Ambalajul te poate influenta in cumparaturile pe care le faci fara sa iti dai seama de asta, spune Stefan Liute (Strategy Director, Storience).
Puncte importante in in brieful pentru crearea ambalajului
In crearea designului de ambalaj, proprietarul brandului urmareste de regula urmatoarele obiective:
• impact vizual maxim intr-un raft real, plin de concurenti (recunoasterea usoara a brandului si diferentierea cat mai buna)
• maximizarea zonei de ambalaj in care sa poata transmite mesaje legate de brand, cu respectarea reglementarilor legale in materie de informatii cu caracter obligatoriu despre produsul respectiv
• flexibilitate in design, pentru a putea dezvolta, atunci cand este nevoie, o serie mai mare de ambalaje individuale care sa faca parte din aceeasi familie
• transmiterea, prin ambalaj, a elementelor diferentiatoare ale produsului, precum si a personalitatii brandului.
Avantajele unui ambalaj inovator
Principalele beneficii ale unui ambalaj inovator/diferit sunt:
• un impact mare la raft, care, in timp, se poate traduce in alegerea repetata a respectivului produs, in special atunci cand acesta nu este scump
• un potential impact in comunicarea de marketing, care se poate concentra pe ambalaj si poate sublinia prin acesta diverse atribute ale brandului
• experienta de utilizare mai buna, daca inovatiile sunt si structurale, nu doar estetice.
Aceasta din urma poate dezvolta nu doar alegerea repetata, ci si preferinta si fidelitate. Inovatiile pot juca un rol important in momentul dezambalarii, care influenteaza mult „prima impresie” si e important pentru branduri cu implicare mare, adica branduri ce solicita investitii semnificative la achizitie (ganditi-va la un smartphone sau la un computer).
Dificultatile unui ambalaj inovator
Un ambalaj inovator sau diferit la nivel structural inseamna costuri mari de dezvoltare si de productie. De asemenea, orice inovatie necesita costuri de promovare, pentru ca publicul sa se obisnuiasca repede cu ea si sa depaseasca o eventuala reticenta data de nefamiliaritate. De asemenea, modificarile structurale de ambalaj trebuie sa tina cont de standardele de transport si de depozitare, asa incat niciun jucator din lantul ce leaga producatorul de consumator sa nu fie afectat si descurajat.
Cat e inspiratie si cat e documentare in crearea unui ambalaj
Crearea unui ambalaj incepe cu foarte multa documentare. De abia apoi vine randul inspiratiei, urmata de testare. Toate cele trei ingrediente sunt la fel de importante, pentru ca niciunul nu il poate compensa pe celalalt. Daca e atent facuta, crearea unui ambalaj nu e un proiect simplu.
Cat din brandul unui produs reprezinta ambalajul
Depinde de domeniul de activitate. Acolo unde calitatea produsului este foarte similara de la un concurent la altul, ambalajul conteaza mai mult. Acesta este cazul produselor standardizate de larg consum cum ar fi laptele sau diversele consumabile. Dar la fel se intampla si in cazul brandurilor care pun mult accent pe storytelling, pe detalii si pe emotie, cele generatoare de status - cum ar fi cele de lux.
Ai cumparat vreun produs din cauza ambalajului?
Da. Toti am facut-o. Atunci cand suntem in fata raftului, cand vrem sa alegem repede un produs nu foarte important si deja ne gandim la altceva, designul de ambalaj are un rol important, semi- sau chiar sub-constient. Asa functionam cu totii - stimulii vizuali ne pot determina alegerile, chiar daca nu ne dam mereu seama de asta.