Brandurile care vor crede in continuare in mirajul beneficiilor de produs si nu se vor reinventa pentru a raspunde noilor nevoi ale consumatorilor vor disparea pur si simplu sau vor ramane simple produse intr-o continua promotie.
Era produsului vedeta, a asocierilor create artificial si a suprematiei TV-ului s-a dus. Dar nici nu putem fideliza consumatorul cu produse proaste, nedorite, dar cu comunicare “emotionala”….pe promotii.
Atata vreme cat brandurile se vor multumi cu o comunicare tip cliseu nu vor creste nici ele, nici oamenii din spatele lor, si toti oamenii din industria publicitatii se vor plange in continuare ca nu mai sunt bani cum erau odata. Cliseele favorizeaza o diferentiere prin promotie, observarea tendintelor in comportamentul de consum genereaza relevanta si autenticitate pentru brand.
Nu ne ajuta nici pe noi consultantii, nici pe client sa abordam comunicarea de brand ca un kit de supravietuire temporara. Vrem sa vedem mai multa viziune la branduri, vrem sa vedem ca nu si-au uitat menirea de a se integra si a face mai buna viata noastra a consumatorilor, si vrem sa ne provoace sa co-cream, sa redescoperim sau sa reinventam brandul in momentele esentiale.
Cred ca cea mai mare pierdere a brandurilor din ultimii ani este autenticitatea. Brandurile au uitat ca trebuie sa fie in permanenta relevante pentru consumator (sau macar sa nu-l sufoce cu mesaje redundante pe Facebook, cu horoscoape si alte informatii nerelevante) si sa creeze comunitati in care oamenii sa vina pentru ca au un crez comun, nu pentru ca li se vinde o promotie de care vor uita in secunda doi.
Acum conteaza din ce in ce mai mult experienta cu brandul si contextele favorabile. Conteaza sa ai feedback de la consumator, sa fii in dialog cu el, ca sa poti lua decizii de crestere, si faptul ca ai decis sa faci o investitie importanta sau o schimbare totala de paradigma sa tina cont si de raspunsurile lor. Ori daca tu brand comunici numai in promotii si concursuri, cum poti afla aceste nevoi si raspunsuri daca nu intrebi consumatorii si nu te straduiesti sa creezi loialitate organica, nu numai prin promotii.
Un brief si o decizie de brand corecte pornesc de la un obiectiv precis de brand, de la o pozitionare relevanta in categorie si este completata de un insight de consumator atent evaluat, urmarirea tendintelor in categorie si nisarea pe nevoi si asteptari specifice. Din pacate briefurile ultimilor ani sunt pline de clisee, de neasumare a punctelor slabe sau a involutiei categoriei.
Ma bucur sa vad branduri antreprenoriale care provoaca brandurile multinationale sa se adapteze la conditiile pietei locale. Cred ca avem nevoie sa iesim din clisee, se simte nevoia asta in toate categoriile. Si suntem intr-un moment oportun, de maturitate a industriei de comunicare si a business-urilor care cresc branduri.
Lucrurile care inspira vor fi mereu cele autentice, iar brandurile care vor sa ramana vii si sa inspire nu trebuie sa uite de relevanta si ca din cand in cand e necesar sa se reinventeze pentru a nu-si pierde calitatea si virtutea de a fi branduri.
Eu vad brandurile aspirational senzoriale, le vad vii, personale, ca pe o sursa inepuizabila de inspiratie si de speranta de mai bine. Noi strategii suntem visatorii cu ochii deschisi, avem pulsul tendintelor de consum si al provocarilor din fiecare categorie. Si stim ca evolutia unui brand nu se intampla de azi pe maine, ca lucrurile bune sunt rezultatul pasilor marunti, coerenti si a unor programe de comunicare autentice (nu promotii) atent gandite pe o perioada mai lunga.