Cumparaturile. O indeletnicire pe cat de relaxanta, pe atat de distrusa in perioada lui Undrea [sau Ningau]. Cand toti il intelegem pe Sisif, caci pare ca urcam neincetat pe un munte interminabil de cadouri, cadoute, cadouase ce ne sunt azvarlite la gramada in spectrul vizual. Oricat de publicitar ai fi, nici macar tu nu ai scapare. De aici, o dilema: oare cum sunt publicitarii la cumparaturi?
Vrand-nevrand, piticii industriei isi mai fac loc pe creierul de shopper: sunt clienti simpatici, clienti dificili, clienti aerieni, exista campanii bune, facute de tine, la fel si campanii proaste, facute de altii. Ori invers. Si abia apoi vine produsul. Sau nu?
In timp ce Andrei Munteanu (Senior Copywriter, Lowe & Partners) ne-a vorbit despre procedurile lui de cumparare, noi ne-am amintit - unii cu drag, altii mai putin - de matematica gimnaziului.
Astfel, am aflat simpatia pe care o are unui client e direct proportionala cu simpatia pentru brand si produs, iar timpul petrecut citind review-uri online e la fel de direct proportional cu investitia pe care e dispus s-o faca. Am trecut la operatiile cu multimi de oameni care ocolesc magazine antipatice ca sa ajunga la alea simpatice si am incheiat frumos cu o recomandare spusa soptit, in mare taina: X e cea mai buna bere din toata lumea asta.
Clienti, branduri, produse si cumparaturi
Inevitabil, relatia pe care o am cu clientul se transfera si asupra brandului. Este o relatie direct proportionala: cu cat sunt mai in asentiment cu clientul, cu atat mai mult imi place si brandul lui. Recunosc, s-a intamplat sa revin la anumite branduri doar dupa ce am terminat sa colaborez cu un client. Mai rau este cand nu ai multe optiuni pe categorie!
Daca produsul e bun si la fel si campania, e respect, daca produsul e prost, dar campania e buna, e un soi de apreciere a faptului ca unii oameni s-au straduit sa faca lucrurile cum trebuie. Daca produsul e bun, dar campania e proasta, e rost de pitch!
Se aplica regulile de mai sus pentru oricine ar fi autorul campaniei (concurenta sau colegi).
Cand ai ocolit ultima oara un magazin/un produs antipatic ca sa ajungi la cel simpatic?
In fiecare zi cred ca ocolesc magazine/branduri care mi se par antipatice pentru a ajunge la cele considerate de mine simpatice.
Insa vorbim aici de perceptii personale si de reguli fizice sau/si logice stricte: in acelasi timp in care eu ocolesc un magazin pentru a ajunge la preferatul meu, o alta persoana ocoleste preferatul meu pentru a ajunge la ceea ce eu ocolesc!
Ca sa si exemplific pe brand: Lidl! Si exercitiul este sa intrebati apropiatii daca ocolesc sau prefera. Rezultatul vine anticipat, nu la sfarsitul interviului: cele doua multimi sunt constante!
Te consulti cu review-urile online?
Depinde cat de stufoase sunt review-urile! Si iarasi este o relatie direct proportionala: cu cat investitia este mai mare, cu atat aloc mai mult timp. Si invers!
Cumparaturile de prin strainataturi
Pai daca stateam in Oradea, poate imi puneam si eu benzina de la Debrecen si imi faceam cumparaturile saptamanale de la Nyregyhaza. Ca un fular de la Paris si un tricou de la Amsterdam parca nu se pot numi cumparaturi.
Marul cunoasterii: influentarea deciziilor de cumparare ale populatiei apublicitare
Pai nu asta fac in fiecare zi - incerc sa influentez decizia de cumparare a mii de oameni? Acum sa nu mai am liniste nici acasa sau la bere? Oricum, ca tot veni vorba de bere…cea mai buna e X…va zic!