Laura Nedelschi (Co-Creative Director Friends\TBWA) militeaza pentru conceptul de oameni in loc de barbati sau femei. Pentru ca a trecut timpul in care feminismul obtinea victorii sau, din contra, suferea infrangeri. Poate ca ar fi necesara o schimbare de perspectiva in aceasta privinta. Spune ea: "pornesc de la premisa ca avem alte lucruri mai bune de facut, decat sa ne punem stampile pe frunte unii altora. Si imi vad de treaba. Ca om".
Cat de macho e societatea romaneasca. Cat de macho e societatea romaneasca in reclame
Societatea romaneasca e fix atat de macho pe cat o lasam noi, oamenii, sa fie. Atata timp cat ne pozitionam intr-un battle of the sexes, nu cred ca iese cineva invingator. Asa ca pornesc de la premisa ca avem alte lucruri mai bune de facut, decat sa ne punem stampile pe frunte unii altora. Si imi vad de treaba. Ca om.
Feminismul
Inteleg ca, istoric, feminismul a avut niste victorii. Si niste infrangeri. Si inteleg bine de ce a fost nevoie ca ele sa existe. Dar cred ca in prezent, suntem la next level fata de o cearta de tip roz/bleu. Probabil ca un shift in a privi ce avem de rezolvat ar putea sa fie "heeei, ce-ar fi sa lucram impreuna!". Chiar, ce-ar fi?! Sa puna fiecare pe masa ce asset are (si nu, nu la aia ma refer...) si sa pornim la treaba formand o echipa si folosind cu "mintea la noi" ce e mai bun in fiecare membru al ei.
Lumea barbatilor in publicitate. Plafonul de sticla
Uneori cred ca o zaresc. Dar, de obicei, nu ma uit la ea asa.
Cumva, in creatie pare ca sunt mai multi baieti - uneori inteleg, ca angajator, ca de multe ori baietilor parca le vine mai usor sa se detaseze de cele lumesti si sa intre in "transa", in starea de cautare de idei, pe cand fetele par mai eficiente acolo unde e multa executie care trebuie facuta la perfectie, unde e mult craft aplicat cu minutiozitate si cu liste lungi de materiale.
Dar cum imi setez asta in cap ca regula, cum vine careva si - pac! - rastoarna iar preconceptiile cu fundul in sus. Si tare-i multumesc in gand ca nu ma lasa sa fac sabloane si sa bag oameni in ele... !
Impartirea brandurilor in functie de sex
Iata un sablonas numai bun de bagat oameni in el. Uite, eu nu inghit asta, de obicei vine ca scuza de la cate una/unul care zice "vai, eu nu as putea, ca nu e brand de baieti / fete". And I call bullshit on that, boys & girls.
Sunt inconjurata de oameni care au muncit pe o tona de chestii, care mai de care mai "nepotrivite". Si ca sa nu ziceti ca nu stiu ce zic, pun si exemplul echipe mele de-a lungul a vreo 4-5 ani: art-ul cu care lucram pe Dove era cel mai sensibil la detaliile brandului, din toata echipa noastra (eram numai fete in rest). Si nu, tipul nu era vreun feminin. Numai muschi si motor de viteza parcat in fata agentiei, vorb-aia.
Iar eu am facut cam doi-trei ani, in paralel, cosmetice si ciment. Dupa care am schimbat agentia si am facut inca vreo doi ani in paralel cosmetice si energie electrica - de asta data. Noroc ca am luat noi atunci si un pitch de vopsele de pereti, ca sa fie clar ce sunt alea "branduri de fete"...
Romancele: primul gand
Femeile care au cetatenie romana. Si un comentariu de stiri ieftine, cumva se pare ca acolo mai merge cu chestii din astea.
Ce ar intelege un strain despre femeile din Romania, daca s-ar uita doar la reclame
Cam cat de extinsa ar fi "cercetarea"? Luni multe, posturi multe, doar TV, sau si alte media? :)
Serios acum, aici, ca in orice alta intreprindere creatoare de etichete sociale, depinde mai mult de privitor decat de priviti - fie ei si prin lupa televizorului, la care se adauga oglinda poate simplist-distorsionanta a pubicitatii. Daca atata minte are omul fresh si fara pareri, cat sa puna o stampila pe o natiune intreaga doar din ce vede intr-o seara la TV, tolanit in patul de hotel si rontaind absent la alunele din minibar, ei bine, ii urez succes. In general, in viata, zic.
Cea mai reprezentativa romanca din reclame
Cred ca depinde de post :) Probabil e o tipa care stie detergenti si sampoane de volum, isi iubeste copiii si vrea ce e mai bun pentru ei. Dar asta ne face sa ne ducem la clisee si de ce sunt ele folosite.
Adica ne ducem la sursa lor: la publicitari si marketeri, nu la femeile din Romania. Atata timp cat reclama se chinuie mai mult sa defineasca un target decat sa ii dea omului o stare sau sa ii serveasca o idee noua, aia o sa primim, Sablonase si clisee.
Specificul romancelor din reclame
Cum ziceam, alte etichete lipite pe eticheta de "romanca". Nu o fac sa para mai buna. Eu le gasesc a fi in acelasi film de simplificare daunatoare.
Cele mai nesuferite clisee feminine din publicitate
Nu prea ma enervez eu asa usor, iar pentru atata lucru - nici atat. Sa zicem insa ca gasesc ca e de lucrat fix la ce explicam la prima intrebare din interviul asta. Privirea simplista femeie/barbat vs. OM.
O reclama cu/despre/pentru femei
Pe langa Dove CFRB, forever & ever favourite - dar are deja 10 ani, mai e asta:
Nu pentru ca e o lupta acolo. Ca tocmai, nu e - si asta mi se pare fantastic. E un shift de perceptie, e o ignorare a etichetei puse de altii, e dorinta de a fi ce vrei sa fii, fara sa vrei sa intelegi macar daca altii te insulta - dar pai sa mai si sari la bataie ca ai fost insultat...
O femeie din literatura
Cred ca m-a impresionat fata din Boule du suif, a lui Maupassant. Tocmai pentru ca a privit rolul ei in poveste un pic dincolo de lentilele sociale prin care era vazuta de ceilalti. Da, bine, sacrificiu si alte chestii, dar ideea din spate e minunata. Aia in care alegi, cu orice risc, sa fii OM.
Iar scriitoarele preferate ar fi destul de amestecate cu scriitori preferati, sexul autorului nu a fost un criteriu de alegere niciodata. En fin, lista include Virginia Wolf, Ana Blandiana (da, da, Arpagic forever!), Colette, Cella Serghi, Stefana Velisar-Teodoreanu, Regina Maria. Nu, n-am citit inca nimic de Allende. Promit ca incerc daca insistati...
Ce carti ar trebui sa citeasca barbatii din Romania :)
Fix pe alea despre care vorbesc cu prietenii lor, oamenii ;)
Sarbatoresti 8 martie?
Da, fac cam asa: ma trezesc, respir, zambesc, spun o vorba buna, mai scap o ironie, ma sperii, imi zic ca e ok sa ma mai si sperii putin, zambesc iar, traiesc, ma bucur de ce e frumos pe langa mine, si multumesc in gand ca sunt inconjurata de oameni frumosi la suflet. Si fac asta in fiecare zi.