforma de promovare a designului romanesc de produs.

Ea vorbeste despre primele forumuri din Romania care promovau leadership-ul feminin, de ce feminismul nu mai are sens in Romania si care este primul gand cand aude cuvantul "romance".

Cat de macho e societatea romaneasca. Cat de macho e societatea romaneasca in reclame

Deloc. Femeile au COAIE (oare poti folosi cuvantul asta in scris?). Femeile sunt in pozitii de varf in multinationale, in politica, in companii de advertising. Femeile au initiat business-uri profitabile in Romania. Nu poti spune ca este o societate macho.

Femeile in reclame propun barbatilor diverse deal-uri ("Dragule, ce-ar fi sa ne luam si noi o masina/ casa/ etc"), ele manipuleaza procesul de achizitie pentru diverse produse (credite bancare, produse de asigurari etc.) si au la indemana toate instrumentele pe care le au si barbatii. Nu cred ca suntem o societate macho.

Feminismul

Miscarea feminista s-a nascut cu "Rosie the Roveter" in America, cand femeile au decis sa lucreze in fabrici, producand munitie si armament in al doilea razboi mondial, pe cand barbatii lor erau pe front.

Eu am participat la promovarea primelor idei despre feminism in Romania, cand un tip care acum este inchis la Penitenciarul Gaesti, Bogdan Popovici (in dosarul Trofeul Calitatii – Adrian Nastase), a initiat primele forumuri internationale despre leadership feminin. Eu m-am ocupat de promovarea acestor forumuri care popularizau ideea de leadership feminin si incercam sa explic publicurilor - tinta ce se intampla in lumea larga si cum ar trebui Romania sa se alinieze la curent.

Erau anii 2006-2007. Atunci au aparut personaje politice feminine proeminente in Romania, a crescut empowerment-ul femeilor in business si media. Pana prin 2000 putem spune ca societatea romaneasca a fost condusa de barbati.

Cred ca dezbaterile despre feminism sunt fumate acum. Obiectivele Romaniei sunt unele mult mai importante, mai profunde – educatia ar trebui sa fie principalul obiectiv. Cresterea unei societati nu se poate face decat prin educarea si culturalizarea maselor.

Lumea barbatilor in publicitate

Cred ca in continuare cei mai buni creativi (directori de creatie) raman barbatii, in timp ce cei mai buni oameni din Client Service sunt femei.

Barbatii au imaginatie mai buna si au libertate si curaj - in timp ce femeile cantaresc mai bine riscul si sunt mai analitice; e genetic. Si cred ca e un echilibru bun - cineva trebuie s-o faca pe una si cineva pe cealalta, e ca intr-un cuplu.

Impartirea brandurilor in functie de sex

Are legatura cu sexul si e normal sa aiba, pentru ca o femeie va intelege intotdeauna mult mai bine un brand de tampoane decat un barbat. Stiu barbati din publicitate care numai cand aud de tampoane li se taie tot elanul. Insa, in aceeasi masura, am vazut cazuri cand un barbat a venit cu o idee geniala pentru un brand de femei – tocmai pentru ca poate privi cu alti ochi insight-ul.

Romancele: primul gand

(haha-in contextul asta…) Sunt muncitoare. Trag in agentii pana le ies ochii din cap. Lucreaza pana la 12 noaptea si sambata si duminica pentru ca i s-a trezit clientului sa schimbe de tz-shpe ori virgula pe un vizual.

Romancele nu analizeaza pentru ce trag – ele trag. Plang cu art-ul sau cu DTP-ul de gat in agentii, apoi rad, apoi iar plang si isi baga p…in client. Dar a doua zi vin la munca si o iau de la capat.

Ce ar intelege un strain despre femeile din Romania, daca s-ar uita doar la reclame

Ca sunt frumoase, computer-manipulated (adica retusate, nenaturale). E un cliseu, dar romancele sunt frumoase.

Cea mai reprezentativa romanca din reclame

Magda Catone, clar. Matusa din America (din reclamele la detergenti). E gospodina cu bigudiuri, atenta atat la cheltuielile familiei cat si la felul cum da in societate (intre vecinele de pe scara blocului).


Din aceeasi liga este si Stela Popescu, care face reclama la un lant de farmacii – dar care reprezinta aceeasi tipologie a femeii romance.

Specificul romancelor din reclame

Au cam acelasi tip de voce – ati observat asta? Cam ca vocea Andreei Raicu – calduta, placuta. Nu se prea iese din tonalitatea asta. Sunt frumoase, aratoase. Nu prea folosim femei cu trasaturi atipice in reclame. Nu folosim fete de genul "Girl with a dragon tattoo".

Cele mai nesuferite clisee feminine din publicitate

Haha. Nu stiu daca neaparat nesuferite, dar recurente.
Apropos de tampoane. Toate tampoanele sunt bleu in reclame.
Toate femeile sunt deja epilate in reclamele la epilatoare.
Toate femeile au parul lung in reclamele la sampon sau vopsele de par.

O reclama cu/despre/pentru femei

Mamele Pampers, care ating de fapt la un anumit nivel pe oricine. Extraordinar de bine facute.

Femei din literatura

Pe mine m-a marcat o carte de duzina in copilarie-adolescenta, se cheama "Numai cu fiica mea" si este scrisa de Betty Mahmoody. Este o carte biografica, despre o americanca maritata cu un iranian, care arata ciocnirea de mentalitati (pana la urma chiar conflicte fizice) intre cele doua lumi total opuse.

In contextul discutiei despre feminism, aceasta femeie a reusit sa se lupte cu o lume exclusiv a barbatilor (pentru libertatea ei si a fiicei ei) si a izbutit. M-a marcat forta ei de rezistenta in conditii extraordinar de dificile si faptul ca, pentru copil, a trecut peste orice cadavru. 

Ce carti ar trebui sa citeasca barbatii din Romania :)

Sun Tzu Arta Razboiului. Dincolo de razboi, e o carte despre leadership si cred ca in Romania ar trebui cultivata mai bine ideea de leadership, atat la femei cat si la barbati. Dezbatem separat despre asta.

Sarbatoresti 8 martie?

Imi place 8 martie – de fapt, imi place toata starea de euforie si "imprimavarire" de la inceputul lui martie. Sunt femeie si imi place sa fiu femeie (cu toate beneficiile pe care le aduce asta), nu as vrea sa fiu barbat :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related