Uralele si bucuria au rasunat dintr-o parte. De cealalta, s-a simtit o liniste mai mult sau mai putin ingrozita. Surpriza, in schimb, s-a pogorat peste toti. Pe 16 noiembrie s-a scris o istorie dincolo de cea politica. Un cumul de factori a dus catre formarea unui precedent in comunicare: online-ul a batut TV-ul.
Ce inseamna asta pentru industrie? Aflam de la cunoscatori experimentati cat de one-hit-wonder a fost digitalul in ecuatia alegerilor prezidentiale din 2014.
Stefan Chiritescu (Head of Strategy, Kaleidoscope Proximity) a inceput prin a ne spune ca nu avem de-a face cu o [Klausificare a Romaniei] in contextul in care 5 milioane de romani au votat cu Ponta, la care se adauga procentele celor care n-au iesit la vot. Bun. Ne cerem scuze pe aceasta cale, dar o sa-l publicam cu acelasi headline de scandal.
Iar ce s-a intamplat in turul 2 s-a datorat unui mix de comunicare clasic, care a ajuns in circumstantele potrivite. Ne explica mai jos:
Vorbind mai informal
Nu sunt un specialist in comunicare politica. Deci, ceea ce urmeaza este ca si cum am vorbi la bere. Si la bere (unde limbajul, nu-i asa, este mai permisiv) as zice asa:
5 milioane de romani au votat cu Ponta. Alti 38% nu s-au sinchisit sa vina la vot. Deci Klausificarea Romaniei e o sintagma care te ajuta la rata de click. Tot e bine, ca nu e Neamtul Presedinte. Senzational, click aici.
Un mix clasic de comunicare
Am citit aici ca un primar din bazinul lui Ponta a zis ca "De fapt, nu ne-a batut Iohannis, ne-am batut singuri, dupa ce la televizor s-a vazut ce se intampla in diaspora. Cred ca asta a contat cel mai mult! Eu am avut in comuna o sectie de votare la care prezenta a fost de peste 93%. Oamenii de aici au rude in strainatate si, dupa ce s-au difuzat imaginile acelea la televizor, au iesit in numar mare la vot. Ganditi-va numai ca 300 de persoane de la noi sunt plecati la munca in afara. Conteaza si s-a vazut!".
As accentua cuvantul TELEVIZOR si rezultatul lui Klaus in rural intre 2.3 si 2.4 milioane de voturi in turul doi in conditiile in care la primul tur luase sub 1 milion.
Dincolo de TV, oamenii plecati afara au telefoane - ce sa vezi :) Daca oamenii aia plecati afara nu au putut vota si au dat un telefon acasa, e foarte simplu de inteles ce a urmat. Accentuez TELEFON.
De asemenea, Vasile Blaga este unul dintre cei mai buni organizatori de teren din Romania. Accentuez cuvantul TEREN.
Iohannis a zis public ca intreaga lui campanie este un mix clasic de comunicare electorala: outdoor, meetinguri, convingere in teren (hai sa nu ne amagim ca faina e doar rosie), interviuri si declaratii de presa si online. Accentuez MIX CLASIC.
Context
In mai 2014, IMAS arata ca reprezentantul PSD va intra in turul 2 cu 40%, iar candidatul de dreapta va avea 29%. In turul doi, cercetarea arata ca dreapta va castiga cu 51%. Accentuez MAI.
De prin anii 1949, un domn Lazarasfeld demonstrase ca in timpul unei campanii electorale, massmedia joaca un rol minor in schimbarea unei decizii de vot. Dar mai degraba liderii informali pot influenta o decizie.
Sa revenim la primul tur: "naivii" lui Macovei (printre care ma numar) au scos din online un 4.66% de voturi. Toata lumea a zis: uite cat de varza e netul, e doar o bula. V-ati facut de ras.
In turul 2, Victoria lui Iohannis este datorata internetului, se zice (si o serie de mega experti aparuta brusc ne-a aratat ce strategie geniala de digital a fost in spate). Ce lipseste din poza? CONTEXTUL.
Contextul il stim: diaspora nu a putut vota. Oamenii aia au fost umiliti. Oamenii aia au prieteni, rude, familie, colegi de facultate, colegi de liceu, vecini samd. Oamenii au scris pe Facebook, au dat telefoane acasa, au trimis filme la televiziuni.
Deci...
Nu este despre TV versus online. Nu e in comunicarea politica, cum nu e nici in comunicarea comerciala. Este despre un mix corect pus intr-un context relevant.
Macovei a ratat o cifra mai mare pentru ca social media a promovat un BRAND, Iohannis a castigat din cauza ca (nu datorita, din cauza ca) social media a promovat o CAUZA relevanta pentru oameni. O cauza care a fost prezenta si pe TV si in telefoanele "mama, daca votezi cu ala, nu mai vin acasa", dar si in retorica de teren a oamenilor din teren condusi de Blaga.
Altfel spus, influencerii au batut massmedia, observatorii independenti de la alegeri au batut baronii, dezorganizarea alegerilor a activat al treilea bazin de votanti, majoritatea tacuta care istoric voteaza orice nu e la stanga.
Si cel mai bine a zis-o noul presedinte: "e Victoria oamenilor, nu a mea".
Nu e niciun model de replicat
Deci, dragi branduri, nu va lasati pacalite: oamenii nu o sa iasa in strada pentru voi, decat daca dati bere si concert moca.
Si in final, daca tot e Victoria oamenilor, mi-ar placea ca publicitarii sa aiba suficienta decenta sa nu inscrie campaniile din zona campaniei electorale la vreun festival de eficienta. Nu cred ca in Romania lucrurilor corect facute ar fi ok.
Sa fie bine.