Mi-e dor de casa cu pereti inalti de-un alb imaculat in care am crescut si am petrecut cele mai frumoase clipe. Mi-e dor sa imi surprind parintii bandu-si cafeaua la masa din spatele curtii in dimineti tomnatice de duminica in care eu si sora mea ne ascundeam sub plapumi dintre cele mai groase. Mi-e dor sa o vad pe mama zambind atunci cand tata, stiind ca invariabil acesta va fi "efectul", ii prindea mana intr-a lui si o saruta.
Mai sus aveti un fragment de dor, anume al Irinei D., scris din postura de copilandra munteanca; imprejurimile ei prezente sunt necunoscute. Dar nici relevante. Cat stati pe articolul asta, sau pe site-ul dorderomanesc.ro, e permis (de fapt, imperativ) sa visati cu ochii deschisi la trecut. Lucru contraindicat pentru melancolici, dar lasati, ca iesiti la un pahar de ceva mai tarziu, va uitati la un film, un serial, si va trece.
Chiar acum in timp ce vorbim, multe episoade de nostalgii dulci-amare se strang si umplu platforma celor de la Iutta. Nu demult, brandul a lansat o noua colectie de genti intitulata 'Dor de romanesc' careia i-au alaturat si o campanie cu componenta promotionala, inceputa pe 2 octombrie.
10 zone geografice ale Romaniei vor deveni vedete, pe rand, in decursul a 10 saptamani: mai intai, regiunea primeste o ambasadoare care isi impartaseste dorul cu noi toti, de pe Internet, iar specificul zonei respective e promovata pagina Facebook Iutta. Din totalitatea dorurilor stranse pe site-ul Dor de romanesc, brandul va crea o geanta: 'Dorul calator'. Si tot pe site, evolutia modelului gentii e dezvaluita treptat - ati ghicit, in 10 pasi.
Mai multe despre campania 'Dor de romanesc' aflam direct de la sursa.
'Dor de romanesc'
In acest moment, Iutta lucreaza la consolidarea unui brand puternic, iar 'Dor de romanesc' surprinde cu succes esenta identitatii noastre, contribuind la un gradul de notorietate sporit. Ne-am dorit, de asemenea, sa aratam de ce acest dor colectiv este principala noastra sursa de inspiratie, dar sa si promovam regiunile tarii cu al lor specific.
Este USP-ul nostru si dorim sa-l comunicam pe cat mai multe canale posibile.
Ideea
'Dor de romanesc' a fost sloganul Iutta pentru ca sintetizeaza trairea care a generat acest brand; cea pe care dorim s-o transmitem prin creatiile noastre. Astfel, ne-a inspirat sa cream o colectie dedicata fiecarei regiuni geografice din Romania, care, odata ce a fost introdusa publicului, a generat reactia anticipata: cele care acum ne poarta gentile ne povestesc ca acest lucru le alina sentimentul de dor fata de o anumita zona (de cele mai multe ori, cea natala).
Cum frumos ne descria o sustinatoare: "Voi, Iutta, ne faceti sa iubim dorul, desi el implica o absenta". Intrebarea Care e dorul tau? a devenit una fireasca si am decis ca este un teritoriu ce merita explorat.
Colectia: ce o diferentiaza
Am ales sa cream cate o geanta pentru fiecare din 10 regiuni geografice ale tarii (Transilvania, Oltenia, Muntenia, Bucovina, Basarabia, Moldova, Dobrogea, Maramures, Banat, Crisana), prelucrand prin stilizare motive traditionale specifice. Simbolurile folosite in design exprima principalele valori ale zonelor, ce au fost culese din in arhitectura veche sau straie populare romanesti. Creatiile Iutta primesc astfel o poveste, un dor care le inspira pe cele care le poarta sa isi aminteasca unde le sunt radacinile si valorile.
Componente
Campania a inceput prin lansarea platformei dorderomanesc.ro, structurata pe regiuni, unde userii pot intra sa-si impartaseasca dorul sau sa citeasca povestile deja scrise de alti participanti.
Fiecare saptamana o dedicam uneia dintre regiunile tarii si debuteaza cu numirea unei ambasadoare. Acesteia ii luam un interviu pentru a-i afla dorul, iar specificul zonei in sine este promovata pe pagina noastra de Facebook (traditii, peisaje, personalitati, etc).
Vom implica pe parcurs si alte segmente precum bloggerii, liderii de opinie si organizatii partenere, care ne vor dezvalui dorurile lor.
Proiectul va fi inaugurat printr-un eveniment: un vernisaj al dorurilor stranse de campanie, desemnarea castigatorilor si lansarea gentii 'Dor de romanesc'. Toate acestea vor fi urmate de un tur fotografic al Romaniei in care ne va insoti marele castigator al campaniei pentru a tine un jurnal de calatorie.
Etape
Mecanismul campaniei este simplu: Iutta, alaturi de ambasadoarele desemnate, va promova initiativa in toate regiunile tarii pe parcursul celor 10 saptamani si va incuraja cititorii sa isi scrie dorurile lor pe dorderomanesc.ro. La final vom crea geanta inspirata din povestile primite si vom porni in acel tur fotografic al tarii alaturi de un ghid turistic, marele castigator al proiectului si creatia 'Dorul calator', pentru a surprinde vizual peisajele unice, traditiile si specificul Romaniei.
Ambasadoarele Iutta
Alegem dintre personalitatile feminine care ne inspira prin autenticitatea lor: femei cu valori inradacinate, care poarta in suflet meleagurile natale si imbina traditia cu modernitatea; si, mai ales, care se lasa calauzite de dor la tot pasul.
Pana in prezent, Ambasadoarea Olteniei a fost aleasa Eglantina Becheru, artist vizual, o femeie de o eleganta innascuta care aduce cu ea de pe meleagurile gorjene ceva din maretia creatoare a lui Brancusi. Reprezentanta Basarabiei a fost desemnata Nata Albot, jurnalista si producatoare, organizatoarea unor festivaluri precum "Ia Mania", "Mai dulce" si fondatoarea unei asociatii care are drept obiectiv comun promovarea traditiilor romanesti.
Acum ne aflam in decursul saptamanii dedicate Maramuresului si o avem alaturi pe Paula Seling, vocea care isi alina dorul de casa prin cantec.
In lunile urmatoare, vom dezvalui treptat si celelalte sapte ambasadoare - ele vor putea fi urmarite pe canalul nostru de YouTube. Toate ambasadoarele au rolul de a invita cititorii la impartasirea dorurilor personale prin oferirea propriului exemplu.
Echipa si implementare
Am avut alaturi o echipa project-based, aleasa pe baza resurselor de care aveam nevoie. Spre exemplu, campania a fost conceputa cu ajutorul echipei interne de comunicare, dar partea video a fost realizata pe Pink Stripe Group; website-ul de catre Cleversoft, iar la grafica ne-a ajutat agentia Marcoff Weyland.
Evaluare
Multe dintre obiectivele pe care ni le-am propus (evidentierea sursei de inspiratie Iutta, asocierea brandului cu ideea 'Dor de Romanesc' si promovarea stilurilor specifice regiunilor tarii) sunt nemasurabile in mod direct, dar ne putem baza pe reach-ul campaniei indicat de: numarul de accesari al platformei dorderomanesc.ro si rata de conversie a celor care si-au scris dorul aici, numarul de doruri colectionate pana la finalul campaniei, numarul de vizualizari al video-urilor cu dorurile ambasadoarelor pe YouTube, numarul de followeri noi pe conturile sociale si cuantificarea articolelor/interviurilor generate de catre acest proiect.