Raluca Feher: Societatea romaneasca nu e neaparat macho, cat misogina

Raluca Feher: Societatea romaneasca nu e neaparat macho, cat misogina

Raluca Feher nu sarbatoreste 8 martie. Nu crede ca feminismul e necesar si nici ca are vreo relevanta in Romania. Si nici nu se mai uita la reclamele romanesti.

Are 15 ani de in publicitate si alti cativa de presa (Capital, Curentul, ProTV si alte televiziuni si ziare locale). Cu ei in spate, povesteste despre cum e sa fii femeie in industria de media: "Trebuie sa fii mai golanca, mai pe bataie, sa rezisti la caterinci, sa nu pleci ochii cand directorul de marketing sau patronu pravaliei de inghetata baga glume fara perdea sau te ia la tavaleala plin de badaranie, fix pentru ca esti femeie; si aici omul, nu femeia, face legea".

Cat de macho e societatea romaneasca. Cat de macho e societatea romaneasca in reclame


Trebuie sa recunosc ca nu ma uit la reclame romanesti. Am renuntat de o buna bucata de vreme de cand totul e gri, anost si, cred eu, atat de meschin ca nu ii detectezi sexul. Probabil ca sunt categorii de produse care sunt macho. Alcoolul, masinile, retailerii de scule de bocanit si materiale de carpit.

Cum sunt categorii eminamente feminine: mancarea in general, ciocolata in special, cosmetice, detergenti. 
Societatea romaneasca nu e neaparat macho, cat misogina. Macho presupune o parada de masculinitate si agresivitate. Noi nu avem barbati d-astia, ci mai degraba niste tate fara tate care uneltesc miseleste pe la colturi si urasc femeile din bigotism si proasta educatie.

Feminismul 


Feminismul nu mi s-a parut niciodata necesar. Este o explozie de frustrare in societatea occidentala post al doilea razboi mondial care s-a cumulat in 30 de ani de regres (femeia care a avut un rol important in razboi si a parasit cratita, a fost trimisa inapoi si i s-a negat rolul social si accesul la educatie). La noi nu a existat niciodata un curent feminist.

Noi, ca mai toate femeile din societatile influentate de culturile orientale, nu simtim nevoia sa fim barbate, sa ne masuram puterile cu masculii. Suntem obediente, ne stim locul si, asa cum spun italienii care prefera sa se insoare cu romancele, suntem bune neveste.

Whatever that means. Nu cred ca feminismul are vreo relevanta in Romania si nici nu cred ca va prinde radacini in tara unde femeile au un cult pentru modul in care arata si cheltuiesc mult mai mult decat frantuzoaicele si italiencele pe cosmetice si haine.

Lumea barbatilor in publicitate. Plafonul de sticla

Exista o lume a barbatilor. Clar. Si mai toate femeile din creatie sunt si ele niste baietoaice. Niciuna nu este printesa. Trebuie sa fii mai golanca, mai pe bataie, sa rezisti la caterinci, sa nu pleci ochii cand directorul de marketing sau patronul pravaliei de inghetata baga glume fara perdea sau te ia la tavaleala plin de badaranie, fix pentru ca esti femeie; si aici omul, nu femeia, face legea.

Impartirea brandurilor in functie de sex

Nu cred ca are o legatura cu sexul. Eu am lucrat pe alcool. Am lucrat pe masini. Prietena mea Adela a facut campania minunata la Dedeman. Deci nu are nicio importanta sexul.

Desigur, intrebi colega de la CS atunci cand ai o campanie la paste daca si cand gateste pentru familie. Dar asta nu inseamna ca nu-l lasi pe Marian de la creatie sa faca spotul pornind de la insight-ul colegei de la CS.

Romancele: primul gand 


Tipatoare.

Ce ar intelege un strain despre femeile din Romania, daca s-ar uita doar la reclame 


Cum spuneam, nu m-am mai uitat de mult timp la reclame romanesti. Si nu cred ca poti sa iti faci o parere dupa reclame. Unele reclame sunt cu femei in varsta care iti vand ulei, altele sunt cu slice of life cu tinere care alearga pe o plaja pustie si consuma minute in retea, altele sunt cu manechine sau cu Simona Halep. Ce ar zice despre femeile din Romania un strain care e fan tenis? Nimic. Nu poti sa faci un portret al unei intregi categorii de populatie dupa cateva fete.

Cea mai reprezentativa romanca din reclame

Din nou, sunt reclame si reclame. La telefonie mobila, la ulei de floarea soarelui, la detergent si la bere. Fiecare dintre acestea are un target, o poveste. O vezi pe Simona Halep facand reclama la bere? Eu nu. Pentru ca este sportiva, ca nu se potriveste cu ideea de bere.

Daca, de fapt, voiati sa stiti care cred eu ca este personajul feminin din reclame romanesti care merge cel mai bine cu produsul caruia ii face reclama, atunci v-as spune fara probleme ca Magda Catone, cu detergentul ei.

Cele mai nesuferite clisee feminine

Mama zugravita toata care trebaluieste imbracata in hainele de strada, camasa cu dunga si pantofi cu toc, in bucataria de showroom. Ma doboara E-urile din aceasta imagine. Am facut in alta viata o reclama - e drept, filmata in Olanda - unde am reusit singura oara sa doboram acest mit. Si sa o facem frumos, fara sa picam in mizeria cotidiana. E la cafeaua Ackerman, o gasiti pe aici, la TV.

O reclama cu/despre/pentru femei

Dove. Evolution.

O femeie din literatura

Nu am personaje feminine favorite. Virginia Woolf.

Ce carti ar trebui sa citeasca barbatii din Romania 


Barbatii ca si femeile ar trebui in primul rand sa citeasca. Orice, doar carti sa fie. Chiar si porcarii cleioase ca 50 Shades of Grey. Important e sa regaseasca mirosul hartiei tiparite si placerea pe care ti-o da sustinerea in palme a greutatii geometrice a unei carti.

Incet, incet, dupa ce trec de Hunger Games si Game of Thrones si cele 200 de volume despre spionaj si comploturi internationale, cred ca se pot impiedica de literatura mai complexa. Totul e sa inceapa sa citeasca.

Sarbatoresti 8 martie?

Nu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related