Bogdan Ciocian (Libero Events): Suntem dovada clara a faptului ca pasiunea in munca genereaza business-uri profitabile, fara a fi necesare studii de profil

Bogdan Ciocian (Libero Events): Suntem dovada clara a faptului ca pasiunea in munca genereaza business-uri profitabile, fara a fi necesare studii de profil

Am citit mai demult o cartulie care explica de ce talentul nu e neaparat un dat pe care-l ai sau nu, punct. Oricine poate atinge performantele unei persoane "talentate" investind un numar de ore de munca in respectiva activitate. Ce-i drept, acest numar poate fi dublu, triplu sau cvadruplu decat cel necesar pentru cei cu "inclinatii de la natura". 

Incurajant si descurajant in acelasi timp. Cert e ca daca si talentul poate fi "exersat", cat sa mai conteze niste studii  teoretice (indoielnice si astea) intr-un domeniu sau altul, puse fata in fata cu practica propriu-zisa? Un raspuns: Libero Events e o agentie de PR si evenimente din Cluj care implineste anul acesta 6 ani de existenta. Bogdan Ciocian (Managing Partner) ne-a spus cum a infiintat-o pe o baza solida de curiozitate.

Dupa cateva luni de functionare in regim full-service, Libero s-a specializat apoi pe organizarea de evenimente. "Specializat" insemnand ca oamenii s-au pus pe invatat in mod foarte aplicat - organizand evenimente. Acum au peste 30 de proiecte in portofoliu, desfasurate in Bucuresti, Cluj, Timisoara, Iasi, Sibiu sau Craiova. Mai departe, dam legatura catre Bogdan:


Inceput

Libero s-a nascut din curiozitatea de a cunoaste ce sta in spatele unui eveniment. A fost o provocare aparuta in urma prezentei in cadrul unui eveniment organizat la Cluj-Napoca. Ne-a placut energia din aer si conexiunile care se legau la fiecare pas.

Incepusem ca o agentie full service, dar dupa cateva luni am decis sa ne indeptam spre zona de BTL si PR, marturisesc, fara a avea know how-ul necesar ori conexiunile aferente unei agentii de profil. Dar eram plini de energie si cu dorinta de a duce la capat fiecare proiect cu rezultate peste cele propuse.

Insa cred ca Libero, la fel ca multe alte business-uri din Romania, e dovada clara a faptului ca traim vremuri in care pasiunea in munca genereaza business-uri profitabile, fara a fi necesare studii sau cunostinte de profil (dar cu multa dedicare).

De altfel, cand recrutam colegi noi in agentie, mai important decat cunostintele, experienta sau studiile, incercam sa citim flerul pe care il are candidatul pentru ceea ce cautam. Toate celelate lucruri se invata.


Obiective

Scopul unui eveniment este sa adune comunitati. Adunand comunitati faci business. Dar mai important de atat, e sa faci educatie, sa inspiri si sa aduci inovatie. A fost scopul nostru de la bun inceput, motiv pentru care cautam mereu industrii in care nu exista evenimente care sa aduca impreuna profesionistii din aceste domenii. Asa au aparut HR Summit, TeCOMM, Software Architecture Day, ARThitecture ori alte proiecte din portofoliu.


Evolutia echipei

Mai bine de 2 ani am lucrat impreuna cu partenera mea de viata, care in prezent este sotia mea si sora mea in proiectele noastre. Am fost vanzatori, marketeri, secretare, contabili, avocati, am avut toate functiile pentru care azi exista departamente.

Acum, dupa 6 ani, suntem 12. Am optimizat, am externalizat si am renuntat la tot ce nu era profitabil.  Este probabil singura solutie pentru startup-uri care nu beneficiaza de investitii externe.


Primele evenimente

La primul nostru eveniment ni s-a spus ca suntem prea tineri sa realizam ceva, sa ducem un proiect pe termen lung. Totusi, proiectul cu pricina se afla azi la a 12-a editie si e unul dintre cele mai importante evenimente de profil din Romania. Si mergem mai departe. Am inceput cu organizarea a 2 targuri pe sezon, iar in prezent calendarul nostru numara peste 30 de evenimente pe an.


Cel mai complex proiect

Probabil ca vorbim despre TeCOMM , conferinta de comert electronic, eveniment organizat in 4 orase din Romania, Bucuresti, Cluj, Iasi si Timisoara, cu costuri ce depasesc 100.000 euro, cu peste 1.000 de participanti si 200 de speakeri din toata lumea.


Este un eveniment de anvergura pentru ca agenda lui cuprinde cateva subconferinte pe diverse tematici, zona expozitionala, gala de premii, party-uri si alte mini-evenimente. Partea cea mai grea este sa gestionezi acest eveniment dintr-un singur birou, dar in acelasi timp sa cunosti 4 piete diferite. E-commerce-ul in Bucuresti e diferit de cel din Iasi, iar cel din Timisoara e diferit de cel din Cluj.


Provocari

Cand incepi un eveniment iti asumi niste riscuri, la fel ca atunci cand incepi un startup. Investesti ca ulterior sa faci profit. De altfel, toate proiectele sunt gandite ca business-uri independente. Trebuie sa se sustina singure si sa faca profit fiecare in parte.

Partea dificila e sa iti asumi contracte si sa iti pui reputatia in joc in fata speakerilor, a partenerilor si la fel de important in fata participantilor, ca vei respecta tot ce le-ai promis. Apoi tot ce poti sa speri ca ROI-ul va fi pozitiv si cat mai mare.

Un lucru important pentru noi este sa fim la curent cu tot ce se intampla in jurul nostru. Analizam diverse industrii si urmarim: companii, oameni care au un cuvant de spus, trenduri din industria respectiva si privim tot timpul la ce se intampla in afara.


Cifra de afaceri si venituri

Anul acesta il vom incheia cu o cifra de afaceri in jurul a 1 milion de lei, iar planul de viitor este sa extindem o parte din proiecte si alte tari din regiune.

De la proiect la proiect, raportul dintre sponsorship si vanzarea de bilete este diferit. In ceea ce priveste partenerii, am reusit sa atragem in acesti ani parteneri strategici precum Visa, Cargus, Avon, Banca Transilvania, Ruukki, Reynaers, Signal Iduna, Salad Box, Fan Courier si multi altii, parteneri care ne sunt alaturi an de an.


Evolutia pietei de evenimente din Romania

Ce s-a schimbat major in ultimii ani la noi este nisarea evenimentelor pe diverse segmente. Acum se organizeaza evenimente indiferent de ce faci. Bunaoara daca esti specialist in SEO, gasesti cel putin o conferinta pe SEO, daca esti inginer in industria energiilor regenerabile, ai forumuri specifice. Partea interesanta e ca vor aparea constant aceste nise, astfel vor aparea constant evenimente noi.


Piata de evenimente in 2015

Pentru cativa ani, piata de evenimente va continua sa se extinda, desi pe anumite industrii este suprasaturata. Segmentul de festivaluri si concerte va creste constant cu 15-20%, centrele cele mai dinamice fiind Bucuresti unde sunt anuntate deja cateva nume mari in 2015 si Cluj Napoca unde apar din ce in ce mai multe proiecte.

Cel de conferinte si seminarii va creste cu 10%, fiind un segment ce va fi decis de bugetele pe care le vor aloca sponsorii/companiile pentru sustinerea lor.

Singurul segment care il vad in scadere este cel al evenimentelor culturale. Totusi, si aici se dezvolta cateva centre dinamice si cu un calendar bogat in proiecte. Clujul este capitala europeana a tineretului anul acesta si are in lista o suita de evenimente interesante, Bucurestiul ramane constant, piata fiind dominata de Festivalul Enescu, eveniment ce reprezinta 20-30% din bugetul evenimentelor culturale alaturi de TIFF si Festivalul International de Teatru de la Sibiu.

Evenimentele culturale vor fi revitalizate in Timisoara, Iasi sau Cluj daca unul din aceste orase va fi capitala culturala in 2021.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related