Cumparaturile. O indeletnicire pe cat de relaxanta, pe atat de distrusa in perioada lui Undrea [sau Ningau]. Cand toti il intelegem pe Sisif, caci pare ca urcam neincetat pe un munte interminabil de cadouri, cadoute, cadouase ce ne sunt azvarlite la gramada in spectrul vizual. Oricat de publicitar ai fi, nici macar tu nu ai scapare. De aici, o dilema: oare cum sunt publicitarii la cumparaturi?
Vrand-nevrand, piticii industriei isi mai fac loc pe creierul de shopper: sunt clienti simpatici, clienti dificili, clienti aerieni, exista campanii bune, facute de tine, la fel si campanii proaste, facute de altii. Ori invers. Si abia apoi vine produsul. Sau nu?
De aici inainte, servim cate-o pereche de publicitari consumatori pe zi, cu tot cu povesti de la raft.
Atunci cand Răzvan 'Căpă' Căpănescu (Chief Creative Officer, Leo Burnett Group) nu munceste la proiectul "Convinge-o pe Mama sa Cumpere numai Produse Naturale", se declara pe la mese cu prieteni si cunoscuti fanul aprig al anumitor branduri de vin. De aflat care sunt si poate ii oferiti in dar o sticla. Sau, mai stii, o podgorie.
In rest, campaniile bune chiar reusesc sa-si treaca produsele pe lista lui de cumparaturi, variabila in functie de orasul de resedinta [Bucuresti / Londra]. De ce? Pai, bunele practici trebuie incurajate. Sa bem pentru asta. Niste vin; acum, ca aproape e weekend.
Cum reactionezi la produsul unui client simpatic/ produsul unui client al dracu'
Cand merg la cumparaturi, pentru ca sunt un consumator contemporan, mi-e destul de clara selectia de la bun inceput. Aproape intotdeauna nu are nimic de-a face cu simpatia sau anatema pe care le nutresc fata de un client sau altul. Ci doar cu procesul meu de trial & error, depus de-a lungul vremii prin toate supermarketurile din tara. In plus, deseori se intampla sa existe produse foarte bune carora vreun departament de marketing nu le-a facut dreptate.
La produsul cu o campanie misto, indiferent cine e-n spate?
Recunosc, imi place sa vad cand meseria pe care o fac si eu produce efectele scontate; si o campanie misto imi aduce un produs/ brand in atentie. In cazul asta, daca mi-a placut mult campania, eu chiar cumpar. Nu doar din pura simpatie, ci si pentru ca mi se pare important ca bunele practici sa fie incurajate.
Cand ai ocolit ultima oara un magazin/un produs antipatic ca sa ajungi la cel simpatic?
Mi se intampla aproape saptamanal atunci cand sunt in Londra si ajung in cealalta parte a cartierului, unde nu se afla supermarketul preferat. Acolo brandurile de tip marca proprie a retailerului sunt predominante si, daca nu esti in magazinul preferat, este foarte posibil sa nu iti placa nimic, dar nimic (desi ar fi tot paine, lapte, oua, etc, ba nu sunt tot bio, ba laptele semi-skimmed de la ei nu face spuma la fel in espressor, ca stii de data trecuta cand ai incercat, sau gasesti tot felul de alte chichite si mori de nervi).
Si atunci, faci cale intoarsa si revii in locul minunat in care pare ca te-au ascultat pe tine atunci cand au listat fiecare produs (cat de copt este un avocado cand il cumperi iti poate lumina ziua mai bine decat felul in care iti sta parul).
Te consulti cu review-urile online?
Depinde de ce intentionez sa cumpar (admit, in cazul spanacului si al rosiilor review-urile imi iau foarte putin timp). Dar, intr-adevar, anumite cumparaturi au nevoie de o cercetare mai ampla.
Deseori, partea asta cu cititul review-urilor ia cel mai mult. Aproape iti piere cheful sa mai faci cumparatura dupa care te lansasei. Apoi trebuie sa cantaresti un pic rezultatele cautarii in online si perspectiva din care este scris fiecare review – informatia abunda in internet, dar nu inseamna ca toata are si acuratete. Oricum, asta nu ar trebui sa tina loc de discernamant.
Cumparaturile de prin strainataturi
Sunt in proportie de 60%. Ha, pariez ca nu va asteptati la un procentaj exact :) Pentru ca si timpul mi-l impart jumatate/ jumatate intre Londra si Bucuresti, iar celelalte 10 procente reprezinta cumparaturi pe care le fac prin diverse vacante. Proportional majoritar inseamna haine cumparate prin strainataturi si de-ale gurii cumparate local. Asta nu inseamna ca nu gasesc lucruri de vestimentatie minunate (unele create & produse de designeri romani) chiar aici. Doar ca asa s-a intamplat pana acum, procentajul sa difere.
In plus, imbratisez cu mare entuziasm curentul "bio/ autentic" romanesc si cred ca anumite zacusti, branzeturi si dulceturi romanesti ar trebui sa intre intr-un hall of fame cu cele mai bune lucruri de pe pamant. Cred ca daca am fi atacati de extraterestri, o intampinare cu zacusca potrivita, paine in tzast, un platouas de "porcarii" romanesti si un anume vin ar aduce pacea galactica.
Marul cunoasterii: influentarea deciziilor de cumparare ale populatiei apublicitare
O fac destul de des in discutiile cu mama, pe care incerc sa o conving_spre_scos_din _minti despre ce suc are intr-adevar fructe si care iaurt e mai aproape de mama natura. Alteori, in discutiile cu prietenii, ma trezesc un pic prea inflacarat partizan al unor vinuri si de-a dreptul inflexibil in fata alternativelor.
Fiind martorul direct al multor procese de fabricatie – parte din job – sunt intrebat deseori de anumite "dedesubturi". Cu acestea din urma nu m-am intalnit. Dar apropos de alegerea unei anumite retete sau de orientarea respectivului producator catre vanzare mass-market versus lucru cu dichis, da, am pareri bine formate. Si nu, nu le tin pentru mine, dar nici nu ma trezesc vorbind neintrebat :)