Curajul este respins, iar licitatiile sunt pierdute din cauza lui, cand vine vorba de crearea ambalajelor pe piata din Romania. O spune Bogdan Branzas, Creative Director & CEO B R A N Z A S, si adauga: producatorii prefera sa joace „safe”.
Puncte importante in brieful pentru crearea ambalajului
Aici ai introdus o asa-zisa axioma in intrebare care de fapt nu este, si anume ca ownerul brandului “are un brief”. De cele mai multe ori nu are, sau il are verbal, sau il are insuficient construit cu multe lacune si semne de intrebare. E drept, am intalnit si briefuri foarte concise si binefacute insa acestea sunt inca destul de rare. Totusi, daca e sa iau media briefurilor primite in cei 20 de ani de design in Romania, “mandatories” este capitolul cel mai des intalnit iar aici de obicei gasim cate si ce fel de SKU-uri trebuie realizate si pana cand.
Avantajele unui ambalaj inovator
Poate fi in 2 feluri: fie ambalajul in sine este o noutate si aduce un plus de diferentiere sau avantaje concrete, fie doar designul grafic al acestuia sa zicem ca iese din norma si aduce ceva nou la raft sau chiar in categoria sa de produse. Personal, prefer solutia combinata in care ambalajul in sine constituie o noutate venind cu o propunere avantajoasa concreta catre cumparator si designul grafic care scoate respectivul produs din norma categoriei si sparge sau macar impinge niste bariere mai departe. Aceste cazuri sunt rare, producatorii in cea mai mare parte prefera sa joace “safe”.
Dificultatile unui ambalaj inovator
Nu exista nici o dificultate. Singura sunt barierele autoimpuse si costurile. Pe care unii si le asuma, altii nu.
Cea mai curajoasa propunere de ambalaj
Ai atins un punct nevralgic deoarece marea majoritate a propunerilor curajoase sunt respinse iar licitatiile in marea majoritate sunt pierdute, cel putin asta este statistica noastra la Branzas. Totusi, am reusit sa punem pe piata impreuna cu clientii nostri proiecte inovatoare pentru momentul respectiv. Insa cele mai interesante propuneri, totusi, sunt cele care raman in portofoliu ca “necontractate” din pacate si aici dau un singur exemplu: Aqua Carpatica.
Inspiratie si documentare in crearea unui ambalaj
Greu de spus. Documentarea este esentiala dupa parerea mea iar noi in agentie o avem ca procedura de lucru obligatorie la inceputul fiecarui proiect. Totusi, daca documentarea nu e continuata de explorare creativa, idei asternute pe hartie, abandonarea uneori a cailor batatorite si creativitate disruptiva de la norma, poti sa te documentezi o viata intreaga si tot nu realizezi nimic.
Cat din brandul unui produs reprezinta ambalajul
O buna parte, desigur, insa nici un studiu, oricat de analitic si amanuntit va fi, nu va da un raspuns decisiv de genul “x la suta reprezinta ambalajul”. Brandingul, deignul si marketingul nu sunt stiinte exacte. Cert este ca fara ambalaj nu poate exista un brand la fel cum fara proprietatile tangibile ale produsului nu poate acesta deveni un brand.
Ai cumparat vreun produs din cauza ambalajului?
Desigur, sunt designer, prin urmare sunt victima sigura uneori.