Ce facem ca sa mearga productia AV mai bine? "Un inceput ar fi ca, intr-un efort comun cu clientii, sa incercam sa nu mai pacalim timpul", spune Ilinca Dumitrescu (Cohn&JansenJWT)

Ce facem ca sa mearga productia AV mai bine? "Un inceput ar fi ca, intr-un efort comun cu clientii, sa incercam sa nu mai pacalim timpul", spune Ilinca Dumitrescu (Cohn&JansenJWT)

Stai bine cu teoria. Concept, mecanism, scenariu. Bifat, bifat, bifat. Te-ai inteles cu clientul, traiesti in Paradis. Pana te apuca nervii. Urmeaza etapa de productie si, macar pentru o milisecunda, simti cum pamantul iti fuge de sub picioare. Am vorbit cu mai multe agentii despre parcursul proiectelor publicitare din momentul in care trebuie sa casatoresti oamenii de idei cu oamenii de actiune.

Ilinca Dumitrescu (AV Production Director) si echipa Cohn&Jansen JWT nu prea au mai dat in ultima perioada de tipul clientului dornic sa sara peste etape. Dar se amuza cu perlele clientilor care se apleaca prea mult asupa detaliilor tehnice; atunci apar curiozitatile de tipul "Pana la urma, de ce dureaza renderul asa de mult?". 

In rest, spune Ilinca, deadline-urile fulgerator de stranse sunt, fara doar si poate, moartea pasiunii. "Haideti totusi sa mai sacrificam niste timp in favoarea calitatii" ar fi indemnul de baza pentru decidentii deadline-urilor.

Alegerea caselor de productie la nivel de agentie. Criterii

Pentru a raspunde corect ar trebui sa incepem cu criteriile. Nu atat o persoana anume, cat indeplinirea criteriilor este conditia care decide. Iar criteriile vizeaza amploarea si complexitatea productiei, abordarea regizorala si bugetul.

Pentru o productie complexa, de anvergura, ne adresam caselor de productie experimentate care, dincolo de atuurile ce tin de personalul de productie, de logistica si de know-how, au si abilitatea de a propune si a coopta in timp util regizorii cei mai potriviti pentru proiectul nostru. Noi formulam o recomandare pentru un anumit regizor si, implicit, pentru o anumita casa de productie, pe baza portofoliilor si a treatmenturilor regizorale.

Cine sunt cei care decid ca un regizor e mai potrivit decat un altul? In principal, cei care au conceput proiectul - si anume, creatia. Lor trebuie sa le placa stilul regizoral pe care-l vad in demo-uri si abordarea din treatmentul scris. Pentru ca ei stiu cel mai bine care sunt atmosfera, feelingul, nuantele pe care si le doresc.

Daca ma intrebati pe mine, cel mai bun rezultat se obtine atunci cand creatorul aka creativul se implica 100% din primul moment al preproductiei pana in ultimul moment al postproductiei.

E adevarat ca aici vorbim de o industrie care, prin definitie, inseamna munca unei echipe de creatori (nu a unui creator unic). Totusi viziunea care trebuie sa guverneze este cea a oamenilor care au conceput proiectul. Altfel se pierde din forta si autenticitate. E esential ca regizorul sa inteleaga exact ce isi propune creatia agentiei, sa fie pe aceeasi lungime de unda. Niciodata nu exista garantia ca asta se va si intampla, dar macar putem incerca sa luam startul corect, lasand creatia sa isi aleaga regizorul favorit.

Colaborarile Cohn&JansenJWT din ultimul an: case de productie si regizori

Multimedia Est, Family Film, Studioset, Film Factor, Chainsaw, KMP, Broadcast. Iar regizorii cu care am lucrat: Andreea Paduraru, Hypno, Anton Groves, Manfredo Leteo, Jonathan Weyland.

Cel mai complex proiect din 2014

Din punct de vedere al productiei, spoturile TV ale campaniei de Refresh pentru brandul Floriol. Acuratetea executiei intr-un proiect de food & tabletop, in conditiile bugetelor din piata noastra, ridica probleme de productie. E genul de proiect foarte tehnic, la finele caruia nu intereseaza pe nimeni daca ai avut sau nu motion control. Ce ramane (sau nu) e doar ploaia din gura si placerea vizionarii.

Drumul de la idee la producerea ei in AV si cum s-ar putea imbunatati

Din pacate, de obicei e foarte scurt. Si, dupa parerea mea, conditia cea mai importanta de imbunatatire a procesului ar fi tocmai lungirea lui. Cu totii suntem invatati cu deadline-urile draconice, cu presiunea timing-urilor supercomprimate. Dar sunt si lucruri care, fizic, necesita un anumit timp.

Cand inghesui intr-o singura zi o filmare care, oriunde in alta parte, s-ar face in doua zile, e mai dificil sa obtii ceea ce iti doresti. Sunt si lucruri care necesita incercari, probe, inspiratie. Un profesionist care se angajeaza sa intre intr-un timing mai scurt decat cel de care ar avea nevoie in mod real stie de la inceput ca va trebui sa sacrifice ceva din toate astea.

Pe de alta parte, fiind profesionist, se straduieste sa compenseze efectele compromisurilor. E clar un proces din care vor rezulta ceva pierderi (atenuate mai mult sau mai putin de nivelul lui de profesionalism). Optimizarea ar insemna eliminarea cauzei pierderilor. Deci un inceput bun ar fi ca, intr-un efort comun cu clientii, care sunt partenerii nostri de proiect, sa incercam sa nu mai pacalim timpul.

Productia si proiectele speciale: cine & cum

Nu avem un "responsabil de resort". Oamenii din Client Service, in colaborare cu Strategia. Uneori e nesperat de usor. Oamenii vor sa faca lucruri iesite din comun.  

Productia filmelor de case study

In general, apelam la studiourile caselor de productie cu care am lucrat pentru respectiva campanie. Ei sunt deja familiarizati cu proiectul - in mare parte materialele de care avem nevoie sunt in arhiva studioului - si asta ne ajuta sa ne miscam mai eficient si sa castigam timp pentru a slefui filmul, pana ajungem la forma pe care ne-o dorim.

Dar sunt si exceptii. E posibil sa avem deja doua astfel de filme in lucru in acelasi studio, cu deadline unic. Nu ii mai incarcam si cu un al 3-lea, fiindca am risca sa nu terminam. In cazul asta apelam la un alt studio, dintre cele cu care noi colaboram frecvent pentru adaptari, animatii, etc. Noi lucram cu mai multi furnizori tocmai fiindca asta ne confera mai multa flexibilitate. Si e si un plus de experienta.

Ati auzit in ultimul an vreun client spunand: "Haideti ca va descurcati si voi sa filmati un spot"?

In trecutul mai indepartat, da. In ultimul an, nu. Clientii nostri de azi au depasit acel prag cultural. Ne mai inveselesc uneori cu cate o replica atunci cand, cu prilejul vreunui feedback sau in cautarea unor solutii de comprimare a timing-urilor, incearca sa patrunda prea adanc in detalii tehnice. Dar, una peste alta, majoritatea au capatat deja experienta filmarilor.

Cum ziceam si mai sus, problema ramane in continuare cea a timpului, fie el de pregatire, de productie sau de echipament ("de ce dureaza renderul atat de mult?", gen). Fiindca majoritatea perlelor de tipul asta sunt generate de presiunea deadline-urilor si de o defectuoasa echilibrare a timpilor de feedback cu cei de executie.

Noroc ca noi nu avem un led care semnaleaza bascalia, precum Tars si Case din Interstellar.

In esenta insa, o comunicare buna cu un interlocutor stressat fiindca se simte "la ananghie" nu inseamna sa razi pe seama eventualelor gafe pe care le face, ci sa incerci sa identifici rapid nevoia lui si felul concret in care il poti tu ajuta. Daca in plus, inauntrul tau, mai clipoceste si un led, e de bine. Nimic nu-i mai rau decat sa-ti pierzi complet umorul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Studioset

Studioset este o casa de productie si post-productie, cu sediul in Bucuresti. Compania a fost infiintata in 2007 si este formata dintr-o echipa tanara de profesionisti media care au castigat numeroase premii de-a... vezi detalii »

Sectiune

Dictionar



Branded


Related