Ioana Ciurea si Bogdan Gotia se cunosc de cand erau mici. Au facut Arhitectura, ea in Bucuresti, el in Cluj, si apoi s-au reunit intr-un studio unde impletesc mai multe pasiuni - arhitectura cu design de obiect, cu design de interior, sau cu alte sortimente de design. De aici rezulta produsele Prototip Studio.
Daca ati auzit de Castile din Lemn, sa stiti ca ei le-au facut. Sunt mai multe modele, unul mai bun decat celalalt, pe care le-au dezvoltat de-a lungul anului trecut. Ultima versiune, si cea mai buna, este a cincea [e un pic mai jos]. Multe dintre proiectele lor de design de obiect sunt legate de lemn, dar studioul nu e specializat pe lucrul cu un singur material. Lemnul i-a cucerit pana acum, pur si simplu - asta s-a intamplat.
Despre proiecte, despre modul in care lucreaza si despre cum privesc designul de obiect din Romania, ne-a povestit Ioana in cele ce urmeaza.
Background
Ne-am cunoscut de mici si am inceput sa lucram impreuna dupa terminarea facultatii cand am inceput sa si locuim in acelasi oras. Profesia este aceeasi la amandoi. Suntem arhitecti si incercam sa ne facem meseria intr-un mod personalizat - la limita mai multor domenii care ne pasioneaza.
Contact cu designul avem de ceva timp si relatia este una de lunga durata, chiar daca la inceput a fost o gluma. Am facut cunostinta cu designul prin arhitectura, era ceva ce aveam noi in comun. Credem ca orice om face design intr-o forma sau alta, de la cum isi modeleaza programul pana la cum isi aseaza perna cand doarme, deci probabil si noi il facem dintotdeauna.
Prototip Studio ia nastere
Ne-am propus prin Prototip Studio sa cream un mediu in care creativitatea noastra sa se simta libera si din care, organizand-o, sa ne facem si o meserie. Nu am vrut si nici nu am putut urma un tipar impus, de aceea am creat noi o forma de a profesa si de a impleti arhitectura cu designul, si cu dragostea pentru alte domenii. Totul decurge oarecum natural si improvizam pe parcurs.
Am pornit cu cateva proiecte, prin care ne-am exprimat intr-un mod sau altul viziunea si am invatat pe masura ce lucram.
Idei si inspiratie
In cazul nostru, n-a fost vorba de nicio muza sau ceva asemanator. Ne-am inspirat si inca ne inspiram din propriile nevoi si stari si am incercat pe cat posibil sa nu nastem concepte care sa vorbeasca prea mult despre obiecte, ci obiectele insele sa fie inspirationale si sa aiba ceva de spus.
Proces
De obicei vine cineva cu o idee, apoi celalalt o continua si in felul asta se creeaza o fuziune a gandirii noastre, un proces care se deruleaza pe mai mult timp. In final ideile se impletesc, ca nu se mai stie cine cu ce a participat, insa noi credem ca asta e si cel mai interesant. Si, de obicei, ne completam in lucru - Ioana - concepte, prezentari si tot ce tine de poezia designului si Bogdan - eficienta maxima la tot ce tine de detalii, realizare, strategii.
Creionul dupa ureche, impreuna cu LOCAL
Despre stil, in cateva cuvinte
Avem un stil in formare care pentru inceput are principii si directii pe care incercam sa le urmarim si care, in timp, probabil vor contura si vor maturiza toate intentiile noastre. Toata ideea este de a crea de la obiecte pana la spatii, care pe langa faptul ca inoveaza prin metodele de productie si au un iz experimental, se adapteaza unui timp prezent prin caracterul sustenabil pe care il sugereaza, ori prin materialele folosite, ori prin relatia cu utilizatorul - versatilitate.
Proiecte
In afara Castilor din Lemn, in cei doi ani de cand am inceput lucrul impreuna, am avut cateva proiecte de amenajare interioara, facute de noi sau in colaborare cu alte echipe (ex. Potpourri, Ragaz) pentru care am proiectat de la piese custom de mobilier pana la corpuri de iluminat, si alte proiecte de design de obiect sau nu, inventate de noi: ochelarii OO - o colectie de ochelari cu care am cochetat vara asta, Creionul dupa ureche (impreuna cu LOCAL), Share a chair - un scaun pentru una sau doua persoane.
Alte proiecte, precum mici proiecte de arhitectura, amenajari, si alte colaborari pentru noi obiecte, sunt in derulare si de curand ne-am pus iar pe treaba, dupa mica pauza de doua anotimpuri.
Promovare
S-a cam facut singura, cel mai mult prin intermediul Facebook-ului, si bineinteles prin evenimentele unde au fost expuse obiectele.
OOwonderful eyewear la cutie (2)
Sustenabilitate financiara
Strategia noastra a fost destul de simpla, sa incepem cu proiecte mici, a caror productie sa o putem stapani in totalitate si sa crestem nivelul de dificultate odata cu experienta pe care o castigam. In pararel, in afara de designul de obiect lucram si pentru proiecte de arhitectura si design interior. Pana acum a functionat si ne-am autosustinut.
Designul de obiect in Romania
Avantajul pietei din Romania in materie de design este ca nu s-a saturat nici din punct de vedere calitativ, nici stilistic. Nu s-a maturizat, definindu-si un stil, ceea ce cred ca e foarte ok pentru ca lasa loc de experimente si idei creative care pot defini si chiar crea un stil care sa devina reprezentativ. Punctele slabe sunt toate celelalte si cel mai usturator ramane peisajul economic, probabil.
Publicul consumator de design romanesc
Designul e privit ca ceva care are nevoie de un public educat care sa-l inteleaga, insa eu nu cred asta neaparat. Mai degraba mi se pare ca designul, ar trebui sa inteleaga omul, chiar romanul si sa se adapteze.
Noi nu am reusit din prima cu Castile din lemn spre exemplu, pentru ca pretul, datorita productiei, a ajuns destul de premium pt Romania, insa cred ca asta e toata ideea sa pastram in design si arhitectura o scara umana atat fizic, cat si economic.
Abordarea designerilor asupra pretului obiectelor de design autohton
Prapastia intre designul de lux si consumatorul roman e adanca, insa lucrurile nu trebuie judecate doar din perspectiva asta. Dintotdeuna au existat layere ale societatii care isi pot permite sau nu anumite produse. Apoi, exista design scump, facut din materiale scumpe si pentru oameni cu bani care platesc asa ceva, si exista design accesibil.
Din punctul meu de vedere, designul nu e ceva care trebuie sa fie scump. Designul e doar o idee desteapta care, daca e destul de buna, ar putea fi implementata astfel incat sa serveasca tuturor oamenilor. Pana la urma, designul ar trebui sa ne faca viata mai usoara si mai frumoasa, drept pe care il au toti oamenii, deci nu cred ca un obiect de calitate necesita o avere.
Cred ca asta e arta pana la urma. Sa folosesti resursele pe care le ai si sa faci ceva tare si sa serveasca oameni care nu-s nevoiti sa cheltuie un salariu pe un scaun.