Adrian Stefanescu (Centrade Saatchi & Saatchi): Cand "like & share" a fost inlocuit de "votez si sper"

Adrian Stefanescu (Centrade Saatchi & Saatchi): Cand "like & share" a fost inlocuit de "votez si sper"

Adrian Stefanescu (Digital Content Manager, Centrade Saatchi & Saatchi) crede in puterea retelelor de socializare in momente de schimbare a convingerilor. Asta s-a intamplat si in turul doi al alegerilor prezidentiale.

Chiar daca par disipati in adresele unor retele de socializare, utilizatorii pot fi reuniti, in momente cheie, si pot deveni factori de decizie pentru ei, dar si pentru cei apropiati, dand nastere unei portavoci a ratiunii. In acesti putini ani petrecuti in digitalul romanesc, social media a reusit sa uneasca oameni, convingeri, aspiratii si dorinte. Vechile medii de comunicare au dat nastere unora noi, o "diaspora" mult adulata de feed-urile utilizatorilor online.

Alegerea canalelor de informare isi are radacinile in puterea de decizie si de intelegere a mesajului. Trebuie sa constientizam ca fiecare citeste intr-un mesaj o anumita forma de continut, relevanta pentru el. Idealul s-a trezit doar prin simpla interactiune a oamenilor, ceea ce a dus la crearea unei raze de speranta, suficient cat sa le trezeasca spiritul civic si aspiratiile.

Putem spune ca social media a ajutat la castigarea alegerilor din acest an, iar toata energia negativa formata in spatele computerului i-a scos pe oameni in strada. Pare destul de simplu, dar circumstantele, evenimentele similare din istoria tarii, frustrarile acumulate in toti acesti ani si momentul oportun (tehnologia si mijloacele de comunicare avansate) ne-au demonstrat ca puterea online-ului este una care poate misca un alegator spre sectia de votare.

Social media a devenit un important "canal" de comunicare si unul destul de puternic.

In ultimii ani, oamenii au iesit din casa doar impotriva a ceva, doar pentru mesaje precum #unitisalvam si #numaivreau sau #numaipot. Nici macar echipa nationala de fotbal nu a mai beneficiat de bucuria oamenilor din strada. Seara de duminica, 16 noiembrie, a insemnat o cotire din ura in bucurie si speranta.

Transpunerea in offline a unei actiuni online, scopul suprem, va face ca utilizatorul sa iasa din confortul "bulei de internet" in care pare acaparat de promotii si de vouchere cadou. In mod evident, al doilea tur al alegerilor prezidentiale a clintit lumea digitala, iar buzz-ul creat a fost simtit chiar si de presa straina.

Pe langa incidentele mai putin fericite din Piata Taksim si Piata Maidan, si Piata Universitatii a jucat un rol important in ultimii ani in informarea oamenilor prin oameni, in transmiterea cuvantului digital prin cuvant digital, ceea ce a dus la un adevarat word of digital mouth.

Astfel, intreaga comunitate este o singura voce, un singur sir redactional al intamplarilor din acel spatiu. Fiecare utilizator cu un telefon mobil s-a transformat intr-un reporter amator, care poate relata din mijlocul evenimentelor si poate oferi cu usurinta informatii mai aproape de realitate.

Ceea ce, poate, nu interesa pe nimeni in ultima vreme, s-a transformat intr-o cursa in care s-a pariat intens intre cei doi candidati. Evolutia paginilor de Facebook ale celor doi finalisti in cursa prezidentiala este un sprint alimentat de evolutia aprecierilor fanilor acestora.

In data de 16 noiembrie, Klaus Iohannis a postat pe pagina sa de Facebook 35 de mesaje, iar Victor Ponta 18 mesaje. In acest context, a primat calitatea mesajului si nu cantitatea. Relevanta si continuitatea mesajului transmis si prin alte surse de informare au dus catre o apreciere a fiecarui post, dar in masuri diferite pentru fiecare candidat in parte.

Online-ul a batut TV-ul, dar doar la coerenta mesajului si nu in numarul de voturi. Social media a ajutat la castigarea alegerilor, dar nu trebuie sa ii oferim toate laudele. Like-ul a fost inlocuit cu votul, iar cei care au urcat filmulete si au postat despre situatia creata in diaspora nu isi doreau "interactiuni" cu profilul lor online, ci un "reach" mai mare, finalizat cu "engagement" - votul.

Meritul prezentei la vot este si al cetatenilor online ai Romaniei, indiferent unde locuiesc acestia. Noii netizens abia ce si-au descoperit puterea si incearca sa faca un bine comunitatii lor. Sunt manati de aceleasi valori, de un drum comun si isi exprima opinia in acelasi mod si cu aceeasi convingere, asa cum o fac si in offline.

Este replicabil modelul?

Puterea cuvantului este noul rege al secolului XXI, iar social media ii este Dumnezeu.

Prezenta in social media a brandurilor este absolut necesara daca acestea doresc sa afle parerea consumatorului, sa testeze noile produse, sa isi dedice un timp destul de important in research si sa interactioneze cu un anumit tip de consumator: consumatorul online, alter ego-ul digital al consumatorului traditional, offline.

Acesta este greu de clintit si a fost invatat gresit in acesti ani despre actiunile pe care le poate face pentru a se bucura de aprecierea brandului. La ora actuala, un consumator poate fi scos din casa doar daca trebuie sa faca o fotografie, pe care sa o incrie intr-un concurs, iar daca premiul nu este suficient de mare, cu atat mai greu.

Nu cred ca un brand poate beneficia de o reactie asemanatoare. In ultima vreme, in mintea romanilor prezenti pe internet, s-a trezit un super-erou national care militeaza pentru normalitate sociala. Cauza unui brand nu poate depasi o frustrare a unei intregi natiuni.

Comunicarea online a unui brand trebuie sa fie autentica si echidistanta fata de pozitia sa si sa vina ca o urmare a mesajului transmis prin alte mijloace de comunicare. Online-ul este o continuitate si nu o alta comunicare.

Doar atunci cand un brand va folosi corect social media va reusi sa isi consolideze imaginea, act materializat de cele mai multe ori intr-o actiune de cumparare, de intelegere si, mai ales, de apreciere, transformand fanul intr-un ambasador al brandului.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Branduri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related