Catalin Rulea se autodeclara "advertiser cultural". Solistul Toulouse Lautrec are o relatie speciala cu publicitatea: crede ca ea nu trebuie sa se desparta de arta si de bagajul cultural al consumatorului.
El povesteste pentru IQads despre trendul retro, vizibil in ambalajele produselor din magazin, dar si in muzica, filme, restul artelor: "Cred ca ceea ce numim 'retro' nu e doar un trend. Pe langa faptul ca unele ambalaje stau in picioare ca 'design avangardist', implicatiile sunt mai mult decat estetice, ele ating afectivul si chiar politicul".
Trendul retro, ca un reflux. In ambalaje, muzica si restul artei
Ambalajul retro a existat atata timp cat a existat trecut si emotie. O sa dau un singur exemplu care mi se pare impresionant: supa Campbell's. Andy Warhol a pictat acest pack in '62. Din acel moment produsul nici nu a stiut ce i s-a intamplat. Sa il vinzi la licitatie, sa faci din fabrica muzeu, sa schimbi designul, sa cresti pretul...?
Cutiile Brillo au fost expuse in '64. Producatorii se pare ca nu au fost impresionati de istoria lor si nici de dimensiunea culturala (pop-culturala) pe care a dat-o Warhol produsului. Nu cred ca este un trend al ambalajelor retro in schimb este cu siguranta un recul dupa niste ani 2000 plini de proiecte multi-media, hi-tech, computer art etc.
Nu o sa ma abtin nici de la a da exemple din muzica pop-rock unde ne-am intors la cubul de chitara pe lampi, chitara hollowbody, joy division sau, mai nou, valul de psihedelic si acustic. In lumea artei de asemenea au inflorit din nou mediile clasice. In concluzie, cred ca este un reflux.
Ambalaje retro din Romania
Le Petit Marseillais, Adidas Originals, Unt de la Albalact, Kent lung, Fiat 500, pasta de dinti Super Cristal, frigiderele Smeg, Pepsi la sticla, bicicleta Pegas, Ciocolata Rom, alifia chinezeasca, leucoplast si exemplele pot continua.
Toate aceste branduri cu siguranta va aduc aminte de povesti, nu numai de design. De la momentele cand puneam pasta de dinti pe clante in tabara (bine, poate unii dintre noi puneau deja Aquafresh) pana la party-urile cu Pepsi din clasa I, Fiatul in care loveam cu mingea pe maidan, logoul de pe tricoul lui Ilie Nastase.
Avantajele si dezavantajele unui ambalaj retro
Ambalajul retro vine cu istoria si cultura la pachet. Tragi o linie si pui trei culori si de fapt creezi o intreaga furtuna de ganduri in mintea consumatorului. Depinde ce background cultural iti asumi. A fost interesant de urmarit dialogul Pepsi - Coca-Cola bazat pe amintirile din perioada comunista.
Pepsi avea un puternic bagaj emotional pe care publicitarul l-a speculat. Uite, din punctul asta de vedere, noi romanii am spart statuile, am ars cartile, am daramat cladiri si am distrus letteringul de la magazine. Ungaria a facut muzeul comunismului. E o diferenta de pozitionare culturala, dar si de business.
Ambalajul si legatura cu epoca lui
Am vizitat Science Museum in Londra si am inteles de unde aerul retro in Marea Britanie. Totul a facut sens. Nu au schimbat autobuzul, nu au schimbat cabina telefonica, nu au schimbat multe pentru ca ei au castigat razboiul. Dupa razboi au avut o inflorire economica ce le-a marcat memoria colectiva.
Designul acelor vremuri aducea cu sine amintirea bunastarii si a succesului. In muzeu este plin de inventii, descoperiri si design de produs din anii 50'. Asta e un subiect complex in care putem vorbi de influenta tehnologiei, a istoriei dar si de mici istorii personale. Fred Perry porneste, ca si Adidas, de la o istorie personala. Nike nu are cum sa concureze din punct de vedere cultural cu Adidas sau Fred Perry. Recomand aici un articol despre istorie si ambalaj.
Ce spun ambalajele din ultimii 10 ani despre epoca in care traim
Multe ambalaje din "Le Nouveau Capitalisme" pe care il traim in Romania de 25 de ani nu au "cultura". Cand vorbim de concept el nu este un cuvant gol, este un sistem de gandire si valori din spatele unor culori si fonturi.
Conceptul bun in cazul designului de produs sau obiect poate tine loc de heritage. Atunci cand privesti un ambalaj bun poti avea toate acele ganduri frumoase din spatele unui ambalaj cu istorie. Este foarte greu sa creezi conexiuni, referinte si emotii cand bagajul cultural al consumatorului scade.
Ambalajele in viitor
Traim o epoca cosmopolita, o epoca a non-discriminarii si politicii corecte. Se poate intampla orice si pe rafturi vor fi produse pentru diversitatea de consumatori. Singurul lucru spectaculos care se poate intampla este sa fim mai educati. Eu ma pozitionez pe piata ca advertiser cultural.