In timp ce incercarile de a construi un brand de tara esueaza birocratic de fiecare data, imaginea Romaniei se contureaza singura, cu bune si cu rele, prin oamenii ei. Unii dintre acestia merg mai departe si incearca, dupa puteri, sa aduca un plus brandului Romania.
Ioana 'The Happyholic' Negulescu, graphic designerita, studiaza in prezent Business Strategy, Leadership & Change in Edinburgh. E pasionata de "corporate happiness", cum spune ea: "Visul meu e sa ajung sa ofer consultanta in fericire in companii mici si mijlocii. Totul prin creativitate, joculete si putin "zuzism".
Pana a ajunge sa faca asta, ea s-a jucat putin cu imaginea Romaniei in cadrul proiectului Discover the mania in RO+MANIA. Intr-o serie de postere, Ioana redescopera tara pornind de la imagini cliseu.
Posterele realizate de ea au fost expuse si la Paris anul trecut, cu ajutorul ICR.
Iar apoi si-a dus initiativa mai departe si a lansat Citinerary Bucuresti, o platforma online care pe de o parte ofera si faciliteaza meet&greets intre tineri localnici si turisti, si pe de alta parte portretizeaza viata orasului prin articole saptamanale.
Ioana povesteste in textul de mai jos cum s-a apucat sa faca branding "personal" pentru Romania, care au fost reactiile fata de proiectul ei si cum raspunde strainilor care au impresii ciudate despre tara ei.
Drag de tara
1 Decembrie sau nu, brandul tarii noastre este tot timpul discutat. Initiative peste initiative, unele independente, altele mai putin. Ce este clar e ca din ce in ce mai multi dintre noi ne dorim sa reusim sa promovam tara asta cum trebuie.
Iar mie imi place la nebunie sa am tot timpul ceva de facut si ceva de gandit. Imi place sa combin gandirea creativa cu cea strategica. Imi place sa experimentez si sa vad ce iese. Drag de tara am avut dintotdeauna. Si intr-un mod sau altul, am promovat Romania tot timpul. Dar dupa ce am terminat facultatea, mi-am dorit sa fac ceva mai de folos, si sa folosesc entuziasmul pentru tara mea intr-un nou challenge. Si am vrut sa-mi demonstrez ca pot".
Cu ecou pe Reddit si 9GAG
Reactiile pe care le-am primit la proiect au fost in general foarte pozitive. La expozitia de la Paris, Nick Baum (VP Europa la TBWA) mi-a spus ca a fost foarte impresionat. Proiectul a ajuns viral si a circulat o perioada buna pe toate retelele de socializare, de la Facebook, la Reddit, Tumblr si 9GAG. Si surpriza a fost ca nu eu l-am postat nici pe Reddit, nici pe Tumblr, nici pe 9GAG.
Bineinteles ca am primit si critici - multi au criticat posterul cu girlfriend, spunand ca e misogin si pune fetele intr-o lumina proasta, dar in general lumea care a spus asta nu stia ca de fapt era o fata in spatele proiectului, iar intentia mea nu a fost sa spun ca romancele sunt usoare, ci pur si simplu ca romancele sunt frumoase, cu putin umor.
Discover the mania in RO+MANIA
Gandirea mea rationala a spus intotdeauna ca tinerii sunt o investitie geniala cand vine vorba de turism in tara noastra. De ce? Pentru ca preturile sunt inca super-accesibile iar petrecerile super-cool. Bun, incetul cu incetul, preturile vor creste, Romania se va maturiza, si poate peste 25 de ani nu vor mai fi petrecerile la fel de cool. Dar acei tineri in care am investit cu ani in urma, vor veni din nou, cu total alta putere de cumparare, cu copiii si familiile lor.
Tara noastra este, de fapt, foarte atractiva pentru tinerii din vest. Dar, din pacate, ce s-a intamplat pana acum a fost ca am uitat total de asta si ne-am pierdut promovand Carpatii, in loc sa ne ducem drept la tinta. (Nu zic ca muntii nu-s frumosi, dar sunt o groaza prin restul Europei…)
Cam asta mi-am dorit eu sa fac cu proiectul Discover the mania in RO+MANIA. Intr-o zi de septembrie, acum putin mai mult de doi ani, stateam in gradina si ma intrebam cum am putea oare promova Romania altfel. Habar n-aveam ce va iesi, dar aveam incredere ca va iesi ceva.
Am furat tips & tricks pe care le-am primit de la diversi straini pe care i-am cunoscut de-a lungul timpului prin Bucuresti. Nu am inventat nimic – niciun headline. Sunt doar gandurile lor, rescrise de mine. Pe care le-am dus si la Paris intr-o expozitie.
Printre straini
Am studiat la liceul Francez, si apoi am fugit la facultate in UK. Am lucrat in Romania, am prins un job in Viena, iar acum imi termin masterul in Scotia. Am trait constant printre straini, si am colectionat zeci de anecdote care aproape ca mi-au frant inima. Daca ar fi sa impartasesc una din ele, suna cam asa: You’re Romanian… But… Well… Aren’t Romanians supposed to be black?.
Sunt designerita de fel, insa intotdeauna m-a pasionat copywriting-ul. Pe langa asta, sunt mandra ca-s romanca, iar Bucurestiul va fi intotdeauna in sufletul meu. Ma consider parte din generatia de tineri efervescenti, schimbatori de paradigma, care, incet, incet, vor construi o Romanie mai buna.
Cum raspunde la reactiile-cliseu vizavi de Romania
Procesul e in mai multe etape. In faza 1, ma intristez foarte tare si ma iau cu mainile de cap. In faza 2, rad in hohote, dupa care ma calmez si raspund frumos ca Romania e o tara din Europa, este in est, la Marea Neagra, langa Bulgaria, Serbia, Ungaria, Ucraina si Moldova. Dar trebuie sa recunosc ca uneori creez mai multa confuzie dand mai multe detalii.
Daca cealalta persoana e receptiva, atunci incep sa vorbesc despre cat de misto e in Romania, monolog urmat de o invitatie in tara.
Ce i s-ar putea intampla frumos Romaniei
Mie nu imi place sa spun lucruri absolute. Imi place sa le prioritizez si imi plac listele. Asa ca am pregatit o mica lista:
- sa nu ne mai plangem fara a face nimic. Cred ca lucrul asta e cumva genetic, dar daca ne plangem de ceva si incercam sa amelioram situatia cat de putin, lucrurile se vor schimba in bine;
- sa fim mai uniti si sa iesim mai mult in strada atunci cand e nevoie;
- sa nu ne complacem si sa incercam intotdeauna sa facem lucrurile excelent, nu doar bine. In toate domeniile;
- sa incurajam tinerii care au studiat prin strainatate sa se intoarca.