Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.
Despre business-ul I.M. Smite ne spune Florin Maxim (Managing Partner).
Cifra de afaceri I.M. Smite in 2014
550.000 euro net, cu o crestere de 30% fata de 2014.
Evolutia pietei de creatie in 2015
Din pacate, cred ca piata se va duce in continuare catre uniformizare. Clientii isi doresc din ce in ce mai mult sabloane pe care sa le coloreze cu diferite culori in functie de anotimp. Ca regula generala si cu foarte putine exceptii, oamenii sunt mai slab pregatiti si mai lipsiti de drive. Marketing-ul nu este o exceptie. Se cauta mai mult analisti sau oameni de vanzari cu veleitati de marketing understanding.
Cine sa mai scrie cate un brief de creatie pe luna cand ei sunt sufocati de partea de raportare? Ce departament de marketing mai are timp sa organizeze un pitch de creatie?
Cresterea profitabilitatii agentiei
Ne dorim, bineinteles, sa fim profitabili; insa, ca strategie de business, profitabilitatea nu a fost o prioritate. Si nici in 2015 nu va fi. Ne dorim foarte mult sa reinvestim, sa crestem numarul clientilor, numarul oamenilor din agentie, sa investim in pregatirea lor, sa ne cream unelte interne care sa ne faca viata mai usoara.
Structura portofoliului de clienti
Smite este o agentie de flat fee. Ne place sa fim agentie de casa. Asta incercam sa promovam si in acest fel am reusit sa construim agentia pana acum. Credem ca acest concept a cam fost uitat in ultimii ani, timp in care toata lumea a inceput sa caute pretul cel mai mic. Acest mod de lucru a dus la transformarea pietei intr-un bordel.
Ne place sa construim si sa fim langa clientii nostri si la bine si la rau pentru ca asta duce la un parteneriat adevarat. In acelasi timp, pentru sanatatea business-ului ne-am dorit ca intotdeauna sa nu avem un client care sa reprezinte mai mult de 20% din CA… si in mare parte ne-a iesit :)
Portofoliul agentiei de clienti stabili, la inceput de 2015 este format din: City Grill Grup (Caru cu bere, Trattoria Buongiorno, Hanul Berarilor, City Cafe), Mondys (Bordello, Mulan Ruj, Library Bar, Re:public, Phill), Castrol (Castrol ,BP, Aral), Cora Romania, Sarantis (BU, STR8, Elmiplant), Euro26, Wienerberger.
Specializari si servicii dezvoltate in 2014
Social media - un departament pe care il aveam, insa ne-am blindat in 2014.
Field marketing - care a venit mai mult ca o completare a ceea ce faceam deja.
Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata
Smite acopera prin clientii sai mai multe sectoare, insa paradoxul cel mai mare se intampla in sectorul HoReCa. Avem drept clienti cele mai mari grupuri din aceasta industrie, clientii nostri insumand poate peste 50% din CA generata de sector.
In acelasi timp, nu avem in portofoliu niciun brand care este prezent in HoReCa si ale carui vanzari in acest sector sa reprezinte o parte importanta din cifra de afaceri. Si aici ma refer la bere, suc, cafea, energizant, alcool. Mai marii acestor companii considera ca e mai bine sa lucreze cu agentii care stau la bar decat cu noi care suntem in spatele barului.
New Business: sectoare si domenii de activitate
Este foarte greu de spus. Smite nu a avut niciodata o politica de new business. Clientii nostri s-au adus la noi unul pe altul si ne-am concentrat intotdeauna asupra calitatii serviciilor oferite si nu asupra numarului de clienti. Ne bucuram ca in prima saptamana a anului 2015 am castigat un client nou – Austral. Cred ca e un inceput de an bun si ce va mai veni e binevenit.
Austral reprezinta unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata de papetarie din Romania si nu numai. Am inceput colaborarea cu ei in urma unui pitch de strategie si creatie, pe care l-am castigat in luna decembrie a anul trecut.
Politica de participare la pitch-uri
Nu suntem fani infocati pentru ca ne-am fript de multe ori. Am tras niste concluzii gresite in urma pitch-urilor la care am participat si, de fapt, pierderea nu avea nici o legatura cu capabilitatile agentiei. Asa ca am devenit rezervati si selectivi.
Ne plac provocarile si suntem niste firi extrem de competitive, insa vrem sa ne asiguram ca toti cei aflati la linia de start au 2 picioare, 2 maini, un cap si au trecut testul antidoping :)
Nu ne place sa fim in pozitia de agentie care mai da si ea o oferta ca sa se valideze intern procesul de selectie.