Cat de devoratori de publicitate mai suntem azi? Foamea a mai scazut din vremurile lui 1995, dar interesul nu s-a pierdut. Nu prea ne mai e foame, acum suntem mai degraba curiosi de directiile in care aluneca publicitatea de la an la an. Acum parca "devoram" cu niste filtre mai bine formate. Si o s-avem inca o ocazie sa ne rafinam gustul de advertising - a 19-a editie a Noptii Devoratorilor de Publicitate, desfasurata timp de 7 ore, pe 7 noiembrie anul curent, la Sala Polivalenta.
Nu suntem doar spectatori, o sa ne si bage in seama. L-am oprit pe Dan Chisu in mijlocul maratonului organizarilor si am pus de-o discutie.
Publicul roman si reclamele: o evolutie
In 1990, romanii erau fascinati de reclame. Dupa 45 de ani de comunism si de televiziune socialista multi-lateral dezvoltata, romanul a descoperit, dintr-o data, o lume fascinanta. De ce era fascinat romanul consumator de telejurnal si piese de teatru televizate? Pai, in primul rand, incepea sa descopere ca pasta de dinti Colgate nu este o legenda, iar Gregorio Rizzo nu este personaj de film.
Si, pentru ca piata de consum autohtona trebuia sa inceapa sa evolueze, au aparut reclamele romanesti. Sigur, de la "V-am prins, vrajitoarelor!" si Titan Ice – "Alta viata" pana la reclamele la banci care-l au ca personaj pe Brancusi este distanta ca de la pamant la luna. Da! Dar si distanta de la Brancusi la spotul Jeep produs in 2013 pentru Grand Cherokee este echivalenta cu cea de la luna la soare.
Interesul publicului roman a crescut. Romanul-consumator-de-de-toate a descoperit creativitatea din spoturi, continuitatea din campaniile bine facute si mesajele subliminale din sloganele ultimilor 13 - 15 ani. Dovada cea mai buna este acest eveniment. "Jucam" in fiecare an cu casa aproape inchisa, iar oamenii sunt multumiti de ce vad.
Rolul ideal al publicitatii
Educativ. Ar trebui sa ne educe. Sa ne educe ce sa consumam, cum sa consumam, cat sa consumam. Sa facem diferenta intre ce este bun pentru noi si ce este mai putin bun. Sa ne ajute, de ce nu, sa luam hotarari corecte in ceea ce priveste consumul.
Si cand spun "consum" nu ma refer doar la antricotul de vita. Ma refer la o gama mult mai larga de "produse". Ar trebui. Asta este, insa, visul tuturor teoreticienilor in ale publicitatii. E ca si cum ai sta in fata unui Logan si te-ar intreba cineva "cum ar trebui sa mearga?". Raspunsul e unul singur – "ca un Ferrari".
Noaptea Devoratorilor de Publicitate: organizare, sponsorship, participare
Din punctul de vedere al organizarii, am crescut. Anii au trecut iar noi, ca niste elevi silitori, am invatat ce si cum sa oferim celor care platesc bilet an de an pentru a vedea 6 ore de reclame.
Sponsorship-ul a avut trend-ul lui. Sunt ani in care sponsorii se bat pe un loc pe afis. In alti ani, insa, ii vanam ca pe floarea de colt si ajungem sa facem evenimentul doar pentru a mentine traditia, pentru a continua sa oferim publicului un eveniment de clasa, de marca, de masa.
Participarea nu si-a schimbat traiectul. Am spus si mai sus – oamenii vin. Nu stiu daca sunt aceiasi sau daca se mai schimba. Eu sunt multumit ca avem sala aproape plina, aproape in fiecare an.
Creativitatea campaniilor romanesti
Este exact la fel ca si creativitatea campaniilor din afara. Unele sunt mai creative, altele mai putin creative.
Paradoxul este ca, la nivel subliminal, chiar si cele mai putin creative isi ating, in final, scopul. Nu pentru ca oamenii invata pe dinafara vreo replica, ci pentru ca oamenilor le ramane in cap ideea ca nu-stiu-care campanie a fost "naspa" sau ca nu au inteles mesajul din nu-stiu-ce spot. Ideea e ca oamenii vorbesc despre campanie si, implicit, subliminal, produsul reprezentat de reclama intra in sistem.
Spoturi romanesti in selectia NDP 2014
Sunt 4: Cava d’Oro - "Johnny Cash", Ciuc Premium - "Basculanta", Politia Rutiera Romana - "Cainii" si unul dintre spoturile Carpatina.
Echipele/companiile implicate in organizare
Anul acesta evenimentul e produs, ca de obicei, de DaKINO si organizat impreuna cu o echipa "jos-palaria" de la L'Equipe. Am mai lucrat impreuna si pe Festival, si ne-am hotarat sa ne incuscrim si pe Noaptea Devoratorilor.
Exista o nevoie de a reinventa NDP?
Evenimentul asta nu se poate reinventa, dar se poate repozitiona. Si asta incercam sa facem: sa-l repozitionam. Sa-i schimbam, poate, linia, mesajul. In principiu, mizam pe interactivitate, pe capacitatea de a implica publicul in activitati conexe evenimentului.
Evenimentul va ajunge, ca de obicei, si in tara. In acest moment nu stiu sa va spun exact cand, cum si unde. Deocamdata negociem.
Stiti, si in tara e tot la fel ca la Bucuresti - bugetele alocate unor astfel de evenimente sunt tot mai mici, de la an la an. E din ce in ce mai greu sa oferi din ce in ce mai mult cu din ce in ce mai putini bani.