De numele lui se leaga Furia, Hartia va fi albastra, Boogie sau Marti, dupa Craciun, cronici pozitive in presa straina, premii internationale, dar si aproape 1000 de reclame. Radu Muntean "a inchis cu publicitatea" anul acesta, insa, pentru a finaliza postproductia ultimului sau film, "Un etaj mai jos".
Regizorul ia publicitatea in serios. Incearca sa mentina in reclame aceleasi standarde din lungmetrajele sale. Uneori, in ciuda clientului cu care lucreaza. "Ma enervez si fac urit, pentru ca-mi pasa de ce fac. Multi clienti se pling de felul in care ii tratez, dar pina la urma pare ca sint totusi un rau necesar", spune Radu Muntean.
El povesteste pentru IQads cum a filmat prima sa reclama, pe VHS, pentru care a fost platit cu 75 de dolari, ce nu ii place la publicitatea autohtona din acest moment, unde se incadreaza in noul val al filmului romanesc si cum se impaca arta cu publicitatea.
Noul val al filmului romanesc
Nu sint eu persoana potrivita sa raspundala intrebarea asta. Criticii sint de obicei cei care sint fericiti atunci cind sint rugati sa ordoneze filmele si autorii in sertare. Personal cred ca sintem sau am devenit foarte diferiti. Unele filme ale colegilor mei imi plac, pe altele le consider supraevaluate. Sa vedem ce va ramine valabil peste 5-10 ani.
Prima reclama
In 1992 am facut prima reclama, la TTI, o firmade import-export la care lucra maica-mea. Am filmat-o in doua zile pe VHS si am primit de la patronul olandez al firmei doua hirtii mototolite de guldeni olandezi, echivalentul a 75 de dolari, pe care i-am impartit cu prietenul si operatorul meu Tudor Lucaciu. La vremea respectiva nu aveam nici o relatie cu lumea publicitatii. Scenariul l-am scris singur si productia am organizat-o impreunacu Tudor. Primul meu contact cu agentii si clienti a fost prin 95 si s-a terminat urit. M-am certat rau cu toata lumea si am plecat de la prezentare trintind usa. Din 96 m-am mai calmat si am inceput sa fac publicitate regulat.
Bilant publicitar
Nu le-am mai numarat de foarte mult timp, dar probabil ca se apropie de 1000.
Reclama preferata
Greu de spus. MTV-urile, niste sociale (inclusiv cele pro vot de acum 10 ani), cele tip documentar de la XNet. Din pacate nici una din ultimii 7-8 ani.
Evolutia publicitatii romanesti
N-as numi-o chiar evolutie. Cu riscul de a parea deja un tataie care plinge dupa vremurile bune, pot sa spun ca imi placea mult mai mult publicitatea de acum 10-12 ani, cind oamenii se pricepeau poate mai putin la marketing sau planning, dar aveau mai mult entuziasm si curaj. De la creativi pina la clienti. Acum sint mai scoliti, se imbraca mai bine si vorbesc impecabil engleza, dar fac spoturi cu focus grupul, nu cu mintea lor. Nu toti, dar majoritatea. Sigur ca sint si oameni care inca incearca lucruri si se lupta cu comoditatea sistemului, dar sint din ce in ce mai putini aceia care isi risca pozitia lor in companie pentru a pune pe TV ceva ce iese din calup. Nu trebuie sa fi in interior ca sa vezi asta, ci doar sa deschizi televizorul. Premiile pe care le ia publicitatea romaneasca pe afara sint ale exceptiilor.
Filmul si publicitatea
Nu se impaca. Eu unul incerc sa le separ cit pot si sa ma feresc sa gindesc safe si eficient atunci cind imi fac filmele.
Reclame refuzate
Pe vremuri refuzam cam jumatate din oferte, acum mult mai putine. Am mai imblinzit cenzorul, ca sa nu subtiez prea tare portofelul.
"Asa cum vrea clientul"
Si in privinta asta am schimbat nitel tactica. Nu ma mai lupt cu clientii si agentiile pina-mi plezneste vena, pentru ca nu vreau sa mi se traga de la asta. Ar fi chiar penibil sa dau coltul pentru ca un client a vrut sa-mi modifice editul. Incerc sa fiu cit pot de convingator cind imi sustin punctul de vedere, dar daca cineva crede ca stie mai bine si vrea sa ma plateasca fara sa ma foloseasca cu adevarat, n-are decit. Sigur ca de cele mai multe ori nu-mi iese sa fiu asa de rational. Ma enervez si fac urit, pentru ca-mi pasa de ce fac. Multi clienti se pling de felul in care ii tratez, dar pina la urma pare ca sint totusi un rau necesar.
Sa spui o poveste in 30 de secunde: obstacole
Intrebarea ta insinueaza si raspunsul, dar nu e neaparat asa. Te antrenezi si poti deveni foarte eficient in comunicare. Problema apare atunci cind scenariile de spoturi vor sa spuna povesti stufoase in 30 de secunde. De fapt, de cele mai multe ori sint 15-20 de secunde, ca macar vreo 10 sint mincate de grafica si voice over explicativ. In orice caz, eu incerc sa prevad situatiile in care riscam sa nu ne incadram in timp si le spun clientilor de la ppm. Sa decida ei daca taiem din scenariu sau platesc in plus la media.
Invataturi din publicitate, folosite in film
M-am profesionalizat, sint mai sigur pe mine pe platou si m-am rodat cu echipa cu care lucrez deja de multi ani.
Apucaturi din publicitate, incomode in film
Am raspuns deja la asta. Cind fac film, ma lupt cu excesul de eficienta pe care mi-l da lucrul la spoturi. In film, timpul curge altfel.
Reclamele de la TV
Imi place atunci cind reusesc sa ma surprinda si ma enerveaza atunci cind ma iau de prost. Nu e bine pentru ei, vezi si tu ce a patit Ponta.
O reclama care te-a surprins
Nu urmaresc foarte atent fenomenul. Din ce am mai vazut pe net, mi-au placut alea la Old Spice, cu negrul macho.
Greselile regizorilor romani
Nu cred ca un regizor roman e predispus la mai multe greseli ca unul strain. Strainii se pricep mai bine la treatmenturi - compuneri tip cenaclu literar-cinematografic, ilustrate cu poze luate de pe net.