Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.
Despre business-ul Springer & Jacoby ne spune Raluca Simu (Managing Partner).
Cifra de afaceri Springer & Jacoby in 2014
Anul trecut mi s-a parut cel mai dificil an de "dupa criza", lucru pe care mi l-au confirmat, din pacate, peste 90% din cunoscuti, colegi, parteneri de business, etc. Am incheiat anul cu o cifra de afaceri usor in scadere fata de anul anterior. Am avut cateva proiecte mari pe care am lucrat in ultimele luni din 2014, dar pe care le vom factura abia acum – bine si asa!
Evolutia pietei de creatie in 2015
Simt ca 2015 va fi anul "transformarilor", dupa cum spune un foarte bun prieten. Cred ca vom asista la o usoara crestere. Sa nu ne imbatam cu apa rece, nu vom trai minuni, insa cred ca usor-usor piata o va lua la deal, pe un trend ascendent. Sau poate ca nu se va intampla asta, dar trebuie sa fim optimisti si pozitivi.
Indiferent de situatie, trebuie sa ramanem true to ourselves, sa ne asumam ca ne place viata si business-ul de agentie. Ca daca nu ar fi asa, inteligenta celor ce lucreaza in domeniu peste medie fiind, ne-am fi descurcat fiecare in alte zone si orizonturi. Parerea mea.
Cresterea profitabilitatii agentiei
In industria noastra, cele mai mari cheltuieli sunt, evident, cele cu personalul. In structura pe care o avem acum (30 de angajati si cativa colaboratori) cred ca suntem calibrati la maxim din punctul de vedere al eficientei. Si cred ca mai avem loc fiecare de ceva proiecte/clienti.
Cresterea profitabilitatii trebuie sa vina din cresterea veniturilor. In plus, anul asta mi-am propus un mega teambuilding pentru colegii mei, asa ca despre reducerea costurilor - numai de bine...
Structura portofoliului de clienti
La noi se respecta regula 20/80. Avem clienti mari care genereaza proiectele importante, semnificative, precum si clienti mai mici, cu bugete mai "temperate". Sectoarele de business in care activeaza clientii nostri sunt cele traditionale pentru agentia noastra - constructii, farma, food – iar recent am descoperit si piata de luxury.
Specializari si servicii dezvoltate in 2014
Anul trecut ne-am dezvoltat pe piata de luxury unde avem doi noi clienti (high jewelry si fashion). Este o zona foarte interesanta, plina de "orgolii" specifice targetului, care ne stimuleaza si ne uimeste constant - noi veneam din lumea Supermeseriasilor :)
Am organizat doua lansari de branduri de lux (Scavia si Vionnet) in 2014 si ne-a prins bine sa ne indepartam de zona noastra de confort. Cred ca este foarte important (poate cel mai important) ca oamenii sa fie si sa se simta permanent provocati de ceva (in business sau personal) pentru a creste si a evolua. Altfel cum?
Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata
In viata mea anterioara am fost "corporatista" de banking, am lucrat vreo 7 ani pentru ABN AMRO Bank, apoi am lansat Banca Millennium pe piata romaneasca. Asa ca pot spune fara modestie ca m-as pricepe sa pun la cale ceva planuri si campanii in zona asta de business.
Poate va amintiti de lansarea unica a Millennium Bank - cu 40 sucursale deschise in aceeasi zi, sau de Bradul de Craciun Millennium, care in ziua in care "a luminat" a scos zeci de mii de bucuresteni in strada. A fost un fel de a doua Revolutie. Evident atunci eram client si lucram cu agentie. Acum sunt agentie si as lucra bine pentru un client bancar.
New Business: sectoare si domenii de activitate
Anul acesta vom intra mai mult in zona evenimentelor proprii, avem niste idei pentru dezvoltarea unei comunitati din zona de business.
Este un proiect gen pay it forward - am primit atat de multe lucruri frumoase de la viata si avem norocul sa facem ce ne place (haideti, recunoasteti), incat ar fi pacat sa nu dam inapoi ceva, sub o forma sau alta. Si voi face cumva sa integram in proiectul asta si pasiunea mea pentru sport. Asta e avantajul cand initiezi si cladesti un proiect: te legi de ce iti place tie, ca sa poti sa pui pasiune, nu?
Referitor la clienti noi, acestia pot sa apara din orice domeniu, important este sa fii agentia potrivita la locul potrivit. Comunicarea are aceleasi reguli, indiferent ca te ocupi de un detergent sau de un adeziv, asa ca suntem pregatiti pentru orice (oportunitate).
Mai important decat sectorul de activitate, mi se pare esential ca, de la an la an, tot mai multe proiecte le derulam pentru exterior (studii de cercetare in Franta si Belgia, evenimente in Polonia, etc), asa ca ma astept ca tendinta asta sa continue.
Politica de participare la pitch-uri
In general, incercam sa ne protejam si sa participam la pitch-uri civilizate, adica pitch-uri la care avem parte de debrief (poate trebuia sa incep cu "un brief normal"?), exista un deadline acceptabil (adica nu ti se cer 3 concepte peste 2 zile pentru ca "stiti, tocmai a renuntat una din agentiile invitate acum 2 luni") si nu sunt invitate mai mult de 5 agentii. Am mai facut si exceptii (un pitch cu 15 agentii!), dar in final, chiar daca am castigat, am ajuns sa regretam efortul.
Daca noi, agentiile, nu educam clientii si nu cerem respect, nimeni nu o va face pentru noi. Insa lucrurile au fost atat de tensionate in ultimii ani in domeniul nostru (criza, bugete taiate, ordonante aberante, etc) incat oamenii sunt dispusi sa faca prea multe concesii, prea repede si cui nu merita.
Ah, si nu mai vreau sa particip la pitch-uri castigate de agentia care a explicat clientului cum a ajuns "Xerox" denominare pentru copiator, iar clientul a fost incantat de lectia de marketing…. Pe bune??