Cum v-am obisnuit, inainte sa vorbim despre voci, trebuie sa le auzim. Sa atasam, deci, un nume vocii de mai jos, care apartine, de fapt si de drept, fara raguseli si cu antrenamente, Adrianei Dragut:
Pe Adriana o auziti in fiecare zi in Kaufland. Intre altele, ea v-a prezentat si automobilele Hyundai si Ford, v-a povestit de parfumurile Naomi Campbell si Lacoste, v-a vorbit de Aquafresh si Orbit Clean Drops, v-a spus de Eugenia si v-a cantat despre Fairy. Tot pe ea o ascultati in "Pisicile aristocrate", versiunea dublata, in rol principal.
Adriana e de vazut si pe scenele teatrelor bucurestene: in perioada asta joaca la Teatrul Ion Creanga si la Teatrul Arca. Iar din toamna incepe repetitiile pentru un musical, la Teatrul din Buzau.
Si pan-aici cu introducerea, predau fraiele.
Inceput intr-ale voice acting-ului
Am inceput dintr-o intamplare in 2001. Am ajuns cu o prietena care avea de inregistrat un spot in studioul lui Tino Furtuna. Acolo, inginer de sunet la vremea aceea era Eduard Carcota, care m-a rugat sa-i las o proba de voce pe motiv ca "nu se stie niciodata".
Cand si-a facut propriul lui studio, si-a amintit de mine si m-a chemat la un casting mai elaborat, cu mai multe texte, mai multe interpretari etc. Si, uite asa, am ajuns sa inregistrez atat de multe spoturi, incat usor-usor mi-am facut o meserie din voice acting.
Oricine poate sa fie actor de voce?
Sincera sa fiu, nu stiu daca poate face oricine voice acting. Din punctul meu de vedere, si pentru meseria asta este nevoie de vocatie. Sunt voci si voci.
Important e ce vrea clientul, intotdeauna. Cerintele sunt, de obicei, sa zambesti, sa tragi tare de colturile gurii. Dar depinde de situatie. Am inregistrat spoturi unde nu a fost nevoie sa fac asta, interpretarea era de alta natura.
Traiesti cu frica de a ragusi inainte de inregistrari?
Nu mi s-a intamplat niciodata sa-mi fie teama ca ragusesc inainte de inregistrare. S-a intamplat de multe ori sa fiu racita, dar nu a fost nicio problema. In afara de o nazalizare extrem de fina, nimic altceva flagrant. Daca e ceva grav, se poate amana inregistrarea.
Cum iti antrenezi vocea?
Prin natura meseriei mele, cea de actrita, imi antrenez vocea in fiecare zi. Pentru ca am spectacole, evident sunt atenta la dictie; apoi, mai am si de interpretat diverse roluri.
Iar de doua luni predau ore de actorie elevilor care fac canto la Scoala de Canto Art Music. Acest lucru ma ajuta enorm, pentru ca ma mentine vie, in priza tot timpul. Pentru ca lucram exact la asta: sa invatam sa interpretam un text, fie el si cantat, care sa transmita emotie. De-asta spoturile care implica interpretare sunt preferatele mele.
Prima data cand ti-a fost recunoscuta vocea
Cel mai haios a fost cand baietelul meu mi-a recunoscut vocea intr-un desen animat. Dublasem Ducesa din "Pisicile aristocrate" si, cand si-a dat seama ca sunt eu, imi spunea incontinuu "Ute, mama! Ute, mama!" si venea de 20 de ori pe zi sa-mi spuna doar atat: "Da mama" - exact cum ii spuneau pisoii mamei in desen.
Primul spot inregistrat si gafele aferente
Imi e imposibil sa-mi aduc aminte care a fost primul spot inregistrat. Ce-mi aduc aminte foarte bine este ca la inceput erau foarte multe spoturi in doua personaje. Si nu stiu cum se facea, ca aproape de fiecare data nimeream cu Marius Savescu. Spoturile cu el erau cele mai amuzante, absolut delicioase.
Cum e la un casting de voci?
La casting de obicei noi nu prea participam. Studioul trimite clientului cateva voci si acesta alege. Criteriul dupa care alege clientul cred ca este unul simplu: vocea pe care el considera ca o poate asocia cu produsul pe care urmeaza sa-l promoveze.
Briefuri/ indicatii/ tipuri de proiecte
Joburile de obicei, ma aleg ele pe mine, nu eu pe ele. S-a intamplat, de cateva ori, ca din patru voci sa nu o aleaga pe-a mea. Niciodata nu mi-a parut rau. Intotdeauna mi-am spus: pentru mine inseamna ca este altceva pus deoparte. Si asa s-a intamplat intotdeauna. Cred ca fiecare face exact ce si cat trebuie.
Cum iti alegi joburile din advertising?
Nu trebuie sa am nicio afinitate cu brandul pentru care lucrez. Indiferent ce am de inregistrat, sunt la fel de zambareata. Vand orice produs cu aceeasi convingere. Chiar si pulpa de pui dezosata, sau ceafa de porc, sau mititeii la gratar :))) Orice brand este binevenit.
Cum ti se par textele primite la interpretat? Cat influenteaza vocea copy-ul?
De multe ori, textele nu sunt cele mai inspirate. S-a intamplat sa modific texte, dar nu in totalitate. Doar pe alocuri, unde mi se parea ca nu suna "romaneste".
Cea mai frumoasa reclama
Cea mai haioasa reclama pe care am dublat-o a fost una pentru Lacoste. Dupa ce am inregistrat frumos, pe aer, senzual, am oferit si o varianta proprie: text aproximativ acelasi si interpretarea cu accent moldovenesc.
Nu are sens sa va povestesc cum a sunat, pentru ca nu ar avea niciun haz asa, scris. Cert e ca studioul a trimis si aceasta varianta agentiei doar pentru amuzament. A ramas memorabilia.
Cat de profitabil e voice acting-ul in Romania?
Voice acting-ul la noi este extrem de profitabil, dar doar in masura in care exista volum mare de munca. Altfel, poate fi o sursa de venit extra job principal foarte buna. Diferentele dintre noi si celelalte tari din Europa banuiesc ca sunt ca si in reclamele video. Financiar vorbind, nu cred ca suporta comparatie.
Despre dublajul filmelor in limba romana
Dublaj de desene animate am facut si este ok. Mai ales pentru copiii foarte mici care nu inteleg limba engleza si nici nu stiu sa citeasca. Dar sa dublezi un film… nu stiu daca m-as putea uita la asa ceva. Sigur m-as uita o data doar din curiozitate :)
Ca experienta pentru mine, ca actrita, ar fi interesant. Dar e imposibil ca cel care dubleaza un personaj sa transmita emotia pe care a avut-o actorul cand a interpretat rolul. Cum ar fi s-o dublez pe Angelina Jolie? :)) Nu m-ar crede nimeni. Oricum, noi nu avem traditie. Publicul este deja obisnuit intr-un fel. Este greu sa schimbi asa ceva. Si nici nu e recomandat.