Din sufletul lui de consumator de publicitate buna, Bogdan Gheorghiu, Strategic Planner Director, Lowe&Partners isi roaga colegii de industrie sa fie sedus cu o minciuna frumoasa. El spune ca oamenii vor rasplati intotdeauna povestitorul care stie sa ii “fure” cu iscusinta.
Hoaxul folosit ca publicitate
Fireste, cu prima am luat chiar premiu pentru cel mai bun scenariu al unei campanii online acum mai multi ani la Internetics. “Hoax” nu cred insa ca este cel mai bun termen, desi multe campanii publicitare incep si sfarsesc ca “hoax-uri”. Stim ca: “mana care nu spune o poveste, nu merita… atentie”. Oamenii prin natura lor sunt mari consumatori de povesti, este felul prin care au invatat sa descifreze lumea inconjuratoare. Cu cat povestea este mai surprinzatoare, mai seducatoare, mai cu substanta, cu atat ei sunt mai dispusi sa intre in joc si sa descopere lumea pe care brand-ul a tesut-o.
Atuuri
Un astfel de inceput de campanie este ca o usa intredeschisa prin care te izbeste in fata un vant fierbinte, purtand promisiunea unei experiente surprinzatoare. Este un puzzle care se cere descifrat… atunci cand este facut bine.
Increderea consumatorului
Merita “sedusa" mintea consumatorilor, nu “inselata”. Oamenii vor rasplati intotdeauna povestitorul care stie sa ii “fure" cu iscusinta in lumea lui si sa le incarce sufletul si mintea cu un transfer de valoare (fie ea emotionala, rationala, utilitara sau valuta sociala).
Efectele negative
Efectele negative nu vin din trend, ci din proasta executie a unui astfel de fir narativ. In rest, cu cat mai reusite vor fi exemplele ce vor urma, cu atat mai mult se va ridica stacheta provocarii.
Ultimul hoax cu care ai fost pacalit
Cam de mult nu am mai fost pacalit, de prea mult timp. Faceti ceva in sensul asta! Va rog din tot sufletul meu de consumator de publicitate buna.
Un exemplu de “asa da”, unul de “asa nu”
O sa dau un exemplu foarte vechi si pe care multi nu il cunosc. E cu atat mai valoros cu cat la vremea lui (2003) parea ca vine din alta lume, din viitorul inimaginabil al unei publicitati de pe alta planeta. E un exemplu care mi-a marcat mintea si m-a influentat: SEGA's ESPN NFL Football 2K4 Beta-7 campaign. Aveti case-ul aici:
Nu o sa dau exemple negative… si atunci cand dau feedback pe creatie prefer sa vorbesc despre ce simt valoros si cum cred ca poate sa fie dus mai departe. Doar “silit” vorbesc despre ce nu mi-a placut.
Cine va omori hoaxul
Doar publicitarii care nu stiu sa scrie povesti, nu isi inteleg audienta sau brand-ul vor epuiza acest “trend” :)