[La shopping cu publicitarii] Dubla personalitate a cumparatorului Bogdan Zavera (Tribal Worldwide Romania): online vs. offline

[La shopping cu publicitarii] Dubla personalitate a cumparatorului Bogdan Zavera (Tribal Worldwide Romania): online vs. offline

Cumparaturile. O indeletnicire pe cat de relaxanta, pe atat de distrusa in perioada lui Undrea [sau Ningau]. Cand toti il intelegem pe Sisif, caci pare ca urcam neincetat pe un munte interminabil de cadouri, cadoute, cadouase ce ne sunt azvarlite la gramada in spectrul vizual. Oricat de publicitar ai fi, nici macar tu nu ai scapare. De aici, o dilema: oare cum sunt publicitarii la cumparaturi? 

Vrand-nevrand, piticii industriei isi mai fac loc pe creierul de shopper: sunt clienti simpatici, clienti dificili, clienti aerieni, exista campanii bune, facute de tine, la fel si campanii proaste, facute de altii. Ori invers. Si abia apoi vine produsul. Sau nu? 

Bogdan Zavera (Creative Director, Tribal Worldwide Romania) explica pe indelete cum ii functioneaza mintea cand are nevoie de un produs sau altul. Foarte relevant e mediul in care se desfasoara cumparatura respectiva.

Astfel ca, in online, Bogdan functioneaza strict pe ratiune - cantareste, masoara, dezbate cu el insusi. Uneori produsul chiar trece in plan secund; prioritar devine UX-ul. Care, daca dezamageste cu nesimtire, comanda ajunge transmisa prin viu grai unui operator telefonic. InRealLife, in schimb, feriti-va! Bogdan devine cumparatorul irational, incantat sa descopere produse noi; cu atat mai mult daca sunt dichisite cu ambalaje misto. 

Batman Zavera


Bogdan si ale sale cumparaturi

Ceea ce fac la serviciu zi de zi resimt si in cazul cumparaturilor mele: un mix intre offline si online, cu comportamente diferite in functie de mediu.

In online ma trezesc dand click pe un banner sa vad la ce e oferta sau care este serviciul nou lansat. In mediul online sunt un client rational: ma uit la pret, citesc review-urile clientilor si, daca simt ca existenta mea nu ar avea sens fara acel produs, astept cumintel reducerile (daca nu se intampla in 2-3 zile, il cumpar).

Sunt destul de carcotas daca UX-ul sau experienta online ma frustrareaza in loc sa-mi usureze viata. Latura mea profesionala se gandeste cum ar putea sa imbunatateasca serviciul, in timp ce consumatorul din mine alege sa cumpere produsul facand comanda telefonica. De-a lungul experientei de shopping online, am constatat cu surprindere ca magazinele mici au servicii ireprosabile, te fac sa te simti rasfatat :)

In offline, in schimb, devin complet irational. Imi place sa descopar produse si cumpar majoritatea lucrurilor din curiozitate. Sunt impins de la spate de un ambalaj nou, un print pe un tricou sau o croiala pe care nu o intalnesc la multa lume. Loialitatea fata de un brand apare cand descopar ca imi satisface nevoia de nou si ma suprinde placut. Insa, ca in orice relatie, apar momente de dezamagire, asa ca aleg sa dau sansa altor branduri care ma dezamagesc sau nu.

Un alt criteriu dupa care fac cumparaturile este pretul. Cred ca un produs de calitate se reflecta si in pret, dar totodata sunt atent la sfaturile celor mai informati pe acel segment sa ma ajute in optimizarea bugetului. 

In concluzie, sunt un cosumator pentru care conteaza mai mult experienta de cumparare versus "prezentarea". Ma las mai greu influentat de comunicari simple de brand; in schimb, experientele pozitive sunt cele care trezesc in mine dorinta de a incerca produsul respectiv.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related