Ca sediul e coconul unei "echipe creative si eficiente care stie sa lucreze realmente impreuna" am mai auzit. Unii spun, totusi, ca aceasta pastaie a boabelor de fasole publicitare poate fi si virtuala. Cu alte cuvinte, cand cei mai zburdalnici publicitari se aseamana, se aduna intr-o agentie, indiferent de coordonatele geografice.
Unul dintre cei care nu doar ca se bazeaza pe asta in fiecare zi, ci care a pus si bazele unei agentii pe sistemul retea-de-freelanceri din toata Europa e Andrei Pascale - la baza, graphic designer. Agentia pe care a infiintat-o anul trecut se numeste IdeaStoria, are o echipa permanenta de 5 membri aflati in relatii la distanta + colaboratori punctuali.
Andrei vorbeste mai jos despre avantajele si dezavantajele modului de lucru la distanta, cum se formeaza chimia intr-o echipa rasfirata geografic si despre clientii agentiei de pana acum.
Cu Andrei, despre Andrei
Pe timeline-ul personal sunt la 24 de ani, de mai bine de un an m-am mutat in Sofia, vara trecuta mi-am terminat studiile, iar acum coordonez IdeaStoria, agentia formata din freelanceri creativi din mai multe colturi ale Europei.
Daca s-ar ridica cortina, in background ar sta mai multi ani incarcati de proiecte: 8 ani de cand am inceput sa lucrez (in liceu am devenit trainer intr-un program educational national de leadership si comunicare), 6 ani de freelancing ca graphic designer, 4 ani de voluntariat in diverse organizatii studentesti, 2 ani comprimati pentru terminarea celor doua mastere: Publicitate la SNSPA si Antreprenoriat la Politehnica .
Am adunat cateva diplome si certificari, dar cel mai mult am avut de castigat din experientele de invatare non-formala. Anul trecut am fost, de exemplu, la "The Alternative School for Creative Thinking" – semestrul Eurobest, "Visual Playground" – scoala de graphic design si ilustratie realizata de VIP Romania si "Brasov LeoAd Camp" – scoala de vara internationala despre publicitate.
Catre publicitate
Prima interactiune cu publicitatea am avut-o in copilarie. Familia mea poate confirma ca pe la 3-4 ani primeam dulciuri de la vecini pentru ca ii faceam sa zambeasca, repetand catch phrase-ul unui spot TV: "Dar cu dragostea cum stai?".
Pe la 17 ani, am cunoscut alti oameni pasionati de industriile creative si am decis sa renunt la visul de a face arhitectura pentru publicitate. Am facut apoi un research despre cei mai importanti oameni din industrie; voiam sa aflu facultatile pe care le absolvisera ca sa stiu ce urmeaza si pentru mine.
Am avut un mic soc cand am vazut ca cei mai multi terminasera Politehnica, iar eu ma saturasem deja de profilul mate-info. Din fericire, pe pozitiile urmatoare erau facultatile de comunicare si relatii publice; doi ani mai tarziu, intram la prima sectie de Publicitate de la SNSPA.
Inceputul IdeaStoria
Am fost angajat aproape constant chiar inainte de terminarea liceului; asa am avut sansa sa intalnesc si sa invat de la oameni exceptionali: de la profesori ai Universitatii Harvard pana la parteneri romani ai celor mai mari agentii internationale de branding. Am castigat experienta in medii precum voluntariat, educatie, training, branding, marketing, IT si cred ca toate astea m-au ajutat sa incep agentia.
In momentul in care m-am mutat la Sofia, pur si simplu le-am pus cap la cap. Agentia a fost usa pe care am lasat-o deschisa atat pasiunii mele pentru publicitate si creativitate, cat si colaborarilor cu prietenii freelanceri alaturi de care faceam diverse proiecte.
Identitatea vizuala
Ca sa ne decidem asupra identitatii IdeaStoria, am trecut printr-un proces de branding intern – acesta a fost prima noastra provocare la intrarea pe piata. Voiam un logo care sa exprime libertatea de miscare si gandire a colaboratorilor nostri.
Ne-am propus sa gasim punctul de intersectie a mai multor planuri conceptuale si sa avem o identitate care sa fie si autentica, si incarcata de emotie; si universala, si inspirationala pentru fiecare privitor. In final am fost inspirati de mitologia greaca, iar pegasul a devenit un simbol care sa ne reprezinte valorile si aspiratiile. Apropo, i-am dat si un nume mascotei noastre: Canvas, caruia ii place sa stea in prim-plan.
Numele
Am trecut prin mai multe variante, insa in final am ajuns sa inventam ceva nou prin alaturarea a doua cuvinte din limba italiana: "idea" si "storia", care inseamna „poveste” sau „istorie”. Am vrut sa simbolizam parcursul prin care o idee poate sa dea nastere unei povesti de brand de succes.
Agentie on-the-go
Poate suna ciudat, dar ideea mi-a venit de la pictorii impresionisti francezi. Odata cu avansul tehnologic de la jumatatea secolului 19 – in principal, inventarea tuburilor de vopsea – artistii si-au permis sa mute procesul de creatie din studiouri in locurile care ii inspirau cel mai mult: de la parcuri si gradini parisiene pana la plaje de pe coasta de nord a Frantei.
Cred ca istoria se repeta, mai ales ca acum suntem conectati 24/7 la internet, iar laptopurile, tabletele si smartphone-urile incap toate intr-un singur rucsac. De exemplu, acesta este studioul meu mobil, care are toate instrumentele de care am nevoie.
Am ajuns in mai multe sedii ale agentiilor din Bucuresti, iar unele dintre ele arata chiar foarte bine – se vede clar ca managerii vor sa creeze angajatilor cel mai bun mediu de lucru disponibil. Acelasi lucru mi-l doresc si eu, dar cred ca potentialul de inspiratie al lumii intregi este inestimabil mai mare decat al unui spatiu limitat.
La noi, freelancerii se pot bucura de plajele Greciei sau de strazile pline de cladiri vechi ale unui oras medieval german. Creativitatea apare spontan, iar ei sunt cei care isi aleg locurile cele mai bune pentru inspiratie. Sustinem libertatea de explorare, cat timp responsabilitatile asupra carora convenim sunt respectate.
Modelul agentiei mobile
In mod sigur nu am inventat noi "apa calda". La nivel global, trendul acesta se raspandeste rapid in mai multe sectoare de business si poate cu cea mai mare repeziciune in zona IT. Un articol relevant care pune in discutie aceasta schimbare si ofera exemple relevante poate fi citit in Business Insider.
Echipa completa
Suntem mai degraba o retea de freelanceri colaboratori la distanta, aflati in mai multe colturi ale Europei, in orase precum: Manchester, Dublin, Munster, Leeds, Barcelona, Bucuresti etc.
Echipa cu care colaboram constant este formata din: Alexandra Popa (Account Manager); Olivia Pop (Social Media Manager & Copywriter); Eduard Sorescu (Web Developer); Delia Tugui (Copywriter) si eu (Head of Design).
Recrutare
Primii freelanceri cu care am colaborat au fost prietenii alaturi de care am facut diverse proiecte, in special in facultate. In timp, altor oameni le-a suras ideea si au devenit parti active in cadrul agentiei.
Relatiile noastre interne sunt setate mai degraba de la egal la egal. Dat fiind faptul ca avem obiective comune, managementul echipei este impartit, iar responsabilitatea cade de ambele parti. Exista cazuri in care eu pot coordona un proiect pentru unul dintre clientii nostri si in acelasi timp pot sa fiu coordonat in proiectul unui alt coleg. Cred ca si acest lucru spulbera reticentele.
Primul client
Primul nostru client a fost Corporate Office Solutions (COS), activ in domeniul amenajarilor la cheie ale spatiilor de birouri. Am rezonat cu echipa companiei si cu viziunea lor de a transforma birourile obisnuite in medii productive in functie de cultura organizationala unica a companiilor. Noi am ajutat la promovarea WorkLab Cluj-Napoca – solutia avangardista in amenajarea spatiului de lucru si totodata, cel de-al doilea birou, al companiei.
Cele mai importante proiecte de pana acum
Partenerii nostri sunt fie companii cu traditie pe piata, care numara peste 400-500 de angajati, fie start-up-uri sau ONG-uri - companii care activeaza pe piata din Romania si din afara.
Amintesc trei dintre acestia: Group of the European Youth for Change (GEYC) – realizarea platformei online a evenimentului European Digital Youth Summit, Expo Stars Interactive – realizarea unor elemente de identitate pentru proiectele lor internationale; Jola Engineering – branding pentru un start-up tehnologic care creeaza experiente memorabile cu ajutorul gadget-urilor inovatoare.
Avantaje si dezavantaje
In afara costurilor de intretinere care sunt evident reduse, cateva din avantajele acestui mod de lucru sunt:
- diversitatea echipei – faptul ca putem avea colaboratori talentati din orice alta parte a lumii, care se pot afla chiar intr-un alt fus orar si care nu sunt ingraditi de proximitatea fizica a vreunui sediu;
- echipa este per total mai fericita – oamenii se bucura de o libertate mai mare si se impaca mai bine cu balanta dintre timpul profesional si personal, ceea ce se traduce printr-o productivitate crescuta.
Exista si cateva dezavantaje:
- clientii se simt mai confortabil sa lucreze cu o echipa cu un program traditional de lucru de la 9 la 6 – cateodata ne ia mai mult timp sa le explicam rationamentul nostru;
- colaboratorii nostri freelanceri trebuie sa aiba un grad mai mare de responsabilitate – respectarea deadline-urilor este pentru noi sfanta si nu ne permitem sa acceptam amanari.
Cu toate acestea, pana acum nu am resimtit nevoia unui sediu.
IdeaStoria offline
Desi interactionam zilnic online, planificam intalniri offline din timp in timp si punem mare pret pe ele. In locurile in care echipa este mai mare, oamenii isi programeaza singuri chiar mai des iesiri prin oras sau la film. Ca sa recuperam la acest capitol, pentru 2015 ne-am propus sa incepem un program intern, similar 'Couch Surfing', in care intalnirile noastre sa depaseasca si granitele tarii.
Obiective in 2015
In primul rand, vrem sa crestem numarul proiectelor internationale si, de aceea, ne concentram pe atragerea de clienti noi, in special de pe piata europeana. In al doilea rand, ne-am dori ca ideea noastra sa inspire cat mai multi sa descopere lumea si sa o exploreze. Ne dorim ca nu doar freelancerii sa priveasca lipsa unui sediu ca o oportunitate, ci si managerii care vor sa se bucure de inspiratia angajatilor lor.