Florian Ciobanu are 46 de ani, a lucrat in mai multe agentii de publicitate - DDB Romania, TBWA - dar de opt ani se ocupa de propria microintreprindere. A renuntat la jobul de agentie dupa ce il "golise binisor de viata personala".
Dincolo de toate acestea, Florian are un microb si acesta salasluieste in el de la 13 ani. Se numeste RVR. Adica Reclame Vechi Romanesti. Le stiti. Nici un timeline de Facebook nu este ferit de ele. Imposibil ca un like razlet sa nu fi adus ciorapii Monica in atentia voastra. Sau Fetolul. Sau ce puteau sa faca cele doua sexe in 1912 la Mamaia. Pagina are 83.000 de like-uri si starneste multe mirari, rasete si alte emoticoane pe intinsul internetului autohton.
Colectia cuprinde peste 30.000 de exemplare. De hartie. Florian le-a vanat print anticariate, targuri de "nimicuri", targuri de antichitati, pe la colectionari, vanzatori ambulanti, samsari de vechituri si site-uri de anunturi.
"Piata noastra publicitara a fost destul de bine ancorata si maturizata, chiar din perioada lui Cuza-Voda", spune Florian, care isi doreste ca RVR sa duca la un alt proiect frumos: Muzeul Publicitatii din Romania.
Cu bicicleta medicinala in real-estate-ul dambovitean
Cum s-ar spune, vreo 46 cronologici "dar ma simt ca la 30". Prin relationarea acestor doua cifre se si asigura hrana cotidiana a "microbului" acestei pasiuni.
Detin o microintrepridere ca asociat unic, pe unde si incerc sa finalizez procesarea unor cereri din real-estate-ul dambovitean, de vreo opt ani deja. Piata-i destul de amortita cu multe minusuri si neajunsuri la oferta, supraevaluata, plina de competitie si usor agresiva. Nu ma plang, caci am reusit sa supravietuiesc si sa nu inchid firma. Totusi, acest gen de activitate este de multe ori, cum le si spun amicilor: "bicicleta medicinala".
Trecerea de la sec. XX la sec. XXI
M-a prins lucrand la Olympic DDB Romania. Pe la sfarsitul anilor '90, imi amintesc ca, prin majoritatea agentiilor, la Client Service accountii erau "mancati pe paine".Uneori, atmosfera era incarcata de un exagerat "hei-rupism" iar trecerea de la o zi de lucru la alta, cateodata, era plina de "peripetii si aventuri". Includem si Clientul aici.
Cred ca azi lucrurile s-au sedimentat. Pe vremea mea, primeam OK-ul la un layout sau costuri pe fax. Adresa de e-mail am avut la aproape un an dupa ce m-am angajat. Totusi, lucrurile decurgeau cu mare viteza si se asezau rapid pe fagasul corporate.
Am trecut apoi si prin TBWA. Scurtand povestea, periplul meu publicitar se incheie in anul 2006, dupa ce, mai mult de un an fusesem "Managing Partner" la revista lunara "Imagoo". Povestea editiei printate Imagoo, s-a-ncheiat printr-un numar special de harakiri, executat parca la comanda de administratorul SRL-ului.
Am renuntat la jobul din agentie, probabil, intr-un moment in care centrifuga de client-service ma descentrase si ma golise binisor de viata personala.
Reclame Vechi: un hobby, o pasiune, un proiect?
RVR este un microb. Ceva invizibil care salasluieste in mine de la varsta frageda si de care nu mai pot scapa. O pasiune ce va deveni, cu putin noroc, un proiect frumos: Muzeul Publicitatii din Romania.
Si, in plan secund, Istoria Presei Scrise din Romania (1830 – 1995). Primul periodic al colectiei mele este "Curierul Romanesc"al lui Heliade Radulescu, din februarie 1830.Domeniul reclamevechi.ro se poate transforma intr-un muzeu virtual care sa includa si o banca de imagini.
Marketizarea "Colectiei FC" poate fi o sursa de finantare pentru cele doua proiecte enumerate mai sus.
Primele exemplare colectionate
"Pasiunea pentru vechi si frumos", cum ii spun eu, a inceput pe la varsta de 13 ani. Dorinta de-a citi, a cauta si scormoni m-a-ndrumat catre un Anticariat, singurul din oras, unde-am sfarsit carand sacosele anticarului pe la achizitii, spalandu-i geamurile si cheltuindu-mi economiile de copil. La un moment dat mergeam zilnic acolo.
Poza din buletinul de la 14 ani mi-a fost facuta la atelierul unui batran fotograf de pe strada Unirii din Craiova, prieten bun cu acest negustor de carte veche. L-as aminti, caci anticarul acesta merita sa-i spunem numele aici: Adrian Porcescu. Inca mai traieste. Uneori scrie si mediteaza copiii la gramatica. Alteori da lectii de sah.
Dupa ce m-am angajat in publicitate (1998), printr-un declick interior, am realizat si decis sa creez o noua tematica – reclame vechi romanesti – la ceea ce detineam deja.
Majoritatea tipariturilor mele aveau intre copertele lor si multe reclame, in exclusivitate romanesti.
Expozitia permanenta (oct. 2011 - prezent) la Cramele Rhein, Azuga
Judetul Prahova
Prima reclama pe care ai vazut-o
Primele reclame vazute au fost cele din perioada copilariei. Imi amintesc ca tata aducea acasa, in fiecare decembrie, cateva almanahuri. Acesta ar fi contextul. Pe vremea aceea, totusi, nu banuiam ca o sa devin si colectorul lor. Imi amintesc ceva de pe la radio, primele versuri dintr-un spot, ceva de genu': "mixerul e-un aparat, simplu si automat...."
Mult mai tarziu, pe la mijlocul anilor '90, duminica noaptea ma mai uitam la Culture Pub.
Sursele colectiei
Sursele ar putea fi impartite in doua categorii:
a) de achizitii: Anticariate, targuri de "nimicuri", targuri de antichitati, colectionari, vanzatori ambulanti, samsari de vechituri si cateva site-uri de anunturi.
b) de continut: diverse periodice, cotidiene, programe de teatru/opera/circ/cinema/manifestari sportive, brosuri, pliante, almanahuri, carti tehnice, carnete, cataloage, albume, afise etc.
Vernisaj Expozitie Carturesti Verona prin ICR Romania. Iunie 2011
Expozitie reclame vechi romanesti, iunie 2011, ceainaria Carturesti
Verona. Organizator ICR Romania
Timp
Pentru pagina RVR, depinde de ferestrele mele libere. Media ar fi de o ora/zi. Cateodata stau si mai mult dar n-as socoti si sfarsitul de saptamana, caci acela e dedicat de cele mai multe ori unor targuri.
Dificultati
Aceasta pasiune este destul de costisitoare. Societatea de consum in care traim astazi nu-mi da voie sa fac mai multe, sa construiesc asa cum mi-as dori. Tot ce am realizat pana azi, daca pot spune asa, a fost din si prin resurse personale. Prin auto-finantare am dezvoltat continutul si "textura" acestei colectii. Finantarea sau sponsorizarea nu au existat vreodata.
Cele mai apreciate exemplare pe Facebook
Apai, imi vin in minte rapid, doua reclame publicate acum ceva ani care, in opinia mea, sunt destul de populare si apreciate:
CIORAPII si TRICOTAJELE MONICA - 1929 -
LA MAMAIA - 1912 -
FETOL - 1932 -
Secretul popularitatii
Abordarea creativa, prin compozitia textului absolut cuceritor: "Ciorapii Monica" si "Fettol", iar "La Mamaia" vizualul este inedit (de altfel, layoutul a fost si furat la propriu, copy/paste, asumat si folosit in articole, inclusiv in doua redactii importante din Romania).
Cele mai multe reclame din pagina mea atrag prin ineditul lor. Vechimea si stilul arhaic de exprimare la altele. Uneori, simplitatea si actualitatea lor. Consider ca, 99% dintre ele, au fost publicate in spatiul virtual in premiera nationala. De aici, se poate extrage si impactul.
Juriul Ad'Or 2006, privind reclame din perioada comunista. WTC,
Sofitel, Bucuresti
Reactii
Reactiile sunt pozitive de obicei. De asemenea, multe dintre ele au un impact de peste 10.000 persoane diferite la fiecare postare.
Surprize
La inceput, m-a surprins cantitatea, cumva fiind coplesit de abundenta acestora pe tiparituri. Piata noastra publicitara a fost destul de bine ancorata si maturizata, chiar din perioada lui Cuza-Voda. Descoperim aici, ad-urile romanesti scrise in grafie latino-chirilica.
Uneori, te iau prin surprindere textele cu argumentele si beneficiile produselor/serviciilor. Mai ales pe la sfarsit de sec. XIX sau antebelic. Astazi, ma surpinde grafica unor cromolitografii, unele chiar semnate de artisti plastici cunoscuti.
Atractia
Sunt ca un "puzzle", momentan neinramat. In fiecare zi, poti lucra la "Marea Imagine a Istoriei Publicitatii Romanesti".
Reclame vechi actuale
Da, bineinteles. Prin headline si copy. Chiar si ca layout.
Cu mici retusuri, exemplific pe viteza rapida, doua campanii interbelice, cu mai multe executii pe print: Nivea si Aspirin Bayer.
RVR si viitorul
Viitorul "Colectiei Florian Ciobanu" este de-a se marketiza.
Numai asa as putea finanta si dezvolta continutul, astfel incat drumul sa duca inspre misiunea finala, aceea de Muzeu.
Nu sunt nemuritor si cand voi "pleca", nu voi putea lua fizic nimic cu mine.
Colectia, probabil, cand se va digitaliza ar numara peste 30.000 de scan-uri.
Decenarea Premiului Special de catre Mihai Ghyka lui Florian Ciobanu,
in Cadrul Premiilor de Excelenta IAA 2011
Florian Ciobanu, "curatorul" Expozitiei de Reclame Vechi la IAA
House, Calea Victoriei
Diploma cu Premiul Special IAA Romania, martie 2011
Reclamele de azi vor trece testul timpului?
Despre reclamele de azi e mai dificil de raspuns. Sa le evaluam ca la Cannes sau ca la Effie? Pe print sau pe TV?Putine vor ramane memorabile, daca ne referim strict la cele romanesti.
Colectiile viitorului ar trebui sa includa, in opinie personala, toate campanile de lansare (diverse produse/marci/servicii) pe piata post-decembrista, romaneasca. De exemplu, Connex si Dialog. Cine isi va mai aminti de Radiotel si Suntel?
Masina timpului: prima statie
Sa vaz cu ochii mei, invizibil fiind, cum s-au construit piramidele egiptene. Apoi, daca-as putea, as "pierde vremea" prin Biblioteca din Alexandria.
Masina timpului "exista". Umberto Eco zicea ceva despre un calugar medieval...