Beti din potiune, faceti-va mici. Intram in lumea miniaturala a plantelor aeriene

Beti din potiune, faceti-va mici. Intram in lumea miniaturala a plantelor aeriene

Plantele sunt niste fiinte foarte sensibile in lumea mea. Am 2 pisici si inca n-a murit niciuna, am avut mai multe plante si au murit aproape toate. Iar cele care n-au murit se gandesc serios sa capituleze. Exceptie face un cactus mic de 10 ani care si-a pastrat pofta de viata din tinerete.

Nu stiu daca blestemul plantelor nemultumite ma va ocoli vreodata; eu sper. Pentru ca imi place ideea de a avea o planta atat de independenta incat n-are nevoie de pamant. Ramona Bejan lucreaza cu ele. Se numesc plante aeriene si unele arata ca lucrarile unor sculptori nebuni, altele te duc cu gandul la o jungla in miniatura.

Ramona a absolvit Facultatea de Biologie, dar culmea, cu terariile si plantele aeriene s-a intalnit in afara curriculei. Odata ivita ideea, unul-doi ani mai tarziu, Ramona s-a inghiontit singura si a mers la un curs de antreprenoriat in industriile creative. Asa a prins contur Aerium.

Ei bine, si plantutele astea sunt imbracate de Ramona in peisaje cu fundament de ceramica sau in globuri de sticla - toate create de ceramisti si sticlari romani. Iese bine ce iese, ia vedeti si voi. Eu le-am ochit pe Bucharest Design Center.

Background: primul contact cu terariile

Prin anul 2011 am fost impresionata de ce inseamna si cum arata un terariu, altul decat cel pentru reptile. La scurt timp am descoperit si plantele aeriene.

Ironia este ca nici despre terarii, nici despre plantele aeriene nu am aflat si nu ne-au fost prezentate in timpul facultatii. Bucuria e ca totusi le-am descoperit, iar ideea a ramas cu mine pana la finalul anului 2012, cand am inceput efectiv sa caut furnizori, materiale si sa apara primele incercari de produse.

Aerium

Undeva la nivel subconstient, decizia de a porni pe drumul asta a fost luata inca de cand am vazut prima oara minunatiile de terarii. Hotararea constienta insa, a venit in 2012, iar dupa ce am participat la un curs de antreprenoriat in industrii creative cred ca s-a facut simtit si curajul.

Ma ghidez dupa cateva principii: Plantele aeriene. Minimalism. Realizat manual in Romania. In afara de terarii, Aerium realizeaza si alte produse care respecta aceste principii. Pentru mine este foarte important sa lucrez cu artisani si artisti din Romania. Cred ca ar trebui sa devenim un pic mai nationalisti si sa ne sustinem intre noi.

Partea financiara a ridicat cateva probleme, deoarece pe parcursul activitatii te lovesti de tot felul de lucruri neprevazute. Dar in acelasi timp cand reusesti sa le depasesti, satisfactia este imensa.

Echipa

Ioana Streza (designer colaborator) este buna mea prietena si colega inca din liceu. Este arhitect peisagist, asistent universitar, mai nou lucreaza inclusiv bijuterii. 

Impreuna cu ea s-au conturat cateva dintre ideile Aerium, de la modalitati de expunere pana la produse in sine. Mai multe pe hartie decat realizate, ce-i drept. Tot Ioana este ajutorul meu de nadejde pe partea tehnica de fiecare data cand e nevoie de randari, schite, cote.

Inca nu avem angajati, dar sper sa vina si acea etapa.

Proces si inspiratie

Fiecare specie din genul Tillandsia are particularitatile si 'fizionomia' ei, astfel ca ele in sine sunt un subiect de inspiratie. In cazul terariilor, aleg plantele in functie de forma sticlei si de cum se completeaza reciproc. In alte cazuri, imi place sa construiesc pornind de la ideea de planta si ce-mi inspira o specie anume.

De cele mai multe ori, ideile imi vin noaptea. Le notez, le desenez atunci. Alteori, pur si simplu incep sa schitez, pana cand cred eu ca ma apropii de forma care imi place.
Nu am talent la desen, dar ma bucur ca exista hartia milimetrica, mai ales ca imi place sa fiu exacta.

Apoi desenul ajunge spre dezvoltare in 3D catre Ioana si mai departe catre discutii si modificari.

Pregatirea in biologie este baza pe care pot construi relativ usor restul 'peisajului' cand abordez materiale cu informatii de specialitate.

Cat de aeriene sunt plantele aeriene?

Nu au nevoie de pamant pentru a trai si sunt oarecum nepretentioase. Stiintific, se numesc Tillandsia si sunt originare din America de Sud si sudul Americii de Nord.  Fascinant e faptul ca ele se hranesc doar prin intermediul frunzelor, radacinile avand doar rol in fixarea de substrat, nu si in absorbtie de nutrienti.

Pentru ele un loc aerisit si luminos este ideal, insa trebuie ferite de razele directe ale soarelui. Planta trebuie udata o data sau de doua ori pe saptamana daca aerul este uscat in casa. Se scufunda in apa statuta sau apa plata timp de 10-15 minute si este bine sa se usuce in maxim 2-3 ore, altfel apare riscul de a putrezi. Din acest motiv este indicat sa udam planta dimineata sau in timpul zilei, si nu seara.

Promovare

La prima impresie, cea mai eficienta promovare, in sensul de raport vanzare per recomandare, plus avantajul "costurilor 0", mi se pare promovarea prin viu grai sau recomandari. Cel putin pentru faza de inceput.

Internetul este si el un instrument pe care il folosim (N.R. Aerium e si pe Facebook si Instagram), iar expunerea in cadrul targurilor si evenimentelor e de asemenea importanta.

Colaborari cu agentii si branduri

Am avut mici colaborari in zona de cadouri cu Atelier Sapte si Hippos. Colaborez cu Carturesti si magazinul de design Intro, iar cu 441 Design Studio am creat cateva obiecte pentru amenajari interioare.

Pe plan financiar

Aerium este activitatea mea de suflet, iar timpul il directionez in intregime catre aceasta. La momentul actual, luand in calcul nevoile actuale, Aerium se autosustine. Viitorul arata cam asa: Perseverenta si rabdare. Plus multe calcule. Munca si poate un gram de sansa.

Publicul consumator de design romanesc

Din experienta cu Aerium, pot sa spun ca, daca gasesti si te adresezi publicului tinta, esti cu un pas mai aproape de vanzare.

Abordarea designerilor asupra pretului obiectelor de design autohton

Intotdeauna vor exista preturi mai mici sau mai mari, depinde cu ce comparam sau la ce ne raportam. Pretul este o chestiune de perceptie pentru client. Important este sa fie pretul corect, indiferent daca este perceput ca mic sau mare. Ideal ar fi sa fie cat mai accesibil, dar atunci cand produci obiecte in serii  mici, cu siguranta o sa ai preturi mai mari decat un supermarket. Cred, insa, ca si valoarea produselor de design este superioara. Cu timpul, probabil se vor mai schimba din mentalitati.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related