[Vocile din publicitate] Alex Tuhut: A trebuit sa fac lip sync pe un spot in franceza – a fost funny, pana la un punct

[Vocile din publicitate] Alex Tuhut: A trebuit sa fac lip sync pe un spot in franceza – a fost funny, pana la un punct

Intram direct in paine, ia ascultati aici:


Ne-am pus pe identificat voci publicitare pe care sa le reunim noi, intr-o serie pe IQads, ca de vreun sindicat al lor inca nu poate fi vorba. Ceea ce reprezinta si una din supararile lui Alex Tuhut (KISS FM).

Pe el il stiti si de la Radio Guerrila si de la Magic FM si de la Rock FM. Radio sa asculti (de 16 ani incoace), noroc sa ai, ca dai de Alex. Cum va spunea chiar el, si-a imprumutat vocea unor branduri precum Lay's, Provident, Leroy Merlin sau Gazeta Sporturilor. Fie la radio, fie la TV.

E pasionat de voice acting, lucru vizibil si in proiectele pe care le creste extra-job: platforma Dictie.ro si omonimul alextuhut.com. L-am intrebat pe el, despre el, in calitatea de actor de voce. Ne-a raspuns si-n scris:


Alex Tuhut, 
dincolo de vocea publicitara

In ultimii 16 ani am lucrat doar in radio si nu stiu sa fac altceva :) Sunt una din vocile KISS FM, MAGIC FM si ROCK FM. De aproximativ un an sunt producator audio si voice over pentru cele trei radiouri. Este o experienta senzationala, total diferita de ceea ce facusem eu pana atunci.

Veneam dintr-o lume boema, respectiv din Guerrilla si am intalnit aici oameni cu aceeasi dragoste de radio, doar ca radioul este la nivelul urmator. Radioul in general a evoluat extraordinar de mult in ultimul deceniu si ma bucur ca sunt aici sa-l vad.

Pe langa radio, sunt vocea mai multor branduri, carora le multumesc pentru ca m-au ales, mai am un proiect separat de ceea ce fac in mod normal. Impreuna cu Carmen Ivanov ne ocupam de proiectul Dictie.ro, unde la randul nostru incercam sa descoperim viitoare talente in voice acting.

Totodata, ma ocup de proiectul meu de suflet alextuhut.com, pe care incerc sa-l cresc si sa-l fac cunoscut. L-am gandit ca pe un 3in1. Ai venit la noi, bun, pleci multumit. De la creatie pana la realizarea proiectului tau audio. Cred ca trebuie sa fac pe site o sectiune de recomandari de la clientii nostri.

S-a descoperit o voce

Am inceput dintr-o intamplare, lucram la radio, iar trustul in care eram avea si un ziar. M-au intrebat daca vreau sa-i ajut si aia a fost. Mi-a placut foarte mult. Eu fac si productie audio si mi-a fost oarecum simplu.

Oricine poate face voice acting?

Clientul decide ce i se potriveste. Poti sa ai o voce subtire sau groasa, chiar nu conteaza. E important sa faci o pregatire in prealabil pentru a-ti fi usor atunci cand esti la studio. Cerintele sunt: sa fii mereu zambitor.

Traiesti cu frica de a ragusi inainte de inregistrari?

Niciodata. Daca se intampla ori dai vocea asa, ori amani inregistrarea daca e prea evident.

Te antrenezi in vreun fel?

Fac exercitii de dictie zilnic, in masina; in drum spre radio, poti vedea la semafor un nebun ce isi misca gura in fel si chip :)

Prima data cand ti-a fost recunoscuta vocea

A fost ciudat. Ei (N.R. membrii familiei Tuhut) imi stiau vocea de radio, dar difera mult fata de cea din reclame. Stiau ca fac asta, dar au reusit sa ma recunoasca doar dupa ce le-am spus eu :))

Primul spot inregistrat si gafele aferente

Daca-ti spun ca nu mai stiu, ma crezi? Gafe am facut cu duiumul. Tot ce pot sa spun este ca nu e bine sa contazici clientul. NU E BINE! :))

Eu am facut-o si, evident, l-am pierdut :P

Briefuri/ indicatii/ tipuri de proiecte

Indicatii: Poti sa-l tragi in 10?! :)
In general, cand un text are sa zicem 15-17 secunde citit normal si clientul il vrea in 10, e tragic. Uneori iese, alteori nu. De aceea suna unele spoturi "ca alea de la medicamente", pentru ca sunt prea multe de spus.

Proiecte: In general, ma axez pe spoturi radio si TV, totusi am facut tot felul de prezentari si cataloage, dar nu sunt fanul lor.

Cum e la un casting de voci?

Castingul de voci este o "chestie" ce se desfasoara intre studio si agentie. Exista un text "standard" de voce pe care il inregistrezi si-l trimiti studioului, apoi castingul tau este trimis de studio catre agentie si, daca-l accepta, atunci ai castigat un nou client. Daca nu, nu.

Totul dureaza... pana-ti iese. De la 5 minute pana la 3 ore, da, da... Am avut experienta cu un client ce s-a intins pe durata a 3 ore, in doua zile diferite. Pana la urma, toata lumea a fost fericita.

Cum iti alegi joburile din advertising?

Pai e simplu, te aleg ele pe tine. Important e sa nu pui voci pe produse concurente, te faci de bafta, si aici nu ma refer la premiile BAFTA!

Cat de des ai vrea sa modifici textul primit la interpretat? Cat influenteaza vocea copy-ul?

E un subiect sensibil, pentru ambele parti :)

Aproape de fiecare data as vrea sa modific ceva, dar asta e o alta discutie. Un text slab poate fi salvat de o voce buna si invers.

Cea mai frumoasa/ hidoasa reclama dublata

A trebuit sa fac lip sync pe un spot in franceza, a fost funny pana la un punct...

Cat de profitabil e voice acting-ul in Romania?

Nu stiu sa va zic cat de profitabil este in general. Pentru mine, este o pasiune ce imi aduce niste venituri suplimentare :) Dar daca ai o legatura puternica cu un brand, atunci este profitabil pentru ambele parti. 

In afara exista sindicate, organizatii care lucreaza pentru actorii din industrie, la noi nu. Adica cu "numele" exista si la noi...

Cele mai mari probleme ale domeniului la noi

Probabil ca ati mai auzit asta, noi ca industrie nu existam. Exista doar agentiile care isi aleg colaboratorii dupa criterii numai de ei stiute. Si da, sunt revoltat, nu suntem in stare sa ne facem un sindicat care sa ne apere drepturile.

Bonus: despre dublajul filmelor in limba romana

Nu cred ca parerea mea are vreo importanta, dar e singura metoda prin care poti sa vezi un film impreuna cu copilul tau fara sa fii nevoit sa ii povesteti ce vede :)

Am avut o experienta actoriceasca de tipul asta. Scurta. Foarte scurta. Cred cu tarie ca daca un film este facut in chineza, olandeza, germana, bulgara sau orice alta limba de pe pamantul asta, nu trebuie dublat. De ce?! Se pierde absolut tot, este aproape imposibil sa transmiti emotie. Emotia este produsul mimicii si al cuvintelor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related