Continuam desfasurararea festivalului electoral Politichie Prezidentiala 2014 cu observatiile celui de-al doilea jurat: Ema Prisca (Creative Director/ Partener, Mama Disco si Presedinte, ADC Romania).
Aceasta a comentat elementele celor noua proiecte de comunicare politica ale candidatilor la presedintie, realizand si o notare de la 1 la 10 dupa urmatoarele criterii:
In urma calculelor, o medie aritmetica strasnica, avem si clasamentul: Monica Macovei (7.4), Klaus Iohannis (5.4), la egalitate cu Elena Udrea (5.4), Victor Ponta (2.8), Kelemen Hunor (2.4), Calin Popescu Tariceanu (1.8), William Brinza (1.8), Dan Diaconescu (1.6) si Teodor Melescanu (1).
Primele comentarii asupra campaniilor electorale "inscrise" in acest an au venit din partea lui Vlad Lazar si sunt disponibile aici. Duminica, 2 noiembrie, vom afla cei 2 candidati de pe shortlist, iar ceremonia de premiere a festivalului Politichie prezidentiala 2014 va avea loc pe 16 noiembrie.
Primul cuvant cu care asociezi fiecare candidat
Victor Ponta – VOMIT
Klaus Iohannis – INGALARE
Monica Macovei – TENACITATE
Calin Popescu Tariceanu – VIAGRA
Elena Udrea – COAFOR
William Brinza – BRANZA
Dan Diaconescu – PSIHIATRIE
Kelemen Hunor – UNGUR
Teodor Melescanu – VADUV
Cea mai buna pozitionare
Simplificand putin, pozitionarea trebuie sa aiba legatura cu adevarul continut de brand – aici, cu candidatul - si cu relevanta (e important, interesant pentru audienta adevarul candidatului?). Daca lucram cu "adevarul" si "relevanta" sa analizam pozitionarile candidatilor, observam ca mai toti scartie fie la una, fie la ambele.
Victor Ponta
ponta e unificatorul, da, e relevant intr-o Romanie ce contine zeci de Romanii, dar nu-i adevarat. Cine crede ca ponta, un mitoman dovedit in diverse ocazii, seful formal al unui partid de infractori, poate oferi romanilor valori comune si sens?
Klaus Iohannis
Joaca pe pozitionarea livrata expres de etnicitatea sa. Toti lucratorii in comunicare stim ca romanii apreciaza modul nemtesc de a face lucrurile. Problema de pozitionare a domnului Iohannis e "adevarul". "Lucrul temeinic, bine facut" este contrazis de nebuloasa dobandirii proprietatilor sale (bugetar toata viata sa), de alianta cu partidul infractorilor, PSD, si din pacate, de aproape fiecare interventie publica. Cand ii ies pe gura lucruri deloc bine zise. Cred ca in Germania, dl Iohannis, care ne e restant cu atatea lamuriri, nu ar fi putut candida nici macar pentru primaria unui sat.
Elena Udrea
Intr-o Romanie in care oamenii se imprumuta ca sa-si cumpere telefoane mobile care sa-i defineasca social, mi se pare interesanta pozitionarea doamnei (domnisoarei?) Udrea care merge total pe show off. "Romania frumoasa" propusa de doamna Udrea e acea Romanie frumoasa facuta din fake-urile Vuitton, silicoane si invarteli. Cum ar spune un amic artist, cur istet.
E relevant? E, pentru o buna parte a romanilor. E adevarat? E. Doamna Udrea este frumusetea sculptata din dolarii mafiotilor cu care s-a iubit (sper). Are insa o alta problema pozitionarea candidaturii sale, nu e relevanta pentru categoria "presedintia tarii". E imposibil sa joci cu o pozitionare de hamburgher cand tu vrei sa vinzi masini.
Monica Macovei
Doamna Macovei ne propune sa vedem in dansa candidatul care se impotriveste intregului sistem politic corupt si neghiob. E adevarata promisiunea ei? Are legatura cu doamna Macovei? Pai are.
Doamna Macovei este un reprezentant al firavei noastre societati civile. Ca Ministrul al Justitiei, unde a facut ispravi, a fost recrutata din societatea civila. Istoricul ei profesional si politic ne-o reflecta ca fiind cuiul. Toti ceilalti candidati la presedintie (si gasca lor) o urasc; are sens, ca ei sunt sistemul si ea nu e. Acuma, relevanta: au nevoie romanii de un presedinte necorupt si muncitor, cu valori occidentale? O sa vedem la vot.
Kelemen Hunor
Domnul Hunor joaca cartea deja plictisitoare a candidaturii strict etnice. Zero relevanta pentru zecile de milioane de romani neetnici maghiari, cu drept de vot. In loc sa-si reconfirme la fiecare 5 ani procentul bine stiut, mai bine ar investi banii cheltuiti pe campanii in ceva folositor pentru copiii din comunitatile maghiare. De pilda, buna invatare a unei limbi straine de circulatie.
La pozitionarile celorlalti candidati n-o sa ma refer. O comisie mixta de psihiatri si procurori DNA ar face-o mai bine.
Cel mai bun clip de campanie
Clipurile candidatilor mi se par un material excelent de folosit in tortura. Pune un om sa le priveasca 2 ore si iti va vinde sufletul ca sa scape. O batjocura. Si e pacat, deoarece comunicarea politica e despre valori si viziune.
Cel mai bun slogan
Daca judecam sloganurile ca fiind chintesenta pozitionarii (5 pagini de strategie condensate intr-o propozitie), cel mai coerent mi se pare cel al dlui Iohannis: "Romania lucrului bine facut". Are in schimb o alta buba: nu e viu, nu are energie.
Cea mai buna comunicare pe retelele sociale
A iesit zilele trecute o analiza realizata de Mediafax pe tema asta. Arata cu claritate si grafice ca the wisdom of crowds – neplatita si voluntara din spatele dnei Macovei a facut cea mai buna treaba. Mesajele, initiativele echipei Macovei au creat cea mai inalta rata de participare si cea mai mare crestere organica. Daca ar fi avut si bani sa le ajute un pic, Macovei ar fi fost deja presedinte pe Facebook.
Rezultate: Caruia dintre candidati ii asociezi un topic principal?
Lui ponta ii asociez foarte clar necesitatea de a iesi presedinte cu orice mijloc, ca sa termine DNA-ul, sa-si salveze starvurile din partid si impreuna cu ei, ca o armata de zombies sa extermine ce-o mai fi ramas prin tara.
Doamnei Macovei ii asociez un entuazism si o credinta pe care nu le-am mai trait de cand aveam 16 ani, cand parintii mei au votat cu Ratiu.
Candidatul preferat al agentiei
In agentia mea, Mama Disco, unde in afara de mine mai lucreaza trei mexicani si o islandeza, votam cu Monica Macovei.