Suntem in epoca lui "nimic nu e ce pare a fi", iar titlurile internetului ne amintesc asta in fiecare zi. Hoaxurile sunt la ele acasa. Prospera, se inmultesc, evolueaza. IQads a vorbit cu publicitarii autohtoni despre cum folosesc aceste pacaleli publicitatii.
Desi a folosit o astfel de metoda, Iulian Barbulescu (Copywriter, CAP), nu este fanul hoaxurilor. El spune ca increderea consumatorului este mai importanta si nu poate fi recastigata usor.
Hoaxul folosit ca publicitate
Am folosit, dar nu sunt neaparat mandru de ce a iesit. Cred ca genul asta de abordare pare o idee buna in agentie, dar cand ia contact cu oamenii incepe sa scartaie.
Atuurile hoaxului in publicitate
Atrage atentia - cea mai rara resursa pe care o avem azi. Te prinde cu garda jos si iti arata o alternativa a realitatii la care nu te gandeai. Cred ca cea mai buna zona in care functioneaza genul asta de campanie e pentru produsele temporare: filme, jocuri video, evenimente.
Increderea consumatorului
Eu nu cred ca merita inselata. Merita la festival ca e compensata cu flash mob-uri de consumatori foarte entuziasmati ca a revenit produsul pe care ei il iubeau - doar la el se gandeau noapte si zi - inapoi pe raft. Dar e un castig pe termen scurt, un artificiu. Daca eu iti arat ceva fals ca sa iti atrag atentia, inseamna ca ce am eu de spus pe bune nu e suficient de interesant.
Efectele negative
Scaderea credibilitatii. Ca in povestea cu Petrica si lupul. E evident ca increderea se construieste in timp si se pierde foarte repede. Poate imi smulgi un zambet azi si ma pui intr-un viral, dar asta nu inseamna ca ti-am cumparat produsul sau ca acum am alta relatie cu el.
Ultimul hoax cu care ai fost "pacalit"
Ultima oara m-a pacalit un ad care nici macar nu voia sa fie un ad, ci pur si simplu presa a preluat o stire exagerata despre cum chinezii din Beijing urmaresc rasaritul soarelui pe un ecran din cauza smog-ului care polueaza orasul. Era, de fapt, o reclama la o provincie din China care, fara voia ei, a ajuns o minciuna inghitita de presa.
Asa da, asa nu
Mi-a placut Old Spice Interneterventions, Whopper Freakout - care a fost prima campanie de genul asta - si ad-ul cu Chucky in statia de autobuz. Nu mi-a placut Belgravistan.
Cine va omori hoaxul
Juriile de festival il vor omori. Atunci se va epuiza. Cand nu va mai fi cool la festival, genul asta de executie va muri si in agentii. Nu cred ca ai cum sa construiesti un brand asa. Asta e un one-timer. E criza, esti disperat si zici "hai sa vindem si noi dracului ceva ca murim". Si faci o "nefacuta" de genul asta. Si poate merge. Atunci. Dar data viitoare va trebui sa vorbesti pe bune despre produsul pe care il vinzi tu.