Daca am facut ceva cu privirea (mai indelungata decat ne asteptam) pe care am aruncat-o in directia tinerilor din agentii, a fost sa vedem si sa dam mai departe faptul ca oamenii din publicitate nu apartin unui anumit tipar. Fie ei copywriteri, arti, accounti sau altele. E o lume pestrita publicitatea asta, doar ca, din afara, imperativul "cool" poate parea departe de tine. Cand de fapt nu e deloc, dar inca nu stii chestia asta.
Uite, Sabina Stanciucu (Copywriter, Marks) avea aceeasi impresie. Nu e galagioasa, nici "nebunatica", nu fumeaza si isi reproseaza singura ca n-a avut mai mult curaj in trecut. Cand ar fi vrut sa fie pictorita, dar s-o ia cu totul pe calea artei i s-a parut prea riscant.
Si-a dat seama pe parcurs ca lumea nu e atat de trista si ca da, poti sa te ocupi si de pasiuni, fara sa fie consider o pierdere de vreme. S-a intalnit cu publicitatea tocmai la tanc si a ajutat-o sa-si gaseasca locul, undeva la intalnirea dintre arta si pragmatism.
INAINTE DE PUBLICITATE
Oricat de fascinante mi s-au parut stiintele exacte, am zis sa raman totusi la ce ma pricep. Filologie, limbi straine si, mai departe, Litere - comunicare si publicitate.
Daca ar fi sa incep cu inceputul, cand eram mica imi doream sa ma fac "pictor". Dar de fiecare data cand venea vremea sa iau o decizie in directia asta artistica, ma panicam si alegeam varianta care mi se parea mie safe. Da, am fost genul ala de copil. N-am avut nevoie de parinti care sa-mi spuna ca trebuie sa-mi aleg o profesie "respectabila".
Dar acum, mi-a mai venit curajul la cap. Am realizat ca nu e nevoie sa alegi, poti face mai multe lucruri in acelasi timp, daca iti plac cu adevarat. Asa ca incerc sa reiau ce am lasat neterminat acum multi ani.
Si atunci am stiut: advertising is the way
Mi-am dat seama ca publicitatea este exact ce cautam. Sa pot scrie, dar sa nu ma rup complet de lumea artei. Si cum Art-ul, caruia ii suflu in ceafa zilele astea la Marks, e sculptor la baza, cred ca sunt exact unde trebuie.
Campania care te-a ademenit catre comunicare
Nu-mi dau seama daca a fost o campanie anume, dar ma uitam cu placere la reclame inca din liceu. Ma intrebam ce se intampla la filmari si cum s-a ajuns la ideea aia. Banuiam ca nu e un job ca toate joburile. Daca ar fi sa numesc o campanie care mi-a placut, as zice "Be stupid" de la Diesel.
Pre-judecati
Imi imaginam ca agentia e un loc in care lucreaza oamenii cu cel mai inalt grad de coolness. Aici cred ca aveam dreptate. Si imi mai imaginam ca totul se rezuma la inspiratie, pe care o asterni miraculos pe hartie. Am aflat repede ca o idee buna e mai mult decat o idee care suna bine.
Rezerve
Sunt fata, nefumatoare si relativ tacuta. A fost o vreme in care ma gandeam daca o sa fiu acceptata ca one of the guys. Apoi mi-am dat seama ca am si eu un loc rezervat, ce-i drept, la nefumatori, in lumea asta a publicitatii. Cat despre debitul meu verbal, cred ca recuperez in scris :)
La angajare
A fost mai usor decat ma asteptam. Am mers la PR&Ad Fair, targul de joburi dedicat PR-ului si publicitatii. Organizasem doua din editiile anterioare alaturi de minunatii oameni din PRIME, deci ma simteam ca la mine acasa. Au rezultat doua interviuri la Springer & Jacoby, apoi internship si angajare. Tin minte ca proba pentru internship a fost o campanie pentru apa minerala. Asa ca, pe langa rezolvarea briefului, am cumparat si doua sticle de apa, carora le-am desenat o alta eticheta. Erau 40 de grade afara. "Comisia" a apreciat produsul.
IN TIMP CE PUBLICITATE
Prima campanie
De la campaniile pentru bauturi carbogazoase, ciocolata si sampon pe care mi le imaginam eu pre-agentie, am trecut direct la materiale de constructii. Primul lucru la care am lucrat a fost sloganul unui adeziv pentru placi ceramice. Cel vechi comunica faptul ca adezivul e "perfect", iar eu trebuia sa vin cu ceva care sa spuna ca e si mai bun. Pe de alta parte, stiu si azi totul despre cum se pune gresia si ce inseamna sa torni sapa.
Campania de care esti cea mai mandra
O campanie pentru Greenpeace. Dar sunt la fel de mandra de cateva care nu s-au facut.
Cea mai mare gafa de pana acum
N-am facut niciuna suficient de mare incat sa devina o poveste pe care o spui la petreceri. E timp :)
O deziluzie
Imi imaginam ca o sa am mai mult timp pentru the big ideas. Dar nici flyerele si brosurile nu se scriu singure.
Cel mai important lucru invatat
Ca frustrarile te fac sa scoti ce e mai bun din tine.
De la cine ai invatat cel mai mult?
Toti creativii pe care i-am intalnit m-au ajutat in vreun fel sau altul. Ca si oamenii de la Client Service, de la care am inteles care e situatia in the real world, spre deosebire de bula idealista in care pluteam eu. Concluzia la care am ajuns e ca sunt multi oameni inteligenti in industria asta, de la care ai ce invata.
Daca nu ai lucra in comunicare?
Orice din zona artistico-mestesugareasca. Sau, daca vreau sa fiu complet nerealista, m-as face astronom. Chiar daca, in timp ce altii aterizeaza pe asteroizi, eu am dificultati la inmultire.