Am vrut sa-l intreb pe RobertOBERT despre stilul mai intunecat pe care il au proiectele lui de ilustratie si BD. Zic eu "ia spune-mi, proiectele tale sunt mai on-the-dark-side; cum, cat si de ce e asa?". Adaugirea aproape instantanee: "mda, nu suna excelent, dar intelegi tu".
Asa e, nu e spus prea bine. Ca Robert nu venereaza vreo zeitate obscura a Raului, nu se ingroapa in filme horror/ snuff, iese afara pe timpul zilei si nu traieste ca sa propovaduiasca Intunericul imbiindu-ne cu prajiturele. In schimb, desenele lui privesc drept in ochi (sau din profil) partea aia mai ascunsa a umanitatii. Una mai putin frumoasa si, poate de-asta, mai uracioasa. O stii sigur, e si-n tine, dar nu prea o scoti in vazul lumii.
Te atrage aprofundarea acestor treburi filosofice sau vrei doar sa stii care e cea mai misto banda desenata a anului trecut in opinia lui, poti sa-l intrebi pe Robert fata in fata la Atelierul de BD organizat de Revista de Povestiri, in cadrul caruia e coordonator (alaturi de Felix Tzele). Pana atunci, hai sa-l cunosti (si) mai bine:
Robert si desenul
Desenez de pe la 3 ani si de 25 de ani se pare ca nu m-am mai oprit. Am facut UNArte aici in Bucuresti, la Grafica, si am lucrat in mai multe locuri, unde mi s-a parut ca mi se satisfac nevoile din momentul respectiv.
Ultima oara a fost in productie de print, unde am invatat chestii utile pe care cred ca e musai sa le stie orice ilustrator, mai ales daca face si banda desenata. Cateodata tehnica iti poate fi dusman daca nu stii cu ce se mananca.
Acum sunt din nou freelancer, ma trezesc la fel de devreme ca atunci cand mergeam la job, doar ca imi beau cafeaua si fumez tigara la mine la birou, ascultand muzica in boxe si nu la casti, in papuci, lucrand la proiectele mele.
Am facut si eu un doodle azi, era o floricica
De profesie, ilustrator si BDist
Dupa ce-am terminat liceul am avut primele proiecte pe bani, primele BD-uri publicate pe ici colo si tot asa. Inainte de asta erau concursuri, mai faceam mici expozitii prin baruri, foaiere si holuri de institutii de cultura din urbea lui Nenea Iancu.
Benzi desenate de pe la 7-8 ani am inceput sa fac, pe foi de copiator capsate nasol, desenate cu pix, multe copiate dupa comics-uri americane de contrabanda aduse de prin Italia sau Franta (de unde am si inceput sa invat limbile astea doua). In facultate mai faceam diverse strip-uri pentru ca mi-era dor, iar acum vreo 3 ani m-am hotarat ca asta e ce-mi doresc foarte tare si vreau sa integrez banda asta desenata in mai multe directii.
Freelance vs. angajat
Am tot avut perioade de pendulare job-freelance. In agentie nu m-a atras foarte tare niciodata sa lucrez. Chiar daca ma apuca 12.00 - 1.00 noaptea pe un proiect (sau si mai mult, hai sa fim seriosi), prefer sa fie la mine in barlog si nu la birou.
Poate ca nu suntem compatibili ca full-time, eu si agentiile, habar n-am. Am colaborat pe storyboard, diverse ilustratii si evenimente si ne-am inteles bine, dar viata nu m-a adus sa lucrez de dimineata pana seara la biroul vreunei agentii de publicitate pana acum.
Mai degraba as lucra intr-un studio de animatie, parca e mai aproape de sufletu' meu.
Temele care te inspira?
Nu par cel mai prietenos si nu desenez copacei si floricele, asta asa e. Dar nu e neaparat negativ, ci doar intunecat. Stilul, daca vreti sa-i spunem cumva, e fortos, nervos, greu sau apasator.
Sunt foarte atent si ma incarc din jur, de cand eram mic portretele sau orice reprezentare tangenta cu realitatea trebuia sa scoata partea intunecata la iveala, pentru pe aia n-o vedem niciodata din prima. Cred ca e si o exorcizare personala, scot demonii mei afara prin asta, descarc angoase, frustrari sau instantanee ale intunericului de dupa cortina pusa de social.
Work in progress - colaborare cu trupa DreamDiggers si Basska (1)
Ma inspira ce-are legatura cu supranaturalul, povesti care au un iz de misticism, ce citesc, filme care se concentreaza pe evolutie de alta natura decat cea economica.
Ce e obscur e interesant pentru mine, in intuneric se ascund multe secrete si fara intuneric nu stii cum e lumina. Si Cosmosul ma fascineaza de cand eram mic. (Ati observat ca tot fac referire la cand eram mic, keep an eye on that, it's important).
Prima banda desenata care te-a marcat
Prima cred ca a fost un Spider-Man de contrabanda care a costat 5.000 de lei vechi de tot, cand exista bancnota cu Blaga parca pe ea, L'Uomo Ragno mai precis, '97 sau '98 cred. Eram indragostit de desen si ma captivase povestea cu gangsteri neconventionali care se rafuiau cu el.
Tot apareau reclame pe coperta la Akira, pe care am pus ghearele mult mai tarziu si abia atunci pot sa spun ca am ramas marcat.
Fan art - Marvel comics
3 ilustratori/ autori de BD pe care-i admiri
McFarlane pentru Spawn, acolo a fost dragoste la prima vedere, poate si din pricina povestii dar si desenul e foarte misto.
Imi mai place Ashley Wood, care acum face si jucarii bestiale, dar pe mine m-a convins ca e un desenator foarte bun si mi-a placut rau Automatik Kafka.
Si fratii Hanuka, Tomer si Asaf, care sunt din alt registru, foarte foarte curat si atent, cred ca subconstientul meu avea nevoie de un balans intre dark si desen foarte incarcat, scribbled si zona asta nice and neat, ca la ultimii doi.
Cel mai complex proiect
Profetia Urbana. Momentan stim cu totii ca e un album de banda desenata si ca prima parte a iesit in iunie 2014 (dupa eforturi fabuloase si contributii ale oamenilor care si acu ma dau pe spate). Dar e mult mai complex, pentru ca Profetia Urbana e o poveste intortocheata la fel ca vietile noastre, iar de aici se va ramifica in mai multe zone de expresie artistica, pe langa celelalte 2 parti edificatoare in BD. Inca e in derulare tot procesul, n-as vrea sa dau spoiler.
Pagini din The Urban Prophecy
Ce-ai prefera: sa ilustrezi o banda desenata dupa scenariul altuia sau sa scrii si sa ilustrezi pe cont propriu?
Profetia Urbana e conceptul meu si de asta am preferat sa scriu eu si scenariul la banda desenata. In rest, imi place sa lucrez cu scenariul altuia; as zice ca e indicat, un desenator de BD ar trebui sa se concentreze foarte mult pe cum exprima povestea in imagine, daca se incarca si cu povara scriiturii deja devine sluga la doi stapani.
Munca la Profetie merge incet acum, reconfigurez la scenariu de ceva vreme si vreau sa-i dau timpul pe care mi-l cere sa se cristalizeze cum stie el mai bine. Las cozonacul la crescut, ca sa zic asa.
Promovare
Pe online am pagina de artist pe Facebook si Behance, acolo e grosul. Mai particip la tot felul de evenimente care imi plac si care mi se par ok ca intentie (de exemplu, caritabile) si cam ce presupune desenat live sau pictat ma atrage sa apar.
Si mult networking, imi place sa cunosc oameni noi si interesanti, sa dezbatem diverse subiecte art-related dar nu numai, ca la final sa facem schimb si de proiecte, carti de vizita si link-uri pe care le savuram fiecare apoi in the comfort of one's self.
Dar lucrurile astea vin de la sine, imi place sa impartasesc cu oamenii ce fac din simplul fapt ca asta e scopul, ca mesajul tau sa ajunga la oameni, nu sa lucrezi singur intr-o hruba si sa n-arati nimanui.
Bogdan Moraru (Birou de Frumos) si-a gasit loc printre portretele lui Robert
Colaborari cu branduri
Am colaborat si cu cateva branduri, totul a fost destul de straightforward, fiecare si-a facut treaba, totul a mers ceas. As refuza doar daca mi s-ar impune sa fac ceva anume care e in contradictie cu principii personale. Daca mi se pare ceva dubios la mijloc, ma retrag diplomatic, imi asum doar ce-i al meu, nu si ce m-ar pune altii sa fac.
Mi-a placut un singur proiect care era sponsorizat de un brand, dar din mai multe motive, s-a oprit pe parcurs.
Urmeaza in 2015: experimente si instalatii
Instalatia (N.R. o instalatie experimentala de dimensiuni mari) e in plan anul asta, lucrez la concept si realizare, sper sa pot sa creez o poarta catre lumea asta intunecata pe care o vad eu din ce in ce mai clar.
2015 asteapta si continuarea Profetiei, ar mai fi niste alte benzi desenate care sunt acum in tratative sau scriere de scenariu si astept raspunsurile finale si cateva surprize. Ianuarie m-a prins cu chef de lucru si nu m-a lasat inca, asa ca profit cat pot de starea asta.
Pana atunci, pe 27 februarie se lanseaza doua proiecte misto, albumele de la The Dream Diggers si Basska cu care am colaborat pe vizual, iar The Dream Diggers vor avea si o completare a muzicii pe partea de ilustratie, o introducere (in stilul dark cu care v-am obisnuit) in universul creat de ei.
Work in progress - colaborare cu trupa DreamDiggers si Basska (2)
Work in progress - colaborare cu trupa DreamDiggers si Basska (3)