Eram proaspata in liceu cand incepuse nebunia cu "ce vaca sunt". Dar a durat ceva pana s-a clarificat produsul in mintile colegilor. La fel, porcul albastru mi se parea foarte misto. Vocea, look-ul, imperativul, tot - imediat le-am retinut. Ca imi vorbea despre pateu, niscaiva mai greu. Adevarat, imi zburda mintea pe alte campii atunci, dar na.
Acum o sa ziceti ca astea nu sunt chiar animale in publicitate. Sunt simboluri, mascote de brand. Ok. Mai avem catei, pisici si iguane, de pilda, care au aparut in spoturi romanesti. Stim si cum se gasesc actorii necuvantatori. Ba, chiar in vremuri recente, am avut un personaj principal elefant intr-un spot autohton: il stiti pe Manole, producatorul de Toortitzi.
Si, lansand ideea optimista c-o sa avem mai multe animale protagoniste folosite cu cap in advertising in 2015, am vorbit cu Dana Pascu (Strategic Planner, Publicis / iubitor de animale), punandu-i cateva intrebari mai light pe tema asta. Haideti, sa nu incepem anul chiar cu "greutati".
Animalele si locul lor in campanii
Nu cred ca as recomanda explicit includerea unui animal intr-o reclama daca nu as avea si un insight legat de subiect. Direct din obiectivele de comunicare sau din situatia brandului nu cred ca se poate sari la concluzia ca e bine sa aratam animale.
In schimb, atunci cand avem de explicat ceva foarte complicat sau cand animalele pot sa adauge originalitate unei campanii, echipa de creatie poate oricand sa opteze pentru folosirea lor, dar numai dupa ce s-a lamurit ce trebuie sa comunice. Pe scurt, animalele ar trebui sa intre in discutie abia cand ajungem in faza de "cum spunem", nu cand inca decidem "ce spunem".
Iar din seria "usor cu reteta pe scari", cred ca efectul animalelor in publicitate e greu de izolat; la fel ca in cazul umorului si al sexului, alte garantii aparente pentru popularitate. Pana la urma, inainte sa cautam si sa imbratisam o solutie ce pare ca functioneaza pentru altii, ar trebui sa ne fie super-clar ce vrem noi sa obtinem, dupa cum ne sugereaza chiar cimpanzeul si calutul de mai jos:
Un top al animalelor din reclame in functie de frecventa
Bazandu-ma doar pe intuitie, cred ca pe locul 1 la numar de aparitii sunt cainii, pentru ca imaginea idilica a unei familii fericite include intotdeauna un caine. Inca vedem o multime de ad-uri cu si despre familii ideale, in absolut toate categoriile de produse si servicii, deci vedem si multi caini prin reclame. Totusi, cred ca majoritatea cainilor din reclame nu au un rol principal, sunt acolo ca sa "dea bine" sau ca sa adauge "ceva haios".
Pe locul 2 cred ca sunt pisicile, pentru ca, alt cliseu din constiinta noastra comuna, se presupune ca sunt iubite de toate femeile. Chiar daca au aparitii mai putine decat cainii, s-ar putea sa obtina mai multe roluri principale.
Pe locul 3 as zice ca vin tare din urma (sic!) caii si ursii, dar numai pentru ca anumite branduri s-au prins ca e bine sa construiasca pe termen lung pe aceste simboluri de putere.
Evolutie a utilizarii animalelor in publicitatea din Ro?
Nu-mi dau seama daca au fost perioade cand animalele au fost mai populare, daca a existat un "trend" sau nu. Un motiv pentru care s-ar putea folosi din ce in ce mai des e ca tehnologia a avansat suficient de mult incat sa putem face oricand un spot cu melci dansatori fara sa fie nevoie sa-i dresam.
"Ai vazut spotul cu catelul?" vs. "ai vazut spotul la produsul X?"
Atata timp cat prezenta animalului respectiv e justificata si potrivita cu brandul, nu cred ca va vrea cineva sa evite acest efect. S-ar putea sa-ti para rau doar daca ai ales ceva "cool" numai de dragul "coolness"-ului.
Prima reclama cu un animal care iti vine in minte
Evident, ma gandesc la primul spot pentru Toortitzi. Ar fi fost dubios sa nu stiu la ce produs e, avand in vedere ca am lucrat si eu pe brieful din care a rezultat :)
Spoturi istete cu animale
Sunt o multime de reclame destepte cu animale, reclame care nu au mizat doar pe dragalasenie si au reusit sa dea o perspectiva complet noua asupra promisiunii de brand tocmai datorita animalelor.
Lista scurta:
IKEA – Happy Inside
O2 - Be More Dog
John Lewis – Monty The Penguin
Bridgestone Tire – Dog
Compare the Meerkat
EDS – Herding Cats