Pe de o parte, suntem la fel de frati cu autoironia, ca si cu natura. Cand vine vorba sa ne insiram defectele, ca natie, o facem cu pasiune si meticulozitate, iar lista e lunga. Pe de alta parte, cand joaca Simona Halep, vuieste tot internetul. Suntem mandri de ea si de toti sportivii care castiga, scriitorii care iau Nobelul si s-au nascut aici, cercetatorii romani care descopera sensul vietii (de obicei in laboratoare straine), de tuica, micii si muntii nostri si, intr-o oarecare masura, suntem mandri si de defectele care ne definesc.
E mandria asta nationala o chestie romaneasca sau destul de comuna si la alte natii? Cum se manifesta in publicitate? Care e cel mai roman personaj din reclame si cel mai mandru brand ca s-a nascut in spatiul carpato-danubiano-pontic? Ce strategii de marketing ne fac sa tresarim romaneste? Cand e prea mult?
Carmen Tiderle (Directia Creativa) face chiar un istoric al mandriei nationale in publicitate, de la Connex la PSD.
Mandria nationala: o chestie romaneasca sau destul de comuna si la alte natii?
"Exista ceva mai american decat America? Cand ceva e facut aici, e facut cu singurul lucru pe care nu-l poti importa de nicaieri altundeva: mandria de a fi american." Nu, nici vorba sa fie o chestie romaneasca. In materie de mandrie, americanii stiu s-o arate cel mai bine in publicitate si oriunde altundeva. Dar nici noi nu stam rau. 91% dintre romani se declara astazi mandri ca sunt romani, cat despre publicitate… Am inceput devreme cu "Valori nationale", o campanie Connex pe care cred ca ne-o aducem cu totii aminte poate tocmai ca a fost prima de genul asta.
La ani distanta dar in forta, Petrom cu "Romania va creste prin bun simt si responsabilitate". Vodafone "Impreuna vom fi mai puternici". Dacia, Ursus, Gandul, Rom cu "Romanii sunt destepti", "Intoarce-te, romane!", CEC, PRO TV de zilele nationale, Bitdefender, PSD. Mari companii, ciocolatele, ziare, televiziuni, beri, masini, antivirusi, banci si partide. Asa ca mandria nationala nu e o chestiune romaneasca dar nici nu se poate spune ca ne ferim de ea.
Cel mai mandru ca este roman brand din acest moment
Rom este. A scos si-o carte cu Tutea pe coperta. Nu stiu cati romani cunosc campaniile si sunt mandri ca tara lor produce un baton de ciocolata care ia premii de publicitate. Stiu insa ca a reusit sa creeze o imagine buna Romaniei la Cannes, iar recunoastere internationala e o sursa de mandrie nationala.
Petrom. Chiar daca nu mai e o companie 100% romaneasca, Petrom a ramas o companie mandra de performantele ei pe care le prezinta ca fiind romanesti si pentru Romania. Sponsorizarea echipei de gimnastica a Romaniei ajuta si ea.
CEC, cea mai veche banca romanesca, prin asocierea cu una dintre cele mai mari valori romanesti recunoscute peste tot in lume, Brancusi.
Branduri si produse cu predispozitie catre romanism
De la corporatii la batoane si partide. Mai degraba exista agentii cu o astfel de predispozitie.
Must-urile unei comunicari care se foloseste de mandria nationala
Sa aiba un RTB, un motiv care sa-i dea dreptul s-o foloseasca. Traditie, nume, realizari importante etc. Pentru ca e la indemana, asocierea cu valori romanesti din trecut din diverse domenii sau cu valori contemporane (de obicei din sport) e si cea mai folosita.
Brandul se aseaza alaturi de o valoare adevarata si isi doreste sa imprumute din maretia acesteia. In cazul asta, e important ca discrepanta dintre brand si valoare sa nu fie prea mare. In plus, o astfel de comunicare se asteapta sa vina de la un brand curat. Altfel, jigneste sau arunca ideea in derizoriu. Vezi PSD-ul. Sa fie justificata, sa se bazeze pe motive reale de mandrie, sa nu fie un discurs demagogic.
Vulnerabilitatile unei strategii care marseaza pe mandria nationala. Punctele forte
Depinde de strategie. Exista riscul ca un brand sa devina prea moralizator. Sa vorbeasca de sus. Spunandu-ne cum trebuie sa fim, sa ne spuna de fapt cum nu suntem. Iar romanilor nu le place sa fie certati (cui ii place?) sau sa fie pusi la treaba. Si asta ar putea fi alt risc: ca un brand sa-si doreasca sa mobilizeze in jurul unei cauze si romanilor sa nu le pese de ea, sa nu reactioneze in niciun fel, cum s-a intamplat deja.
De cealalta parte, cu o astfel de idee, ai 91% romani dispusi sa ti-o "cumpere".
Cat de actuala mai este o astfel de strategie
Nu e un subiect perimat. Cred ca suntem intr-un moment de maxima receptivitate, acum, dupa alegeri.
Sloganul care reprezinta cel mai bine mandria nationala
Hai ca se poate!
Personajul din reclame care surprinde cel mai bine Romania
Cerbul Cornel :)
Edi, din reclama la Telekom care zice: "Ce-am la gura? N-am nimic!".
Exemple fericite de branduri straine care se folosesc de originea tarii lor
Chrysler, Molson Coors, Times of India. Branduri de ceasuri elvetiene, de parfumuri sau haine frantuzesti, de masini germane etc.
Cat de mandra te simti ca esti roman? :)
Sunt mandra. De copiii mei cand fac lucruri bune.