Cumparaturile. O indeletnicire pe cat de relaxanta, pe atat de distrusa in perioada lui Undrea [sau Ningau]. Cand toti il intelegem pe Sisif, caci pare ca urcam neincetat pe un munte interminabil de cadouri, cadoute, cadouase ce ne sunt azvarlite la gramada in spectrul vizual. Oricat de publicitar ai fi, nici macar tu nu ai scapare. De aici, o dilema: oare cum sunt publicitarii la cumparaturi?
Vrand-nevrand, piticii industriei isi mai fac loc pe creierul de shopper: sunt clienti simpatici, clienti dificili, clienti aerieni, exista campanii bune, facute de tine, la fel si campanii proaste, facute de altii. Ori invers. Si abia apoi vine produsul. Sau nu?
De aici inainte, servim cate-o pereche de publicitari consumatori pe zi, cu tot cu povesti de la raft.
Am reusit sa-l prindem cu un mail de noapte tarzie pe domnul profesor Sorin Psatta, care isi desfasoara serviciul pe Iordache Golescu 19, la sediul BBDO Romania, in rolul de Integrated Communication Director. I-a placut tema cu cumparaturile si ne-a raspuns cu bucatele din viata dansului. Si din viata fiului Matei. Pe scurt, lucrurile stau asa:
Ideea de baza a fost (si este) ca ador shopping-ul, dar ma deprima buying-ul, calatoria e mai atragatoare decat destinatia.
Stiam ca isi face o parte din cumparaturi la Carrefour Market-ul din Panduri. Stau in zona, si, desi nu ne-am intalnit pana acum acolo, mi-ar placea sa-mi faca un tur al magazinului, chit ca l-am inconjurat si eu deja de cateva zeci de ori.
De fapt, ma gandesc sa iau o camera si sa merg cu dansul in "recunoastere" prin magazinele din Bucuresti. Poate facem un serial, ceva. Pana atunci, va las sa-l cititi.
Inainte de toate
Trebuie sa marturisesc ca imi place la nebunie sa merg prin magazine, sa studiez produse, sa compar preturi, sa descoper noutati, adeseori mai trag cu coada ochiului si la cumparatori ori ascult, pe furis, conversatiile de la raft, pe scurt, as fi in stare sa petrec ore intregi astfel, adeseori spre disperarea celor care, cateodata, ma mai insotesc.
Pe si mai scurt, imi place la nebunie shopping-ul. Si, deloc ciudat, sunt un pic trist de fiecare data cand cumpar cate ceva, stare fireasca, dupa cum ziceam, pentru ca, parafrazandu-l pe Galenus, sunt absolut convins ca "post possessium, omne animal triste est"...
Cum reactionati la campaniile si clientii oglinditi in produse?
Cei peste 20 de ani petrecuti in publicitate m-au cam imunizat, asa ca, de cele mai multe ori, ignor gratios campaniile agentiilor ori clientii din spatele brandurilor, imi place sa cred ca sunt un cumparator educat si iau decizii de achizitie motivate rational.
Acuma, este adevarat ca ratiunea functioneaza adeseori ca un paravan pentru emotii, altfel ar fi al naibii de greu sa explic de ce umblu ca buimacul ore intregi prin oras, doar-doar voi gasi si a opta piesa (un satar imens, de care, bineinteles, nu am nevoie) care sa-mi completeze colectia promotionala de cutite Sabatier, de la Carrefour Market hehe... Probabil fac asta pentru ca-mi place calatoria, si nu destinatia, pentru ca ma simt provocat de shopping, si nu de buying...
Cand ati ocolit ultima oara un magazin/un produs antipatic ca sa ajungeti la cel simpatic?
Despre magazine preferate ori evitate chiar nu pot vorbi - cu cat e mai divers magazinul, cu atat mai multa vreme stau in el. Alea chinezesti, de exemplu, de la noi ori de prin strainatate, ma fascineaza de-a dreptul, gasesc de multe ori lucruri inimaginabile pe acolo, cateodata le mai si cumpar bucuros, ma distrez 2-3 zile cu ele si merg mai departe, the shopping is the new buying :)
Cumparaturile online si cele de prin strainataturi
Recenzii online citesc destul de des pentru produse tehnice mai ales, pe care, de multe ori, le si comand din strainatate, ca sunt mai ieftine, cu transport cu tot. Sau mai rog cate un prieten ori coleg care merge pe afara sa-mi mai aduca ceva, de regula "mic si smecher" hehe, cum ar fi un stick de 128 GB, un ruter de buzunar, un hard disk wireless, vreun adaptor cu mufe imposibile, ma uit pe Amazon si de fiecare data gasesc cate ceva, am o colectie intreaga...
Marul cunoasterii: influentarea deciziilor de cumparare ale populatiei apublicitare
Pot spune ca ma cam abtin de la influentarea deciziilor celorlalti. Daca imi cere cineva sfatul i-l dau cu placere, daca ma pricep, dar cam atat.
Cu o mare si importanta exceptie: intotdeauna am incercat sa-l influentez pe Matei (N.R. Matei Psatta, daca exista vreo indoiala), indeosebi in zona vestimentara. Cand era adolescent rebel se intampla adeseori sa mergem la cumparaturi impreuna - el isi alegea pantofii si hainele care ii placeau, iar eu alegeam pantofii si hainele care imi placeau (si simteam ca i se potrivesc), cumparam tot si, in 2-3 saptamani, ajungea mereu sa poarte ce ii recomandasem. A fost o perioada mai dificila financiar si nu mai aveam loc de haine in sifonier, dar a trecut cu bine, acum suntem fani Massimi Dutti amandoi :)
Oameni si branduri
Sunt om, asa ca nimic omenesc nu imi e strain, am si io tot felul de fixatii, mici obsesii, idiosincrazii care il particularizeaza pe cumparatorul din mine: cu greu rezist in fata unui Mega Image, KFC sau Media Galaxy, intotdeauna arunc o privire pe la Camel si aproape niciodata nu ies cu mana goala de la Carturesti, am suferit cand s-a inchis ultimul magazin Gap, la Baneasa Shopping City, mananc cu mare placere pate Sibiu ori Antrefrig si sunt mandru ca posed un Sandero, iar de baut, am baut de oricate ori am avut ocazia Fanta Madness, al carui gust nu seamana cu nimic altceva, cel putin pana in ultima vreme, cand am inceput sa o alternez cu Mirinda de struguri. Deh, mici slabiciuni, asemenea fiecarui dintre noi...