Alin Marghidanu (Group Creative Director, SENIORHYPER) spune ca hoaxul este diferenta dintre o minciuna si o farsa. Si daca vorbim de hoaxuri universale, la "Asa nu" intra iepurasul de Pasti. Aflati de ce in textul de mai jos
Hoaxul folosit ca publicitate
Nu-mi amintesc sa fi folosit hoaxul pe post de promovare in ultima vreme. Dar asta nu pentru ca aveam ceva fundamental impotriva lui, ci pentru ca pur si simplu nu a fost cazul/momentul/brand managerul potrivit.
Atuurile hoaxului in publicitate
Atunci cand ceva incredibil devine probabil, atragi multi ochi asupra ta si asupra a ceea ce urmeaza sa se intample. Iar asta e bine. E ca un teasing, dar care in plus si functioneaza. Iti construieste un cadru in care sa se desfasoare toata povestea ulterioara de brand si iti aduce si niste public onest. Important este cum se rezolva toata sarada in asa fel incat publicul ala onest sa aplaude la final si, eventual, sa si plateasca biletul.
Increderea consumatorului
Inselatul increderii nu poate fi compensat cu nimic. Numai ca un hoax nu este despre a insela increderea cuiva, ci despre a construi o poveste suficient de misto in care oamenii chiar sa isi doreasca sa creada. Este diferenta dintre o minciuna si o farsa.
Efectele negative
Cred ca efectele negative sunt mai degraba legate de frecventa cu care un brand face farse dintr-astea consumatorilor. E ca fumatul: prima tigara e cool, insa urmatoarele sunt nocive.
Ultimul hoax cu care ai fost "pacalit"
Nu stiu daca m-a pacalit, insa chiar am vrut sa cred in toata povestea cu Rom-ul de acum cativa ani. Probabil ca mintea mea de admirator sincer al marketing-ului nu excludea posibilitatea ca cineva sa aiba atat de putina inspiratie si totusi atat de multa putere de decizie incat sa americanizeze o ciocolata pe care scrie Bucuresti. Ba chiar sunt convins ca ar fi putut sa organizeze si un focus grup serios care sa ii valideze prostia.
Asa da, asa nu
La capitolul "Asa da" conduce detasat Mos Craciun. Cred ca este cel mai bine construit hoax ever. Are poveste, are context si recruteaza constant public onest care chiar decarteaza an de an. Mi se pare incredibil cum fiecare parinte alege sa isi minta cu nerusinare copilul doar pentru a duce mai departe aceasta frumoasa farsa universala.
De dragul argumentatiei, o sa pun la capitolul "Asa nu" un hoax din aceeasi lume: Iepurasul de Pasti. Teoretic are aceleasi puteri ca Mos Craciun, insa nimeni nu crede pe bune in el. E o constructie subtire, cu un personaj prea cautat si prea dragalas care automat naste intrebari. Unde isi tine cadourile? Cu ce le transporta? De ce mi-ar aduce un iepuras cadou un ursulet?
Cine va omori hoaxul
Oamenii si-au inventat o zi internationala a pacalelilor. 1 Aprilie este dovada ca noi chiar vrem sa intram in jocul asta al farselor si motivul pentru care hoaxurile nu vor disparea niciodata.