Stai bine cu teoria. Concept, mecanism, scenariu. Bifat, bifat, bifat. Te-ai inteles cu clientul, traiesti in Paradis. Pana te apuca nervii. Urmeaza etapa de productie si, macar pentru o milisecunda, simti cum pamantul iti fuge de sub picioare. Am vorbit cu mai multe agentii despre parcursul proiectelor publicitare din momentul in care trebuie sa casatoresti oamenii de idei cu oamenii de actiune.
Daca am intreba un esantion oarecare de oameni de pe strada ce si-ar dori de la viata in termeni abstracti, imi imaginez ca nu "dragostea" ar iesi in proportie covarsitoare preferata lor. Mai degraba, variabilele "timp" si "avere" s-ar aseza confortabil pe tron.
La fel ca oamenii, sub ocrotirea banilor si a timpului, orice proiect AV devine mai bun. Asa inchidem cercul si ajungem la motto-ul cu care a inceput Sorin Deleanu (AV Production Manager) sa ne vorbeasca despre traseul creatie- infaptuire din cadrul Leo Burnett Group. Cum a continuat, mai jos.
Motto
"Filmarea e un organism viu"
Alex Sterian – DP
Alegerea caselor de productie la nivel de agentie
Depinde de proiect si de client. Nu exista o reteta clara, oricat de mult mi-as dori eu :)
Unii clienti au furnizori preferati, altii doresc pitch, altii nu doresc sa se implice deloc in alegerea furnizorului. In acest caz, agentia selecteaza o casa de productie dintre cele cu care colaboreaza frecvent.
Criterii de selectie
Tipul de proiect, costul, regizorul, timing-ul. Nu neaparat in ordinea asta.
Colaborarile Leo Burnett Group din ultimul an: case de productie si regizori
Multi Media Est, Saga Film, Rollin, The Cell
Regizori: Razvan Marculescu, Romulo Aguillaume, Angel Gracia, Radu Muntean, Barna Nemethi, Iulian Moga, Hypno, Bogdan Dumitrescu, Mehmet Osman, Razvan Sima, Theo Cucu.
Cel mai complex proiect din 2014
Zilele Prieteniei Bergenbier. Cod portocaliu de precipitatii, vedete cu program strict, locatii in provincie, autoritati locale absurde, postproductie complexa etc.
Drumul de la idee la producerea ei in AV
Depinde de proiect. Nu poti compara o filmare cu doua personaje intr-o singura locatie cu o filmare cu 10 personaje, 50 de figuranti, 4 locatii. Dar odata ce exista un script/storyboard aprobat, in aproximativ 10 zile filmam.
Cum s-ar putea imbunatati procesul?
Timp mai mult. Pentru un casting mai bun, o locatie interesanta, o compozitie muzicala, un decor frumos si, in general, pentru orice element dintr-o productie, e nevoie de timp:
Dar un buget mai generos nu strica niciodata :)
Productia si proiectele speciale: cine & cum
Un proiect special e tot o productie. Nu e vorba de cat de interesat e cineva, ci de numarul de bile cu care jongleaza in acelasi timp. Pentru proiectele speciale exista o mai mare flexibilitate in ceea ce priveste script-ul si atunci se gasesc solutii.
Productia filmelor de case study
Dezvoltam un script al filmului, apoi alegem un furnizor de postproductie care il executa. Criteriile de alegere sunt calitatea montajului si timing-ul.
Ati auzit in ultimul an vreun client spunand: "Haideti ca va descurcati si voi sa filmati un spot"?
Daca il acceptam sau nu, depinde de tipul de proiect, dar s-a intamplat. In astfel de cazuri suplinim intern diferite roluri/joburi: fotograf, regizor, voce, locatie, recuzita etc. Ideea e ca daca acceptam, vrem sa iasa bine. Daca stim ca nu e posibil, refuzam.