Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.
Despre business-ul HIPPOS, ne spune Emanuel Clonda (CEO & Fondator).
Cifra de afaceri HIPPOS in 2014
In anul 2014 am simtit o usoara crestere a pietei de creatie - atat prin volumul de munca, dar si printr-un numar mai mare de discutii despre proiecte noi.
HIPPOS a terminat 2014 cu o cifra de afaceri de 750.000 euro, in crestere cu 15% fata de anul 2013. Diferenta majora este ca ponderea serviciilor de creatie a crescut pana la 60% din cifra de afaceri, restul fiind media si productie.
Evolutia pietei de creatie in 2015
Simt ca in anul 2015 va continua trendul de usoara crestere a pietei de creatie. Concurenta crescuta in multe industrii va duce la decizii de diferentiere prin creatie. Cred ca serviciile de creatie au inceput sa fie vazute ca o solutie reala de cresterea vanzarilor, si nu ma refer la FMCG, ci la industrii care pana acum nu au inclus in strategia de crestere a business-ului aceaste servicii.
Cresterea profitabilitatii agentiei
In industria de creatie, profitul este direct proportional cu experienta si implicarea echipelor in proiecte. Clientii cumpara ideile daca vad ca ai inteles business-ul lor, piata, consumatorul si toate celelalte forte care actioneaza asupra vanzarii produselor lor, daca creativitatea noastra este aplicata pe nevoie lui de business.
Cresterea veniturilor implica adesea cresterea profitului, dar productivitatea este cea care creste cel mai sanatos profitul. Cu cat suntem mai eficienti cu atat livram un volum mai mare de proiecte.
In 2014 HIPPOS a implementat AD-IN-ONE, cea mai eficienta solutie software pentru managementul integrat al agentiilor de publicitate, care ne ajuta sa gestionam cat mai optim fiecare resursa implicata intr-un proiect. In acest fel am redus numarul de rework-uri sau am reusit sa bugetam ore suplimentare.
Reducerile de costuri le facem o data la 2-3 ani, pentru ca in timp apar modificari ale anumitor costuri operationale din motive social-economice. Dar nu reprezinta un model de crestere a profitului, ci doar o optimizare financiara.
Structura portofoliului de clienti
Portofoliul de clienti este foarte important in business-ul de creatie. Si nu doar din punct de vedere financiar, daca pierzi sau castigi clienti. Un portofoliu variat de clienti aduce foarte mult knowledge despre piete si consumatori din toate categoriile socio-demografice. Cu cat avem mai multe informatii, cu atat putem gasi insight-uri cele mai bune pentru campanii.
Mereu am ales varianta cu un mix echilibrat de clienti, atat branduri mari de la companii multinationale, dar si antreprenori locali cu business-uri mai mari sau mai mici.
Acum portofoliul de clienti este 40% FMCG, 20% banking, 10% pharma si restul clienti din diverse industrii.
Clienti castigati de HIPPOS in 2014: Nestle Nutrition, Unilever cu Rama si Becel, Pepco, RIB, Bookcity, UNDP.
Specializari si servicii dezvoltate in 2014
In ultimii doi ani am inceput sa dezvoltam partea de design de retail/interior si am inceput sa ne implicam activ in zona de arta contemporana.
Zona de clienti pentru care facem proiecte de brand are adesea nevoie si de servicii de design pentru spatiile comerciale in care activeaza si acum acoperim si aceasta nevoie a lor. Avantajul pe care il avem este ca livram concepte si randari ale spatiilor in sistemul what you see is what you get, astfel incat toate obiectele, culorile si luminile se vor regasi intocmai in realitate.
Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata
In 2004 HIPPOS a inceput ca agentie de digital, iar din 2008 suntem full service. Zona de digital a crescut in paralel cu integrarea celorlalte servicii dar inca ne uitam la ce inseamna digital in Londra, de exemplu, si ne-am dori clientii sa fie mai deschisi la proiecte cu new technologies in 2015.
In 2013 am facut un parteneriat cu o agentie de research & marketing din Amsterdam - Winkle - pentru a introduce in piata din Romania un nou tip de research, bazat pe comunitati online si consumatori frustrati. Avantajul major al acestui tip de research este ca in 4-8 saptamani reusesti sa generezi niste insight-uri reale de consumator. Desi am prezentat serviciul catre multe departamente de research si marketing nu am reusit sa facem mai mult de cateva proiecte cu acest serviciu.
New Business: sectoare si domenii de activitate
Comunitatea de antreprenori din romania este in crestere si are un potential din ce in ce mai mare pentru a genera business. Industriile care inca exporta sunt o oportunitate buna de business, cat si clientii care fac pasul din B2B in B2C:
Politica de participare la pitch-uri
Participam bucurosi la toate pitch-urile la care suntem invitati, dar le evitam pe cele unde sunt mai mult de 3 agentii in pitch. Intelegem perfect dorinta clientului de a avea optiuni dar, in acelasi timp, stim din studii cat de greu este sa alegi cand ai 10-12 idei creative pe masa.