Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.
Despre business-ul Atelier Sapte aflam de la Andreea Beekman (Client Service Director).
Cifra de afaceri Atelier Sapte in 2014
Consideram ca suntem inca la inceput de drum, avand in vedere ca am pus bazele diviziei de creatie (practic despre asta e vorba in Atelier Sapte) acum 3 ani. Un inceput de drum pe care l-am facut, este adevarat, cu pasi mari si frumosi, alaturi de o echipa cu vechime pe statele de plata ale publicitatii. Cam asta a fost si este una dintre retetele succesului Atelier Sapte. Toti cei care fac parte din echipa au avut un cuvant de spus in aceasta industrie. Si nu doar ca "au avut" – "au" si "vor avea".
Cifra de afaceri nu a fost un criteriu de masurare a succesului in acesti ani. Da, bineinteles ca avem un target anual, avem obiective financiare pe care le atingem si depasim, but this doesn’t make it or brake it.
Evolutia pietei de creatie in 2015
Piata de creatie evolueaza inevitabil, de la an la an, catre BTL. Interactiunea directa pe care brandurile o au cu targetul este mai importanta ca oricand. Acum nu doar BTL-ul te trimite in online, ci si online-ul te trimite in BTL, ca sa dau doar un exemplu.
Rezultatele imediate pe care le poate avea o campanie de BTL bine facuta, fie ca vorbim de o promotie sau de un event, faptul ca se pot masura cantitativ si calitativ mult mai usor, mai ales din punct de vedere ROI determina clientii sa investeasca din ce in ce mai mult in BTL. Si acest segment nu este despre vanzari, cifre, promoteri si flyere anymore.
Este despre concepte creative smechere, despre materiale de comunicare gandite pentru a nu fi trecute cu vederea, este despre memorabil, dar mai ales este despre rezultate. Care, intra-adevar, se traduc repede in ce isi doreste clientul – vizibilitate, interactiune, vanzari.
Cresterea profitabilitatii agentiei
Este clar ca aici vorbim de un mix. Pentru ca degeaba avem clienti profitabili, daca nu stim sa ne "gospodarim" intern. Pana la urma, inclusiv managementul resurselor neumane poate fi un factor hotarator in cresterea profitabilitatii.
Pentru ca impacteaza resursa umana – felul in care este aranjat biroul, spatiul de recreere, cafeaua pe care o servim de dimineata > toate aceste mici detalii fac diferenta pentru a avea o echipa fericita si dornica de munca sau o echipa "trista" – si mental, si creativ.
Structura portofoliului de clienti
Pentru noi nu e important sa lucram cu toata piata. Sa aratam cat de multi clienti avem noi. Nu despre asta este vorba. Si nici nu ne pozitionam "exclusivisti de dragul exclusivitatii" – nu o sa spunem niciodata ca lucram "doar cu clienti care….".
Dar avem o regula de aur. Impecabil. Sa ne prezentam impecabil la client si sa livram repede si cat mai aproape de perfectiune. Este simplu pana la urma: clientul ne spune ce are nevoie si noi nu vom spune niciodata "Nu". "Nu" este un cuvant foarte dur. "Incercam" sau "Gasim o solutie impreuna" ni se pare o abordare mult mai buna ca parteneri.
Pana la urma, chiar daca activam in servicii, nu suntem niste simpli prestatori. Suntem niste parteneri. Reliable. Si atunci scopul nostru este, asa cum am spus, sa lucram IMPECABIL pentru clientii cu care avem contract si sa ne prezentam mai bine decat restul in pitch-urile in care suntem invitati.
Dar ca sa fiu si specifica, avem clienti mainly in FMCG (Nestle- Nestle Confectionary, Nestle Professional, Nestle CPW, Nestle Icecream; Henkel – Persil, Pur; Beiersdorf - Nivea), in industria de electrocasnice (Artic – Arctic, Beko, Grundig), etc.
Specializari si servicii dezvoltate in 2014
Ne-am dezvoltat foarte mult pe segmentul de concept si design POSM-uri si POP-uri, avem o divizie de productie care vine mereu cu solutii inovative si preturi foarte bune.
Crestem pe segmentul de events.
Strategia, fie ca vorbim de 'brand strategy', 'communication strategy' sau 'product alignment to current market position,' este atuul noastru indiscutabil in orice campanie. Nu este necesar sa ni se ceara sa gandim strategic, o facem pentru ca asa abordam noi campaniile. Si daca vorbim de o campanie in store, nu o sa o tratam ca pe o "simpla campanie de in store", ci ca pe o campanie strategica de in store. Nu este old fashioned. Este the future of BTL.
Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata
Expertiza vine din implicarea efectiva in proiecte. Cine spune ca are expertiza pe un domeniu, dar nu are clienti sau nu a mai luat inca direct contact cu piata pe respectivul domeniu, vinde bullshit. Clientii vin catre tine sau te aleg si pentru expertiza pe care o ai intr-un anumit domeniu. Expertiza care nu e data de diplome sau carti. Ci de un background realistic.
Avem clienti deci in toate sectoarele in care avem expertiza.
New Business: sectoare si domenii de activitate
Ne indreptam privirea in 2015 catre brandurile romanesti emergente sau cele care inca nu s-au advertizat – nu spunem care :)
Dar si catre brand-uri si sectoare de business care pot parea unsexy pentru industrie - pesticidele si segmentul agricol nu pot aduce premii sau nu pot genera campanii de succes? We will prove it wrong.
Politica de participare la pitch-uri
Incercam sa ne cream cat mai multe oportunitati si nu refuzam pitch-urile care apar. Dar, sa ne intelegem, vorbim de pitch-urile serioase. Nu de cele in care sunt 10 agentii si 9 sunt de umplutura. Pe acelea le "ocolim" cu diplomatie si ne raportam la ele asa cum si sunt, niste ghost-uri care ne-ar rapi timp pretios si nu ne-ar lasa sa ne focusam pe clientii actuali.
Nota: Atelier Sapte si Grup Sapte sunt doua companii surori care merg mana in mana si se sustin reciproc pentru a acoperi orice nevoie sau serviciu care ne-ar putea fi solicitat. Grup Sapte este o agentie de field marketing, cu experienta de 15 ani pe piata romaneasca, ce ofera servicii integrate de sales support, shopper marketing, event marketing, productie si retail audit.