In timp ce asteptam un semn de la extraterestrii care mai mult ca sigur ne urmaresc zilnic si se prapadesc de ras la micile noastre drame, hai sa-l cunoastem pe Bogdan-Alexandru Ungureanu (Art Director, Maronqua). El n-a asteptat, si-a dus imaginatia dincolo de stratosfera, si-apoi a coboarat-o pe o hartie pamanteana.
Viciul "creionul si hartia" s-a manifestat chiar la iesirile de bere, apoi Bogdan a trecut la studiu individual, iar catre Tumblr si Facebook nu mai era decat o succesiune de click-uri. Cosmics implineste in curand un an, in care Bogdan a postat cu rigurozitate despre cum se distreaza, cum muncesc si cum iubesc Cosmicii.
L-am intrebat cum a inceput si cum va continua, iar el ne-a spus c-o sa le faca un cadou: un site. Iar in planul maaare nu-i deloc exclus un show de animatie.
Bogdan, intr-o pauza de Cosmici
De cand cu desenul si de ce Arhitectura?
Desenul a fost dintotdeauna o constanta in viata mea. Desenez de cand eram mic si am fost crescut de catre si printre artisti. Prima persoana care m-a antrenat si m-a sustinut cu vehementa a fost mama mea. Tot datorita ei, am continuat sa-mi dezvolt latura artistica in liceul de arte plastice Nicolae Tonitza, inca din clasa a 5-a.
Ulterior, am capatat o pasiune pentru geometrie si studiul obiectelor, motiv pentru care in liceu am studiat design-ul de produs. 4 ani mai tarziu, am continuat studiile in Facultatea de Arhitectura de Interior - Sectia Design, din cadrul U.A.U.I.M.
In publicitate
Publicitatea am privit-o ca pe-o provocare. Doar sa desenezi frumos nu e suficient. Aici trebuie sa argumentezi un mesaj si sa te asiguri ca e interpretat cu usurinta si cu inima deschisa de catre publicul tinta. Ce m-a atras in publicitate a fost jocul de-a expresia/impresia al carui end-point e ceva cat se poate de tangibil, cu impact in viata oamenilor.
Skill-urile de advertiser se dezvolta cu fiecare proiect in care vrei sa te depasesti. Pentru mine, punctul culminant e cand ajung sa vad un lucru nou-invatat, transpus intr-un proiect propriu. Nimic altceva nu te face sa simti mai mult ca ai evoluat.
Drumurile au dus la Maronqua
Drumurile au fost suficient de intortocheate si cu multe hop-uri pana sa ajung sa lucrez in Maronqua. Si-acum, daca stau sa ma gandesc mai bine, asa si trebuie sa fie!
Am pornit ca "grafician de ocazie" - nivelul 0. Incercam sa-mi construiesc un portofoliu de proiecte reale, cu ilustratii, coperti si diverse concepte grafice. Voiam sa ma angajez intr-o agentie, dar au trecut mai multi ani pana la locul de munca ideal. Cu timpul - si cu portofoliul asemenea unei pusculite vechi pe care o iei tot timpul dupa tine - am reusit sa-mi fac loc in mecanismul industriei.
Ce m-a adus la Maronqua a fost mai mult decat un interviu si cateva desene misto. Pentru noi, Maronqua e un concept in sine. O famile de oameni uniti de aceleasi principii de baza, la care multe din agentiile din Romania au ajuns sa faca economie: aspiratia catre perfectionism, dorinta prioritara de a oferi clientului calitate si pasiunea pentru ceea ce creezi. Pentru ca, la sfarsitul zilei, cand ne dam jos sosetele si ne bagam in pat, eu - Bogdan, Art Director - om pe acest Pamant, trebuie sa fiu mandru de munca mea.
Cosmics: ideea
Unul din viciile mele este sa ma asez undeva in oras, la o bere, amestecat printre oameni, subiecte de discutie obscure, si sa desenez. Am inceput initial cu o schita de mana de care am ras singur la masa. O jumatate de ora mai tarziu, mi-am dat seama ca pot continua ideea cat de departe vreau, iar posibilitatile sunt… fara numar.
O saptamana-doua mai tarziu am decis sa impart cu restul lumii ce lucrasem, pastrand totodata si o mana de strip-uri pentru viitoare postari. Dat fiind ca timpul meu liber e destul de pretios, cea mai la-ndemana solutie era o pagina de Facebook.
Am ales ca scenariile mele sa fie amuzante, de multe ori cu final neasteptat, si sunt inspirate din probleme umane, cotidiene. Mi se intampla des sa ma aflu in contextul unor situatii in care ma trezesc alienat de realitate, intr-un univers absurd, al ridicolului si coincidentelor bizare. Asta, combinata cu vechea mea pasiune pentru SF, a rezultat in extraterestrii co(s)mici.
Surse de inspiratie
Cand eram mic, stiam toate replicile pe care le auzeam pe Cartoon Network pe de rost. Comicul de situatie m-a atras intotdeauna si, cu timpul, am observat ca poti vedea partea amuzanta a lucrurilor in tot ce te inconjoara. Un exemplu banal m-a inspirat pentru un strip relativ recent - The Time Machine.
E atat de adanc intiparita in constiinta populara ideea ca masina timpului este inventia care te transporta in viitor sau in trecut, incat nimeni nu realizeaza ca Masina Timpului - mot-a-mot - este numele perfect pentru un simplu ceas - o masina care masoara si tine evidenta timpului.
Traim deja intr-o lume stiintifico- fantastica, dar uneori suntem prea distrasi ca sa mai observam. Probabil exista undeva o rasa de extraterestrii care se plimba de voie pe axa timpului, dar n-au dezvoltat inca tehnologia de a-l masura.
Cat iti ia sa faci un strip?
Se poate intampla in cateva secunde sa imi apara in minte, cap-coada tot scenariul, cu tot cu numarul de cadre, expresiile personajelor si o fundita roz in varf. Dar asta e un caz fericit si destul de rar.
Mi s-a intamplat sa stau si sa tes la un plot saptamani intregi, undeva in ceafa, pana sa ajung la un rezultat final; si chiar si dupa ce l-am publicat, sa realizez ca as fi putut sa il fac putin mai bine. E in natura mea sa ma autocritic constant si sa caut sa ma perfectionez.
Executia imi ia, in general, cam 2 ore. Am ales sa adopt un stil grafic cat mai minimal, expresiv, care sa recomande poanta in primul rand.
Ce faci in caz de pana de idei?
Pane de idei mi se intampla sa am destule. Cand sunt in criza de timp si mai am doar cateva ore sa postez, inchidem muzica, stingem lumina, ne asezam pe fotoliu cu ochii inchisi si intram in overdrive cerebral. Works like a charm.
Cosmics strip-uri preferate
Sunt foarte incantat cand realizez un strip cu o poveste reala in spate. Spre exemplu, primul strip pe care l-am schitat pe hartie a fost "We've all been there". Observasem o fata draguta in multime si mi-am imaginat ce-as fi facut s-o invit in oras, desi nu vorbisem cu ea niciodata.
Alt exemplu ar fi Coffee Effect, care a fost rezultatul direct al unui maraton de proiecte, cu deadline strans, la care lucram la acea vreme impreuna cu colegii mei.
Si una din ideile cele mai spontane e "They might be on to something here…". Veriga-lipsa din lantul evolutiv al Cosmicilor este descoperita de catre savanti ca fiind o schita pe hartie a ceea ce pare a fi un proto-Cosmic criogenizat.
Ilustratori/autori de benzi desenate care te-au influentat
Desi benzile desenate au avut un rol important in copilaria mea, influentele cele mai puternice pentru Cosmics le-am sustras din asa numitele webcomics, un trend care a invadat internetul din ultimii ani. Povestile au de regula dimensiuni mici, iar desenele capata un stil tot mai minimal.
Ca desen si expresie a personajelor, m-a inspirat Kris Wilson, unul din creatorii Cyanide & Happiness. Pot sa spun ca sunt indragostit de povestile webcomic-ului Lunarbaboon, care actualmente este si tiparit.
Si mai exista o sumedenie de astfel de site-uri pe care le urmaresc constant: Fredo & Pid'jin (un webcomic deja consacrat ce apartine a 2 autori romani), XKCD, Poorly Drawn Lines, The Oatmeal etc.
Ce te-a motivat sa postezi in mod regulat?
Am avut ocazia sa fiu implicat in cateva proiecte de strategie social media si unul din lucrurile pe care le-am invatat a fost importanta consecventei postarilor. Ingeniozitatea continutului postarilor aduce fani, dar respectarea cu strictete a unui orar pastreaza intreresul publicului.
Alt motiv: imi place. Ma tine antrenat intr-un exercitiu constant de creativitate si, trebuie sa recunosc, ma simt bine cand primesc like-uri si vad ca oamenilor le place ceea ce fac. Cui nu i-ar placea? Ma incanta sa vad ca ceea ce fac nu ramane undeva pe un raft prafuit sau in strafundurile unui hard-disk, ci este raspandit in intreaga lume, unde oricine are acces.
Pe viitor: un show de animatie
Am pornit cu ideea de a crea ceva frumos. Asta a fost singurul obiectiv initial. Am refuzat sa incerc sa imi cresc audienta in alt fel decat organic pentru ca am vrut sa imi evaluez munca prin prisma recomandarilor si aprecierii publicului.
Acum imi dau seama ca e imperativ pentru supravietuirea si dezvoltarea rasei Cosmics sa dezvolt un website dedicat. There's only so much you can get with Facebook likes & shares.
Intentionez, binenteles, in viitor, sa realizez cateva benzi desenate cu povesti mai lungi. Dar pe masura ce lucrez mai mult la Cosmics, incep sa se contureze miscarile si vocile lor in mintea mea; deci ceea ce vad la orizont si lucrul la care aspir cel mai mult este un show de animatie.