[Hoaxul si publicitatea] Alin Marghidanu: Mos Craciun este cel mai bine construit hoax ever

[Hoaxul si publicitatea] Alin Marghidanu: Mos Craciun este cel mai bine construit hoax ever

Alin Marghidanu (Group Creative Director, SENIORHYPER) spune ca hoaxul este diferenta dintre o minciuna si o farsa. Si daca vorbim de hoaxuri universale, la "Asa nu" intra iepurasul de Pasti. Aflati de ce in textul de mai jos

Hoaxul folosit ca publicitate

Nu-mi amintesc sa fi folosit hoaxul pe post de promovare in ultima vreme. Dar asta nu pentru ca aveam ceva fundamental impotriva lui, ci pentru ca pur si simplu nu a fost cazul/momentul/brand managerul potrivit.

Atuurile hoaxului in publicitate

Atunci cand ceva incredibil devine probabil, atragi multi ochi asupra ta si asupra a ceea ce urmeaza sa se intample. Iar asta e bine. E ca un teasing, dar care in plus si functioneaza. Iti construieste un cadru in care sa se desfasoare toata povestea ulterioara de brand si iti aduce si niste public onest. Important este cum se rezolva toata sarada in asa fel incat publicul ala onest sa aplaude la final si, eventual, sa si plateasca biletul.

Increderea consumatorului

Inselatul increderii nu poate fi compensat cu nimic. Numai ca un hoax nu este despre a insela increderea cuiva, ci despre a construi o poveste suficient de misto in care oamenii chiar sa isi doreasca sa creada. Este diferenta dintre o minciuna si o farsa.

Efectele negative

Cred ca efectele negative sunt mai degraba legate de frecventa cu care un brand face farse dintr-astea consumatorilor. E ca fumatul: prima tigara e cool, insa urmatoarele sunt nocive.

Ultimul hoax cu care ai fost "pacalit"

Nu stiu daca m-a pacalit, insa chiar am vrut sa cred in toata povestea cu Rom-ul de acum cativa ani. Probabil ca mintea mea de admirator sincer al marketing-ului nu excludea posibilitatea ca cineva sa aiba atat de putina inspiratie si totusi atat de multa putere de decizie incat sa americanizeze o ciocolata pe care scrie Bucuresti. Ba chiar sunt convins ca ar fi putut sa organizeze si un focus grup serios care sa ii valideze prostia.

Asa da, asa nu

La capitolul "Asa da" conduce detasat Mos Craciun. Cred ca este cel mai bine construit hoax ever. Are poveste, are context si recruteaza constant public onest care chiar decarteaza an de an. Mi se pare incredibil cum fiecare parinte alege sa isi minta cu nerusinare copilul doar pentru a duce mai departe aceasta frumoasa farsa universala.

De dragul argumentatiei, o sa pun la capitolul "Asa nu" un hoax din aceeasi lume: Iepurasul de Pasti. Teoretic are aceleasi puteri ca Mos Craciun, insa nimeni nu crede pe bune in el. E o constructie subtire, cu un personaj prea cautat si prea dragalas care automat naste intrebari. Unde isi tine cadourile? Cu ce le transporta? De ce mi-ar aduce un iepuras cadou un ursulet?

Cine va omori hoaxul

Oamenii si-au inventat o zi internationala a pacalelilor. 1 Aprilie este dovada ca noi chiar vrem sa intram in jocul asta al farselor si motivul pentru care hoaxurile nu vor disparea niciodata.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Profero Bucuresti

Profero Bucuresti, afiliata la reteaua internationala MullenLowe Profero, este o agentie de digital advertising cu o experienta de peste 10 ani pe piata din Romania, atat cu branduri locale, cat si... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related