Pornit in anul 2001 de catre The Institute, festivalul de branding, marketing si advertising online Internetics ajunge anul acesta la cea de-a XIV-a editie. Presedintele juriului din 2014, format din 26 de specialisti in marketing online, este Mark Jackson (Chief Technology Catalyst EMEA, McCann Worldgroup). Noi nu prea ne impiedicam (inca) in Catalizatori de Tehnologie, asa ca ne-am permis, in cele cateva intrebari pe care i le-am adresat, sa incepem cu fisa postului pe care il ocupa din 2010 incoace.
Interviul a fost tradus in limba romana de Casa de Traduceri.
Chief Technology Catalyst EMEA la McCann Worldgroup
Inseamna in principal doua zone cheie. Prima este aceea in care ajutam clientii sa inteleaga impactul pe care tehnologia il are asupra afacerilor lor (si modul in care se pot identifica si comunica cu consumatorii lor acum) si apoi ii ajutam sa elaboreze o harta de dezvoltare pentru prezent si pentru viitor. A doua zona se leaga de felul in care aceste lucruri ne schimba pe noi, ca retea de agentii, si de felul in care ne dezvoltam pentru a putea atinge aceasta capacitate, imbunatatindu-ne aptitudinile, parteneriatele si cunostintele.
Tehnologia si comunicarea
Un lucru pe care l-am spus frecvent clientilor, fie in cadrul evenimentelor, fie in prezentari, este acela ca ne aflam intr-un punct privilegiat al istoriei pentru a face ce facem acum. Iar motivul este legat de functionarea in sincope. Nu doar cea impusa de tehnologie, care a obligat agentiile sa se schimbe - atat ele in sine, cat si modul in care fac business - ci si sincopele care afecteaza business-ul in general.
Acestea au obligat pe toata lumea sa reevalueze felul in care lucrau inainte, redefinind astfel industrii intregi. Atat de mult, incat comunicarea si procesele operationale au devenit acum un tot unitar, la nivel de substanta. Sa analizam, de exemplu, cat de repede poti sa treci de la a cauta un produs la a-l cumpara si cat de usoara a inceput sa devina aceasta tranzitie. Intr-o perioada in care atentia scade, brandurile trebuie sa-si redefineasca valoarea si felul in care aceasta este reprezentata si experimentata.
Efectul asupra grupurilor de comunicare
Grupurile de comunicare cu adevarat mari si-au construit o dimensiune ampla atunci cand brandurile au inceput sa fie interesate sa caute in afara tarilor lor de origine, sa gandeasca transfrontalier. In perioada in care existau putine optiuni de scara mare, aceste grupuri au fost o solutie excelenta.
Acum, lumea in sine s-a micsorat, ca urmare a accesului fara precedent creat de tehnologie; iar grupurile mari de comunicare incearca sa-si reevalueze activitatea, multe din ele fiind intr-o continua lupta de a se mentine relevante, deoarece la bazele lor stateau feluri de a face afaceri care nu mai sunt valabile astazi.
Daca ne uitam putin la felul in care a evoluat media in ultimii cativa ani, de la programmatic buying si trecerea la native advertising, ca forma mai autentica de publicitate pentru consumatori, vedem ca exista acum companii noi "non-agentie". Ele ofera clientilor o mai mare eficienta si transparenta asupra costurilor, ocolind eficient modelul de agentie si creand astfel o provocare pentru ceea ce reprezentam noi. Acest lucru, cred eu, este bun, deoarece ne face sa fim mai creativi si ne obliga sa regandim modul in care cream valoare.
Se pot naste idei strict pe baza tehnologiei?
O intrebare interesanta. Exista un citat celebru al lui Pablo Picasso, care e un raspuns foarte bun pentru aceasta intrebare: "Computerele sunt inutile. Ele nu fac decat sa dea raspunsuri." Cred cu pasiune in puterea tehnologiei de a transforma, dar cred si ca acest lucru intervine doar ca urmare a intelegerii faptului ca adevarata putere ii sta in calitatea de enabler.
Adevaratul test al utilitatii este acela in care tehnologia sustine eliminarea constrangerilor si barierelor. Asa incat, prin explorarea acestor intrebari si apoi prin identificarea modalitatii in care raspunsurile pot fi asociate cu tehnologia, cred eu ca pot lua nastere idei mari.
Campanii
Am lucrat cu echipa noastra la campania Chevrolet Captiva #lifetest, in care am colaborat cu creatori de continut YouTube care au primit masina timp de doua zile si au fost rugati sa se filmeze in timp ce o folosesc. A fost unul din primele proiecte din Europa in care am lucrat cu content creators la scara europeana.
Industria de comunicare digitala din Romania
Avand in vedere rolul meu, am avut marea oportunitate de a fi expus la multe lucrari extraordinare din intreaga lume, dar si la piete. Ce am descoperit a fost ca, deseori, perceptia pietelor in dezvoltare/emergente este condusa mai mult de presupuneri, nu de realitate.
In timp ce multe persoane din industrie se indreapta spre business hub-uri si centre creative precum UK, Spania, Franta sau Germania, daca ne uitam cu atentie, cateva din cele mai premiate si mai interesante lucrari ale noastre provin din tari cum este Romania.
Un lucru pe care il vedem acum la business-ul nostru este acela ca dezvoltarea si modelele pentru viitor provin efectiv din agentia noastra din Romania, si cream in mod activ hub-uri de o calitate exceptionala. Acest lucru este posibil doar acolo unde calitatea exista de la inceput. Traim o perioada foarte interesanta.