Iulian Padurariu [despre tinerii din agentii]: In scoala romaneasca de publicitate se invata aratul cu plugul de lemn de la o mana de experimentati in datul la sapa

Iulian Padurariu [despre tinerii din agentii]: In scoala romaneasca de publicitate se invata aratul cu plugul de lemn de la o mana de experimentati in datul la sapa

Iulian Padurariu (Managing Partner, Marks) nu se ascunde dupa cuvinte cand vine vorba de facultatile autohtone de comunicare. De aceea, spune el, apreciaza mai mult curiozitatea, decat scoala tinerilor care vin in agentie. Ce nu apreciaza? In textul de mai jos, urmeaza o lista cu 7 reguli pentru cei interesati sa aplice pentru un job in publicitate.

Cel mai tanar din agentie

Azi am aflat ca avem o colega, Denisa, care va face 21 in cateva luni. Nu este angajat full-time, e inca intern, insa la noi internshipurile sunt platite. A venit la noi dintr-o organizatie studenteasca, cu dorinta de a invata.

Cel mai important lucru

Conteaza sa fie curiosi si sa nu ii aiba ca idoli pe Naumovici sau mai stiu eu ce dinozaur al publicitatii anilor '90. Conteaza sa aiba obligatoriu in newsfeed surse ca HBR, Stanford sau MIT Review.

Facultatea in domeniu - obligatorie?

Deloc, daca vorbim de a termina o facultate in Romania, asa cum probabil ca e cazul marii majoritati a celor ce citesc acest articol. Educatia superioara din Romania este un acvariu cu apa statuta si tulbure (sa nu zic imputita, suna prea urat) printre care mai inoata cateva creaturi ametite. Tocmai asta e motivul pentru care apreciem la tineri mai degraba curiozitatea, decat facultatea pe care au urmat-o.

Sigur, un master facut oriunde in lumea occidentala schimba putin povestea. Macar ai ocazia sa fii expus la alte opinii, alte abordari, alte viziuni. Iar cine spune ca nu isi permite, inseamna ca nu isi doreste sa faca asta suficient de mult si se complace in "confortul" de acasa, ca sa zic asa.

Se invata publicitatea in scoala?

De la cine? Dupa parerea mea, in scoala romaneasca de publicitate se invata aratul cu plugul de lemn de la o mana de experimentati in datul la sapa. Ma bucura enorm de miscarea pe care tocmai am citit ca a facut-o Leo Burnett de a recunoaste ca vor sa intre intr-o noua era: cea post-advertising. Doar leader-ul de piata ar putea schimba major tot ce se invata la scoala romaneasca de publicitate.

Selectia

La un moment dat am gresit si am dat un anunt pe eJobs pentru un post specific, parca de art director. Nu vrei sa stii ce tip de CV-uri am primit. Apoi am avut curajul sa postez urmatoarele sapte "tips & tricks" pentru cei ce aplica:

1) n-am zis "intern", deci frizerii si responsabilii de ceainarii n-au nicio sansa;
2) n-am zis "junior", deci cei care au facut vreo scoala de balet si apoi 2 luni de internship inainte de vacanta n-au nicio sansa;
3) cei care isi pun in CV ca au permis de conducere si sexul n-au nicio sansa;
4) cei ce se cred apti sa lucreze in advertisingul anilor 2014 dar nu stiu ce e aia A/B testing n-au nicio sansa;
5) cei ce au 15 ani experienta in advertising si pana la varsta asta n-au reusit deja sa fie cel putin partener intr-o agentie n-au nicio sansa;
6) cei care se considera freelanceri, mai bine sa ramana asa ca n-au nicio sansa;
7) si nu in ultimul rand, daca nu ne spui de ce vrei sa vii la noi, chiar ca n-ai nicio sansa.

Unii puristi din mediul social ne-au cam etichetat ca fiind aroganti. Nu stiu, insa, daca au incercat vreodata un exercitiu similar, chiar ii rog sa o faca si poate impartasesc cu noi din experientele lor.

Ce aduc nou industriei

Industria in ziua de azi e amortita din cauza clientilor, care au o extrem de mare aversiune la risc. Parca de la un an la altul mai mare si mai mare. In acest context, cei nou veniti in industrie trebuie sa aduca abordari total noi, bazate pe testing, pe validari si mai putin pe "ego". Din pacate, multi dintre cei nou veniti in industrie se uita doar in oglinda retrovizoare catre ce au facut minuni in trecut, iar acest lucru imi inspira un pic de criza de identitate.

Un lucru bun si un lucru rau

Cel mai bun lucru e ca sunt nativi digital. Cel mai rau lucru e ca nu fac nimic cu acest avantaj. Cand aud expresia "inainte erau alte oportunitati", nici nu stiu daca sa rad sau sa plang.

Greseli si atuuri

Tinerii, pe de o parte, si-ar dori sa aiba autonomie (ca orice fiinta umana, de-altfel) insa atunci cand intra intr-o organizatie "cauta" si se complac in rigoarea unei structuri fixe, rigide, cauta task-uri "de indeplinit". As prefera sa aiba curaj sa spuna celor din jur exact ceea ce simt, sa se foloseasca de agilitatea specifica varstei si sa o impuna in organizatiile in care intra. Altfel, organizatia ii va incorseta si plafona destul de repede.

Ce ai invatat de la ei

Am invatat ca intervalul de atentie al omenirii devine din ce in ce mai scurt. Si, daca vrem sa fim relevanti, trebuie sa fim super concentrati, super "focusati".

Ce te surprinde la ei

Ma surprinde in mod pozitiv drive-ul social pe care il au si cheful cu care distribuie intre ei lucrurile noi pe care le invata si in care cred.

Diferenta dintre ei si voi

Cand am debutat eu in marketing, faceam strategie dupa o carte trasa la xerox. Astazi exista Coursera, iTunes University si MIT Open Course Ware.

Un sfat

Am mai degraba o sugestie: sa descifreze mesajul: "Unemployment is a matter of information asymmetry".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Companii

Subiecte

Sectiune


Comentarii

poe poe
acum 10 ani
Naumovici dinozaur? Amice, cind Naumovici ne punea pe harta publicitatii, mataluta nu existai.


Branded


Related