Cumparaturile. O indeletnicire pe cat de relaxanta, pe atat de distrusa in perioada lui Undrea [sau Ningau]. Cand toti il intelegem pe Sisif, caci pare ca urcam neincetat pe un munte interminabil de cadouri, cadoute, cadouase ce ne sunt azvarlite la gramada in spectrul vizual. Oricat de publicitar ai fi, nici macar tu nu ai scapare. De aici, o dilema: oare cum sunt publicitarii la cumparaturi?
Vrand-nevrand, piticii industriei isi mai fac loc pe creierul de shopper: sunt clienti simpatici, clienti dificili, clienti aerieni, exista campanii bune, facute de tine, la fel si campanii proaste, facute de altii. Ori invers. Si abia apoi vine produsul. Sau nu?
De aici inainte, servim cate-o pereche de publicitari consumatori pe zi, cu tot cu povesti de la raft.
Sorin Tranca (Creative Director, FRIENDS\ TBWA) ne-a povestit si succint si detaliat despre cum isi gandeste el lista de cumparaturi. Uite asa am ajuns sa stim ca se spala cu produse de la Unilever, mananca de la Mc, umbla cu adidasi... Ce mai e? Ca nu bea bere foarte des, dar atunci cand o face, bea din portofoliul Heineken.
Daca nu v-ati prins, numitorul comun al acestei selectii de branduri este ca echipa FRIENDS\TBWA lucreaza pentru ele. Asa incat, daca dam o geana prin portofoliul lor de clienti (aici si aici), putem intui si mai multe lucruri despre viata personala a lui Sorin. La ce clinici medicale merge, ce masini ar prefera sa cumpere, exact ce sapunuri si ce deodorante foloseste, pe ce platforme se joaca samd.
Nu va alarmati, mai au loc si alte branduri in preferintele lui, atat cat timp au comunicare buna si nu sunt dubioase. In ce sens anume, ne spune el.
O bucatica din viata unui cumparator publicitar, de Sorin Tranca
Sunt genul care zapeaza nu intre programe TV preferate, ci intre calupuri publicitare mai mult sau mai putin bune :) Asa e si la cumparaturi, adica:
> Cumpar intotdeauna un produs nou, in care s-au bagat bani "de marketing": packaging, branding, publicitate.
> Alimentez intotdeauna masina sau scuterul la statia de benzina care investeste in comunicare, care are standarde la nivelul asta. Si, alternativ, nu cumpar niciodata de la cei despre care stiu ca nu fac bine la capitolul asta - organizeaza pitch-uri dubioase, lucreaza cu agentii de care n-a auzit nimeni etc.
> Ma spal cu produse Unilever, mananc cu placere de la Mc, beau bere din portofoliul Heineken (desi nu beau prea des), cumpar apa Izvorul, scriu de pe Apple, umblu in "adidasi"... Cu alte cuvinte, atunci cand lucrez pentru un brand, il favorizez cu obstinatie in defavoarea competitiei.
> Cumpar cu mare drag branduri la care colegi de-ai mei de breasla fac publicitate buna.
> Nu caut prea multe review-uri pentru ca mi-e mai usor sa intreb oamenii in jurul meu ce cred.
> Din strainatate cumpar daca e vorba de o marfa greu accesibila sau de un brand local. Mai mult, daca din intamplare vad o geaca misto la H&M in Praga, astept pana ajung in Romania si o cumpar de aici.
In general sunt un consumator foarte simpatic si dragutz. Asa cum, sunt sigur, sunt si cititorii vostri. Sarbatori fericite :)