Stai bine cu teoria. Concept, mecanism, scenariu. Bifat, bifat, bifat. Te-ai inteles cu clientul, traiesti in Paradis. Pana te apuca nervii. Urmeaza etapa de productie si, macar pentru o milisecunda, simti cum pamantul iti fuge de sub picioare. Am vorbit cu mai multe agentii despre parcursul proiectelor publicitare din momentul in care trebuie sa casatoresti oamenii de idei cu oamenii de actiune.
Am vorbit zilele astea cu Mihai Ene, creative si co-founder THE SECRET SERVICE. De data asta, l-am rugat sa ne raspunda in calitatea lui de AV Production Manager.
Ne-a scris un mail pe la 5 dimineata (consecinta a faptului ca e multitasker in agentie) spunandu-ne ca e fericit de cum merg treburile cu productia. Nu vrea sa emita invataminte, proverbe si zicatori, incearca doar sa-si tina ograda in ordine. Ograda in care patrund doar oameni de productie la fel de interesati de "lucrul bine facut" ca agentia. O singura nemultumire are - celor de la THE SECRET SERVICE nu prea le-au iesit filme de case study-uri cu artificii pana acum. Din varii motive, explicitate de Mihai mai jos.
Alegerea caselor de productie la nivel de agentie. Criterii
Decizia imi apartine. O iau in functie de specificitatea proiectului si a competentelor ce trebuie agregate. De capacitatea casei de productie de a livra ce ne dorim noi, ascult parerile colegilor implicati in proiect si cantarim foarte bine componenta financiara.
Nu avem parti-prisuri de niciun fel cu nimeni. Nu lucram cu aroganti si neseriosi. Nu lucrati nici voi! Poate asa o sa coboare cu picioarele pe pamant.
Colaborarile THE SECRET SERVICE din ultimul an: case de productie
Lucram bine cu Trilogy. Isi bat capul cu ideile noastre crete si nu dau bir cu fugitii la greu. Animotion e un studio care ne furnizeaza servicii on a daily basis.
Sunetul ni-l facem de cele mai multe ori in-house. La fel si animatiile. Ne cautam singuri voci si nu cumparam din traditionalul casting decat in cazuri exceptionale. De multe ori apelam la resurse neinstitutionalizate in incercarea de a descoperi talente.
Colaborarile THE SECRET SERVICE din ultimul an: regizori
Cautam regizori cu un twist. Nu fugim dupa nume mari si cu fite, ci mai degraba dupa tipi pasionati, dispusi sa incerce cate-o traznaie si sa iasa autentic. Uneori se intampla, alteori se poate mai bine.
Am lucrat cu Ross Chin odata. Un american tanar care sta noptile tarziu cot la cot cu noi si isi da interesul. Un tip care stie post, lumini si care-si cara peste tot dupa el laptopul si hdd-ul extern ca sa butoneze rapid o rezolvare. Se misca mai bine ca multi regizori si editori. Si de aia am mai lucrat si alta data.
Cel mai complex proiect din 2014
Neobisnuit a fost de 1 iunie, cand am filmat o camera ascunsa cu un panou cititor de ganduri in Cismigiu. Am demonstrat atunci ca suntem toti #CopiiLaCap cu o casca manofacturata de Noni, cu ganduri mazgalite de Noper, camere ascunse de Serghiuta si unghiuri gandite de Matei Dima, un pusti crescut de americani sa fie regizor si exploatat de romani la video clipuri.
Drumul de la idee la producerea ei in AV
De multe ori, e prea scurt. Dar uneori reusim sa ne castigam acest privilegiu denumit timp si sa-l fructificam. Ne luptam sa avem aproape tot timpul din lume, desi el nu exista, niciodata. Am auzit ca in strainatate ar fi. Poate ne trimit si noua aceiasi care ne-au trimis si voturile de alegeri.
Exista si clienti care joaca in aceeasi echipa cu agentia in folosul produsului finit. Avem de-astia.
Cum s-ar putea imbunatati procesul?
Asta e o intrebare care presupune un raspuns atat de pedagogic si demagogic ca e demn de profii din publicitate, iar eu nu sunt vrednic de acest statut.
Prefer sa ma uit in propria ograda si sa gasesc solutia de optimizare la noi si nu sa incerc in van sa ma lupt cu morile de vant.
Productia si proiectele speciale: cine & cum
Nu stiu sa deosebesc proiectele normale de cele anormale sau neconventionale, cum le tot numiti voi. Noi facem neobisnuit intr-un fel sau altul la fiecare in parte. Si atunci coordonarea e facuta de fiecare din cei implicati si interesati sa si iasa povestea nu doar sa dea bine in ppt. Apelam la tot felul de resurse nestandardizate, daca e cazul.
Cat de greu sau cat de usor e sa co-interesezi productia la proiectele de tipul asta?
La noi lucreaza doar cine e interesat sa-si puna creierii pe bigudiuri si sa fie dispus sa-si viziteze zona de confort doar de Craciun si de Paste.
Productia filmelor de case study
Aici suntem praf. Si asta ne-a adus multe dezamagiri si oftici. Cu toata lipsa de modestie, avem in portofoliu campanii si executii demne de atentia juratilor, dar le-am zbarcit la case-uri. Si pentru ca le facem mereu pe ultima suta de metri si pentru ca ne incapatanam sa nu prezentam adevarul prin perspectiva "subiectiva".
Asa cum cizmarul umbla cu pingelele tocite, asa umblam noi cu case-urile nepritocite.
Ati auzit in ultimul an vreun client spunand: "Haideti ca va descurcati si voi sa filmati un spot"?
A venit cineva la noi care ne-a spus ca PPM-ul e asa, orientativ, si ca daca se mai razgandeste pe parcurs, adica dupa filmare, mai refilmam alt spot care sa-i convinga, nu-i asa? In acelasi buget, desigur. Ca nu se poate hotari doar intr-o astfel de intalnire.
Si avem un client care are incredere totala in noi, brieful inseamnand "vreau o campanie cu ocazia x si voi stiti cel mai bine cum" (nu, nu e genul ala care habar n-are ce vrea). Nu ne toaca in niciun fel, lasandu-ne sa agregam resursele pe care le consideram potrivite pentru productia respectiva si s-o facem cum stim noi mai bine, in bugetul dat. Habar n-aveti cat e de reconfortant sa fii lasat sa-ti faci treaba.
Dar v-o dau si pe aia: "De ce costa atat? Am gasit noi pe net un soft care face toate chestiile astea si platiti un om sa-nvete rapid cum sa-l opereze. Facem savings-uri si poate mai vindeti apoi si altora."