Andu Radu (MultiMedia Est): Marea calitate a montajului de reclame e ca te invata - pe tine, ca editor - sa povestesti mai bine decit orice altceva

Andu Radu (MultiMedia Est): Marea calitate a montajului de reclame e ca te invata - pe tine, ca editor - sa povestesti mai bine decit orice altceva

Andu Radu (Film and Advertising Editor, MultiMedia Est) mai e cunoscut sub nickname-ul uNDO, pe care il poarta cu mandrie din anul 1 de Facultate. A aflat in liceu ca exista o scoala unde inveti sa faci filme si a lasat deoparte spionajul si arhitectura. Cand a intrat in prima cabina de montaj si a simtit mirosul de pelicula, a stiut ca asta vrea sa faca, sa manipuleze prin "masinariile alea" o multime de imagini.

Flancat de MultiMedia Est si HBO cu oferte de joburi, l-au castigat primii. Acolo l-a cunoscut pe Radu Muntean, cand i-a umblat in materialul brut fara sa stie; dar a umblat atat de bine, ca nici nu s-a mai suparat pe el. Au trecut niste ani de atunci si ei tot impreuna lucreaza. Urmatorul lor proiect, lungmetrajul "Un etaj mai jos", va aparea in 2015 si pe marile ecrane.

Apropo de publicitate, Andu a montat in jur de 1000 de spoturi in cei aproape 15 ani de lucru. Plus minus: "Nu le-am tinut socoteala. Au fost spoturi din doua-trei cadre si spoturi din 50 de cadre. Au fost la telefonie mobila, la telefonie fixa, la banci, la bere, la ciocolata, la detergent, prezervative, la contraceptive. La orice, practic." 

Stie sa si scrie povesti, nu doar sa monteze. L-am intrebat cum de a ales calea filmului, despre relatia cu Radu Muntean, care-i sunt cele mai complexe proiecte de pana acum si ce probleme percepe la nivelul industriei romanesti de publicitate. 


Andu pe drumurile video editing-ului

Eram la inceputul clasei a zecea si intrebarea "ce vrei sa te faci cind vei fi mare?" era din ce in ce mai prezenta in conversatiile mele cu adultii. Intr-o zi, cineva a formulat altfel intrebarea:"n-ai vrea sa faci film?". Am facut niste ochi mari si am intrebat "ce, exista o scoala unde te invata cum sa faci filme la noi?". 

Apoi, totul a decurs foarte repede. Persoana respectiva mi-a facut cunostinta cu unul dintre cei mai buni profesori de sunet, Horea Murgu, si am inceput sa urmez cursurile pregatitoare de la fostul ATF, actualul UNATC. Cred ca am ales ce vreau sa fac in secunda in care am intrat in prima cabina de montaj.


Primul job de monteur

La sfirsitul anului 1 de facultate, Laura Georgescu - profesoara la UNATC - m-a intrebat daca nu vreau sa fiu asistent de montaj la un film independent. Ei nu aveau bani, iar eu voiam sa invat Avid - programul pe care il folosesc si astazi in editare. Asa am ajuns sa lucrez pentru prima data intr-un studio de postproductie (Visual Art Center) ca freelancer. Acolo am montat si prima mea reclama, la un card pe care il foloseai ca sa te cazezi intr-o retea de hoteluri din tara.


Inceputul la MultiMedia Est

Dupa 2 ani de lucrat ca freelancer in mai multe studiouri mici, am fost chemat la un interviu la HBO. Aveau nevoie de un om pe postul de producator promo: vedeam filme, montam trailere si eram si platit pentru asta. Tot atunci, m-a sunat Laura Georgescu (era un fel de agent de editori pe vremea aceea, majoritatea studiourilor o sunau cind erau in cautare de juniori), spunandu-mi ca la MultiMedia Est se cauta un editor junior.

Era una din cele mai mari case de productie si postproductie publicitara din tara, nu prea imi venea sa refuz. Mai ales ca urma sa lucrez cu un coleg de facultate, pe care il consider azi unul din cei mai talentati editori din tara, Mircea Olteanu. Am acceptat. La citeva ore dupa, m-au sunat si de la HBO. Diferenta asta de timp intre cele doua telefoane mi-a schimbat destul de mult drumul.


Relatia dintre monteur si regizor

O consider cea mai intima relatie din intreg circuitul cinematografic: stai inchis cu un om intre patru pereti, pe intuneric, timp de zile, saptamini sau chiar luni, si vezi imagini in miscare pe mai multe ecrane. De exemplu, cu Radu Muntean am dezvoltat, inconstient, un limbaj al semnelor de care ne-am dat seama abia dupa niste ani. Cind roteste mina spre dreapta inseamna ca vrea urmatoarea dubla. Cind bate de doua ori cu aratatorul in masa inseamna ca ii place. Si tot asa.


Inceputul c
olaborarii cu Radu Muntean

Eram in 2004, proaspat angajat la MultiMedia Est. Intr-o zi, Radu incepuse sa lucreze spotul pentru festivalul de film TIFF din anul acela, doar ca a trebuit sa plece. Ramasesem singurul editor din studio cand mi s-a spus ca spotul trebuie predat urgent. Fara sa stiu ca lui Radu nu-i place sa i se umble la spoturi in lipsa lui, am deschis proiectul si am observat ca nu e montat. Asa ca m-am apucat si am facut 3 variante. Le-am trimis si s-a ales a treia.

Spotul TIFF 2004; Regizor: Radu Muntean


A doua zi, dimineata, mincam niste biscuiti cu ciocolata in birou. Usa s-a deschis si au intrat Radu si Dragos Vilcu (Owner, Multi Media Est). Radu m-a intrebat daca eu sunt cel care a montat spotul TIFF. A cerut sa-l mai vada o data, dupa care mi-a spus: "vezi ca joi avem de montat un spot la Connex" si a iesit pe usa.

De atunci sintem nedespartiti, iar spotul Connex montat in joia urmatoare ramane unul din preferatele mele. Cu el mi-am dat si licenta, iar un foarte bun prieten monteur spune ca e "cel mai bine montat spot romanesc".

Connex - "Antrenorul"
Agentie: Cohn and Jansen; Regizor: Radu Muntean


Proiectele preferate din film

Mi-as alege cele mai dragi film asa: "Hirtia va fi albastra" (R: Radu Muntean) pentru cateva secvente de actiune care imi plac foarte tare si acum, dupa aproape 10 ani.  Apoi "Why don’t you dance?" (R: Marius Olteanu) pentru ca e adaptata dupa povestea omonima scrisa de Raymond Carver si cartea respectiva e una din cartile mele preferate.

Nu in ultimul rind, ar fi "Un etaj mai jos" (R: Radu Muntean) care are, din punct de vedere al tensiunii, ceva din Hitchcock combinat cu Cache al lui Haneke si unde am facut citeva artificii care imi plac foarte tare.

In curand, pe ecrane :)


Sfat catre un tanar monteur

I-as spune ca a ales una dintre cele mai frumoase meserii. Apoi l-as sfatui sa se inarmeze cu rabdare, cea mai mare calitate a unui monteur bun. I-as spune ca nu cred atit de mult in talent, cit cred in experienta si in ceea ce vine cu ea. Prin urmare, ar trebui ca, cel putin o perioada, sa monteze orice.

I-as mai spune ca daca isi doreste sa traiasca doar din montaj de film in Romania, trebuie sa vina dintr-o familie instarita. Si ca putine momente sint mai placute decit atunci cind, dupa ce ai prezentat un spot publicitar, cineva din spate spune "e genial facuta pauza aia in voce prin cadrul ala in care Iures ride".

Agentie: Headvertising; Regizor: Luke Scott


Un film montat impecabil care ti-a placut in mod special

Moulin Rouge! al lui Baz Luhrmann. In special secventa cu tango-ul din final.


Preferi filmul sau publicitatea?

Prefer sa montez. E la moda acum, la majoritatea absolventilor de UNATC, sa spuna ca a face publicitate este sub demnitatea lor. Curentul asta e oarecum indus si de unele cadre didactice din scoala, pe ideea ca ei pregatesc artisti, iar publicitatea nu e o arta. Asta e cel mai nociv lucru pe care il poate face un profesor intr-o scoala de film.

Am vazut si am montat spoturi publicitare de o calitate cinematografica net superioara multor filme facute la noi. In plus, am lucrat in studiouri, cu materiale si oameni cu care majoritatea absolventilor, probabil, nu vor lucra niciodata.


Montajul de film vs. montaj de reclame

As merge pina la a introduce un curs de montaj de reclame la facultatea de film. In anumite aspecte, e diferit fata de montajul de film. La reclame, ai o durata exacta si foarte scurta in care trebuie sa te incadrezi cu o poveste. Felul in care arati lucrurile trebuie sa trimita un mesaj foarte clar si sa persiste in memoria vizuala aspectatorului. Ideal, pina ajunge la magazin.

Lasind la o parte latura comerciala, marea calitate a montajului de reclame e ca te invata - pe tine, ca editor - sa povestesti. Macar pentru faptul ca un monteur de publicitate poate spune pina la 100 de povesti intr-un an. Un monteur de film spune doua, trei maxim.


Cele mai complexe proiecte

Spotul de lansare al Vodafone in Romania, regizat de Jeff Thomas - regizorul unor seriale precum Stalker, Fringe sau CSI - si a avut cel mai mare buget local cu care am lucrat. Au fost in jur de 1500 de oameni la figuratie, s-au blocat Piata Unirii si Piata Natiunilor Unite si am avut citeva ore bune de material pentru 60 de secunde de reclama.

Agentie: McCann; Regizor: Jeff Thomas


Al doilea este un proiect asiatic pentru o companie farmaceutica care va fi gata in luna martie. E regizat de Linus Ewers si s-a filmat in trei tari (Croatia, Polonia si Germania) timp de 8 zile, in locatii reale si in platouri. Intre care o hala enorma unde a fost adus un yacht, care era miscat de niste brate robotice pentru a crea impresia de furtuna. 

Peste toate astea ploua, fulgera si batea vintul, artificial. Aveam un mic studio de montaj in hala, cu scule de ultima generatie, si in primele zile m-am simtit ca un copil intr-un magazin de jucarii.


Cea mai mare problema a advertising-ului

Sunt destul de multe si mari, mai ales in Romania. Cea mai mare ar fi totusi puterea de decizie castigata in ultimii ani de departamentul numit "purchasing". "The guys with the excel sheet", cum bine i-a numit cineva. Mai exact, problema e reducerea costurilor in detrimentul calitatii.

E o gluma care circula pe net. O imagine impartita in doua. In stinga este un cadru din filmul Life of Pi, in dreapta e o fotografie cu un baiat si o pisica intr-o bucatarie ponosita. Sub ele scrie "client wants" si "client pays for". Mi se pare ca rezuma perfect marea problema a publicitatii din ultimii ani.


A, si sa nu uit, "focus group". Sintagma asta imi provoaca durere fizica. Uite, de exemplu, spoturile Unirea. Nu au fost introduse in niciun focus group si cu toate astea, intreaga campanie este printre cele mai de succes si memorabile campanii romanesti.


Reclame romanesti preferate

Reclame care imi vin acum in minte si imi plac foarte tare: reclama la bere Bucegi cu fabrica de pitici de la Saftica, cea cu acordeonul pentru Romani Criss, spotul cu copiii din campania Xnet - Reinventeaza-te, Antena 1 - Volanul si campania de imagine Biborteni 1871.


Din punct de vedere al executiei, ultima reclama la Digi Film este, sa-i spunem, foarte occidentala.


Despre ce alte proiecte ale tale ar trebui sa stim?

Genericul serialului "Umbre" stiu ca a fost foarte apreciat. E un proiect la care tin foarte tare, fiind primul proiect atit de mediatizat la care nu am facut doar montajul, ci si conceptul.


Ar mai fi si sosul meu de rosii uscate. E printre cele mai bune lucruri pe care le poti minca.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related