Va povesteam miercuri seara despre cel mai nou spot Best Jobs al carui "copy" se instaureaza decisiv, permanent si fara echivoc in creierul oricui il aude, poate, trecator si a carei imagine se intipareste in minte alaturi de o mie de semne de intrebare orisicui il priveste mai mult de o secunda.
Intre timp, BestJobs Romania a luat atitudine pe pagina proprie de Facebook. Incercand sa foloseasca valva generata de spot, brandul a postat o invitatie catre fani de a reproduce reclama pentru 20 de premii a cate un premiu de 100 de euro, acordat prin tragere la sorti unuia dintre realizatorii celor mai virale 20 de clipuri. Celor interesati le spunem ca hashtag-ul este #JoburiJoburiJoburi.
Banuim ca prea multa lume nu stie asta. In ultimile 6 ore, postarea a acumulat 15 like-uri si 11 share-uri. Spotul postat miercuri are pana la acest moment 149 like-uri si 470 share-uri.
Tot intre timp, am descoperit niste opinii Facebook-iste de la publicitari. Unii sunt sustinatori, unii o ard ambiguu si altii arunca acuzatii ferme sau ironii in directia spotului cu pricina. Pe cateva dintre ele le-am pus pentru voi mai jos.
Lorand Balint Boti (Leo Burnett Group) pare sa se incadreze in prima categorie, cea pro, afisand o atitudine destul de intelegatoare fata de brand. In fond, e o reclama neobisnuita - nu originala, dar cu o amplitudine greu de anticipat si ... diferita. Ca abordare, ca motivatie, ca orice.
Totusi, Boti este bine-intentionat numai pana ajunge la ultimele cadre, unde i se pun in farfurie "joburile pe paine". Moment in care incepe sa aiba niste indoieli.
Alexandru Pomana (Friends/TBWA) pare si el un sustinator, altminteri un hater cu simtul ironiei foarte bine dezvoltat. Later edit: Alexandru ne-a precizat ca raspuns la interpretarea noastra initiala ca stilul comentariului sau prin care aparent lauda spotul e de fapt unul asumat de "troll cu probleme de exprimare" - deci tot o critica ironica. Nu ne-am prins din prima, am updatat acum.
Stefan Chiritescu (Kaleidoscope Proximity) a semnalat faptul ca, pe articolul din IQads, Calin Fusu (CEO, Neogen), cel care a aprobat aceste spoturi, se refera intr-un comentariu la un alt sens al cuvantului "originalitate" si cum se aplica in cazul de fata. Comparandu-l cu altele din categoria 'site-uri de joburi', ale caror idei nu prea ridica nicio spranceana. Nicicand, niciodata.
Eliza Rogalski (Rogalski Damaschin) a lansat o mica ironie cu iz de teleshopping:
Eliza Rogalski (Rogalski Damaschin)
Monicai Jitariuc (MSLGROUP The Practice) ii apartine comentariul ambiguu al acestei seri. Din statusul postat, nu ne dam seama daca spotul i-a placut sau nu si, deci, nu putem decat intui de care parte a baricadei se gaseste.
In concluzie? Nicio concluzie. Deunazi, ne-am conversat si noi putin, via unul-doua comentarii, cu Calin Fusu. Eram curiosi de ce al doilea spot, nebranduit, a fost sters de pe contul de YouTube BestJobs RO.
Dupa cum se vede, nu ne-am lamurit la nivelul dorit, asa ca-am adresat si cateva intrebari pe mail. Ne-a raspuns cu promptitudine:
IQads: Care sunt obiectivele aceste campanii?
Calin Fusu: Principalul mesaj pe care l-am avut in minte a fost "bestjobs = simplu si pentru toata lumea, nu doar pentru «telectual»".
IQads: Are media platita in spate [YouTube Ads/Facebook Ads /TV ] sau e doar din viralizare?
Calin Fusu: A inceput neasteptat de viral (si virulent in comentarii), asta a fost un pic neasteptat.. Avem si un buget de media pregatit, dar inca n-am apucat sa-l punem la treaba.
IQads: In procesul de stragie/creatie ati lucrat cu o agentie ?
Calin Fusu: Voi pastra un pic de mister/suspans aici...
IQads: Ai vazut cateva reactii ale unor oameni din industrie. Cum le comentezi?
Calin Fusu: Imi plac oamenii din industrie, as vrea si eu sa fiu ca ei intr-o zi.. ca la 20 de ani :)) Serios vorbind, viata presupune riscuri. Daca mergi doar pe cai batatorite, nu-ti descoperi potentialul/limitele/etc.
Acestea sunt informatiile stranse pana acum. Daca intervine orice update despre "Joburi joburi joburi joburi joburi...: si/sau varianta japoneza din 2008 va vom tine la curent.