[Cum se fac ambalajele in Romania] Alin Tamasan: Trebuie sa tii cont de faptul ca romanul nu s-a nascut minimalist vizual

[Cum se fac ambalajele in Romania] Alin Tamasan: Trebuie sa tii cont de faptul ca romanul nu s-a nascut minimalist vizual

Pentru Alin Tamasan (Creative Director, BrandFusion), designul nu e flashy, iar un ambalaj curajos trebuie sa fie, mai intai, util.  Motto-ul lui: no bullshit.

Puncte importante in brieful pentru crearea ambalajului

Noi lucram in mare parte cu antreprenori, oameni care au construit de la zero business-uri pe care le tin prin forte proprii. Asa ca inevitabil exista in intregul proces un grad de subiectivitate in decizii. Ownerii asteapta un ambalaj frumos, pe gustul lor. Cateodata simtul lor e ce trebuie, altadata trebuie sa ii indrepti usor spre ce au nevoie.

In rest, desigur cererea este de impact la raft, care inseamna de fapt diferentiere cu masura, fara sa ne indepartam prea mult de competitia interna sau de cultura vizuala a consumatorului roman. Trebuie sa tii cont de faptul ca romanul nu s-a nascut minimalist vizual. Eu incerc sa adaug in brieful intern un pic de fun. Sa fie ceva playful in eticheta. Oamenii se bucura sa descopere lucruri mici, vazute doar de ei.

Avantajele unui ambalaj inovator

Un ambalaj cu adevarat inovator este cel care creeaza o categorie noua, ca modalitate sau ocazie de consum. Cum sunt paharele de vin cup-a-wine Le Froglet. Nu mai transporti sticla si alte pahare. Nu mai zic ce utile sunt la concerte sau la picnicuri.

S-a ras de ideea antreprenorului James Nash intr-o emisiune Dragons' Den, a fost refuzat, dar nu s-a lasat. Business-ul lui merge foarte bine azi. Diferit nu inseamna doar sa generezi un moment wow la raft - uite ce frumos au facut. Sau sa ai un ambalaj care imprumuta idei din alta categorie. Diferit inseamna sa aduci ceva nou, cu adevarat util. Cand e util, ramane.

Dificultatile unui ambalaj inovator

Costurile, in primul rand. Ce procent din pretul produsului esti dispus sa investesti in ambalaj sau eticheta? La vinuri, sa iti creezi propriile sticle e destul de scump, e mai usor sa le cumperi de la producatori specializati. In bere, decizia de a pune un capac ce se poate deschide cu mana inseamna pentru un producator mare cateva milioane de euro in plus.

In afara de asta, teoretic esti absolut liber; practic, mai exista teama clientului de lucrurile cu adevarat diferite, care reinventeaza categoria. E adevarat ca inovatia presupune un efort sustinut, dar beneficiile pe termen lung fac sa merite investitia.

Cea mai curajoasa propunere de ambalaj facuta de agentie

Curajos e sa ii dai omului fix ce are nevoie. Un design gandit sa dureze in timp si bazat pe o idee adevarata, numai a lui. Curajos e sa il convingi pe om ce e bun pentru el si corect pentru consumatori. Designul pentru mine nu e flashy, ci corect, adevarat si long-term. Propun doar ce cred ca ii va fi util unui client, no bullshit.

Cat e inspiratie si cat e documentare in crearea unui ambalaj

Documentare faci constant, daca te intereseaza domeniul si ai un ochi pentru asta. Evident ca faci si documentare separata pentru proiectul respectiv. In rest, nu i-as zice inspiratie, i-as zice munca. Gandire. Cand lucrezi la un proiect, ai multe directii pe care poti sa le iei si fiecare te poate duce in zeci de solutii diferite. Tine de tine sa alegi directia cea mai buna, sa sapi mai mult, sa bibilesti cand e cazul. Intr-o tara cu orase atat de urate, sa impui ceva corect si frumos nu ar trebui sa fie asa greu. Dar e.

Cat din brandul unui produs reprezinta ambalajul

Ambalajul respecta brandul si e parte din brand. In bere, de exemplu, ambalajul e foarte mult din brand. La Grolsch se vede asta foarte bine. Ambalajele devin mobilier, corpuri de iluminat, devin parte dintr-un brand experience mai mare decat: iau sticla din frigider, simt forma ei, deschid, torn, etc. Brandul Grolsch nu e insa despre sticla personalizata si swing top, e despre dorinta de a experimenta, despre creativitate. Cand ai o idee centrala a brandului, o manifesti in tot ceea ce faci. Dar nu e cu procent fix, pentru ca tine de fiecare produs si industrie in parte.  

Ai cumparat vreun produs din cauza ambalajului?

Da, cumpar in fiecare zi lucruri datorita ambalajului. Toti facem asta. Poate ai si auzit de unele deja de la TV sau ai vazut outdoor-uri, dar experienta ta cu multe branduri incepe, pur si simplu, in fata raftului.

Cand cauti ceva nou la raft, alegi un produs si nu altul pentru ca arata intr-un fel. Nu toate trebuie sa fie wow. Nu ai aceleasi asteptari de la fiecare categorie de produse. Intr-un fel, astepti sa fii sedus de o ciocolata si altfel alegi lavabila pentru bucatarie. Cumperi produsul dupa ambalajul care iti spune tie ceva, la un pret pe care ti-l permiti. Daca si produsul e bun, vei repeta cumpararea.

De regula, oamenii care investesc in ambalaj si eticheta, investesc si in produs. Dar nu tot timpul. Exista piete atipice cum e piata de vin in Romania unde e inca multa minciuna in ambalaje. Produse indoielnice cu pret mare si ambalaj ce rivalizeaza ca tehnici de productie si print cu ambalajele brand-urilor internationale cu traditie. Dar divaghez.

Mai bine sa dau un exemplu de produse ce le iau constant din cauza ambalajului: beri indian pale ale americane. Pe toate le iau dupa ambalaj. Sticle ciudatele, etichete cu ilustratii fun generate de nume ca Raging Bitch sau Arctic Panzer Wolf. Ai vrea sa le iei pe toate :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Brandfusion

Suntem oameni cu gândire de design, rigoare strategică și creativitate, ale căror perspective vrem să conteze în evoluția clienților noștri și în viața comunităților acestora. Suntem designeri,... vezi detalii »

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related