Stai bine cu teoria. Concept, mecanism, scenariu. Bifat, bifat, bifat. Te-ai inteles cu clientul, traiesti in Paradis. Pana te apuca nervii. Urmeaza etapa de productie si, macar pentru o milisecunda, simti cum pmantul iti fuge de sub picioare. Am vorbit cu mai multe agentii despre parcursul proiectelor publicitare din momentul in care trebuie sa casatoresti oamenii de idei cu oamenii de actiune.
Mi s-a parut mereu ca filmele bune sunt ca niste miracole. Pe bune, o groaza de oameni trebuie sa se sincronizeze intre ei - rational, emotional, creativ - ca sa iasa ceva inchegat. E coplesitor, orice-ati zice. Amestecul asta de multe personalitati care trebuie sa devina "una" - drept, la scara ceva mai mica - e o conditie si in productia publicitara. Asta daca vrei ceva misto.
Ilinca Nanoveanu (AV Producer, Lowe&Partners) ne povesteste despre cum fiecare proiect trebuie privit ca un puzzle ale carui piese nu ti se dau de-a gata. Mai intai, ai de gasit oameni potriviti in sine, apoi complementari intre ei si, poate, o sa-ti iasa imaginea clara de ansamblu, aia pe care o gandea creatia la inceput. Sau si mai buna.
Ilinca din spatele biroului / Foto: Stefan Ungureanu
Alegerea caselor de productie la nivel de agentie
Intreaga noastra companie are o selectie de parteneri deja validati in urma colaborarilor anterioare si atunci cand avem un nou proiect alegem dintre ei. Ne putem mandri cu faptul ca avem colaborari de lunga durata si am ajuns la un nivel de intimitate profesionala cu multi dintre partenerii nostri.
La Lowe&Partners, eu sugerez casa de productie colegilor din departamentul de creatie, apoi, in functie de regizorul propus, de treatmentul lui si de parerea clientului in final, alegem castigatorul.
Criterii de selectie
In principiu, toate casele de productie cu care lucram se pot plia pe orice subiect; publicitatea inseamna in primul rand varietate de teme si provocari din cauza eternei lipse de timp si a imperativului calitatii. Diferenta vine din abordarea regizorului propus sau din studioul de postproductie cu care acestia colaboreaza.
Sunt scenarii simplu de filmat, dar care presupun o interpretare foarte buna din partea actorilor - deci un regizor foarte atent la detalii, la nuante, direct pe platou. Sunt scenarii in care mai important este ca regizorul sa aiba o viziune de ansamblu care sa cuprinda si efectele vizuale ulterioare, cum ar fi personaje animate care prind viata abia in faza de postproductie.
Apoi, studiourile de postproductie pot avea oameni in echipa care sunt mai degraba tehnici, care executa ceea ce le propunem noi cu mare acuratete, sau oameni mai creativi, care vin cu propuneri, care ne contrazic si ne conving. Si atunci, in functie de proiect, de timp, dar si de cat de exacta, intuitiva sau hotarata este echipa noastra de creatie, ne alegem studioul.
E un proces care implica multe personalitati si, pentru a scoate ceea ce este mai bun din ele, trebuie sa stii cum sa le combini. Creativi hotarati cu regizori maleabili si producatori rabdatori, sau creativi flexibili cu regizori autoritari si producatori cu solutii inedite. Si, evident, si pretul are un cuvant de spus, mai ales pentru clienti.
Colaborarile Lowe&Partners din ultimul an: case de productie si regizori
Am lucrat cu Saga Film (care s-a implicat alaturi de noi si in proiecte pro bono – lucru pentru care le multumim), cu Rollin, Studioset, Parc Film. Apoi, cu regizorii Andreea Paduraru, Vasile Alboiu, Hypno, Razvan Marculescu, Anton Groves, Tudor Hristescu.
Cel mai complex proiect din 2014
Avem chiar acum in lucru doua spoturi foarte speciale, atat prin complexitate, pentru ca implica o constructie 3D si compozitare, dar si prin incarcatura emotionala din partea noastra.
Sunt primele spoturi TV ale acestui brand si vin in urma unui proces de pregatire de peste un an asa ca raspunderea noastra este cu atat mai mare. Nu va dezvaluim inca despre ce este vorba, dar va spun ca partenerii nostri in acest demers sunt Anton Groves si Studioset.
Asteptam reactii in doua saptamani!
Drumul de la idee la producerea ei in AV
Uneori e foarte scurt si te ia prin surprindere si trebuie sa gasesti actori, costume, locatii peste noapte, alteori sunt intoarceri, modificari ale scenariului, entuziasmari, dezamagiri care se intind pe luni de zile. Totusi, cand se ajunge la filmare toata lumea este increzatoare si nerabdatoare.
Trebuie doar sa ne asiguram ca suntem toti aliniati la toate capitolele, ca atunci cand se striga "Liniste, se filmeaza" toata lumea sa fie linistita.
Cum s-ar putea imbunatati procesul?
Orice produs publicitar este si va ramane, cred, intotdeauna un copil cu zeci de parinti. Si daca o vorba din popor spune ca "pruncul cu multe moase ramane cu buricul netaiat", noi trebuie sa spunem cut.
La o filmare, intr-o incapere se aduna minim 20 de oameni, ceea ce este o provocare imensa mai ales cand vine vorba de teme atat de subiective – de la cum sa sune o voce, la ce culoare sa aiba perdeaua pe care se profileaza personajul si pana la anumite indicatii regizorale. Toata lumea este tentata sa isi exprime o opinie. De aceea, e important ca rolurile sa fie clar definite inca de la inceput si toti cei implicati sa fie convinsi pana in maduva oaselor ca sunt alaturi de oamenii pe care si-i doresc. La filmare fiecare trebuie sa stie ce are de facut, unde si cat poate interveni. Si copilul se naste sanatos.
Eu insist mereu sa existe si o stare de spirit buna, cred ca e mai creativa decat tensiunea si nervii, desigur fara a pierde din vedere lucruri. Proiectele in care apar frici, neincredere sau ambitii personale sunt foarte greu de dus pentru toti. Din pacate, sunt si astfel de cazuri chiar daca la televizor nu se vede diferenta, noi stim ca puteam ajunge cel putin la acelasi rezultat fara nervi si timp pierdut.
Productia si proiectele speciale: cine & cum
Responsabilitatile raman aceleasi, deci aceiasi oameni ai agentiei se ocupa de acest tip de proiecte.
E un pic mai dificil sa pornesti productia cand vine vorba de proiecte speciale. Lumea e obisnuita cu o rutina, cu un anumit fel de a "produce". Se produce orice, dar nu se schimba modul in care se face productie. Sa ii scoti din aceasta rutina e mai usor, poate, cu o motivatie financiara.
Productia filmelor de case study
Partea de continut este intotdeauna gestionata intern. Nu are cum sa-ti cunoasca munca mai bine nicio instanta externa. Le avem insa in vedere inca din faza de productie si colectam materiale, apoi echipa de creatie care a lucrat la proiectul respectiv impreuna cu strategia dau o structura si o forma apoi apelam la oameni specializati in motion graphics si la o voce convingatoare.
Ati auzit in ultimul an vreun client spunand: "Haideti ca va descurcati si voi sa filmati un spot"?
Da, am si facut-o uneori pentru ca ne-am dorit foarte tare proiectul si pentru ca stiam ca alta cale nu exista. Am ajuns sa facem de la catering pana la regie, actorie si montaj.
Sunt proiecte care se preteaza la productie "artizanala" si sunt proiecte care nu au cum sa iasa bine asa. Avantajul este ca stim cand ne putem arunca si cand nu. Evident, intotdeauna pe primul loc este calitatea produsului. Nu facem lucruri doar ca sa avem un client fericit ca a facut un spot, ci pentru a avea un client fericit ca a facut un spot prin care si-a atins scopul.