Pe de o parte, suntem la fel de frati cu autoironia, ca si cu natura. Cand vine vorba sa ne insiram defectele, ca natie, o facem cu pasiune si meticulozitate, iar lista e lunga. Pe de alta parte, cand joaca Simona Halep, vuieste tot internetul. Suntem mandri de ea si de toti sportivii care castiga, scriitorii care iau Nobelul si s-au nascut aici, cercetatorii romani care descopera sensul vietii (de obicei in laboratoare straine), de tuica, micii si muntii nostri si, intr-o oarecare masura, suntem mandri si de defectele care ne definesc.
E mandria asta nationala o chestie romaneasca sau destul de comuna si la alte natii? Cum se manifesta in publicitate? Care e cel mai roman personaj din reclame si cel mai mandru brand ca s-a nascut in spatiul carpato-danubiano-pontic? Ce strategii de marketing ne fac sa tresarim romaneste? Cand e prea mult?
Vlad Paun (Chief Technology Officer, atelieru.ro) este "peste medie" mandru ca este roman. Si crede ca strategiile care marseaza pe romanism sunt pe sfarsite. De ce? "Consumatorul digital se apropie de saturatie".
Cum se manifesta mandria nationala pe internet
Mandria nationala e un concept cu 2 taisuri – pe de o parte, poate sa fie o campanie reusita, un #richkidsofinstagram spoof, pe de alta poate sa fie "taranul cu Maserati". Mandrie nationala digitala au si americanii, si francezii, insa romanii si-o manifesta mai virulent, cred ca incearca sa compenseze deceniile in care nu s-au putut exprima liber.
Romanismul: online versus offline
Trebuie facuta o distinctie intre "romanism" si nationalism. As spune ca nationalismul este mai efervescent online, pentru ca ofera un canal de distributie instant a mesajului catre mase si in acelasi timp o perdea care elimina inhibitiile. Romanismul online mi se pare un nationalism hipsteresc, umanizat si mai putin radical, o stanga moderata.
Mandria nationala: o chestie romaneasca sau destul de comuna si la alte natii?
Conceptul nu ne apartine, asta e clar, dar mandria nationala din mine spera ca a noastra sa fie mai puternica.
Cel mai "mandru ca este roman" brand din acest moment
Ma gandesc la ciocolata Rom si poate la Petrom.
Branduri si produse cu o predispozitie catre romanism
Da, cele care construiesc pe o baza de "romanism" deja existenta. Sunt multe exemple de branduri care inca nu realizeaza ce pot sa construiasca pornind de la asta. Pe de alta parte, ma tem ca avalansa de campanii ce mizeaza pe asta vor duce termenul in derizoriu. Mi-ar placea sa vad mai des tricolorul pe branduri digitale pornite de romani in Vest, gen Liverail sau Two Tap.
Must-urile unei comunicari care se foloseste de mandria nationala
Cred ca ar trebui sa fie easy-going, lejera, fara incrancenare si fara a se lua prea in serios.
Vulnerabilitatile unei strategii care marseaza pe mandria nationala
In primul rand romanismul nu poate fi scalat, o astfel de campanie "nu are picioare" pe pietele externe. Ca puncte forte as vedea adresabilitatea larga si faptul ca orice consumator intelege mesajul, brandul respectiv nefiind perceput ca arogant, elitist.
Cat de actuala mai este o astfel de strategie
Fereastra de oportunitate pentru campaniile bazate pe romanism se apropie de sfarsit. Consumatorul digital se apropie de saturatie.
Sloganul care reprezinta cel mai bine mandria nationala
"Sanatate din inima Daciei", Fares.
Personajul din reclame care surprinde cel mai bine Romania
Tanti Viorica, din reclama la Igrastop.
Exemple fericite de branduri straine care se folosesc de originea tarii lor
Toate brandurile auto germane si toate brandurile de fashion franceze.
Cat de mandru te simti ca esti roman? :)
Peste medie.