Dependenta de internet este cel mai bun si cel mai rau lucru al noii generatii din publicitate, spune Liviu David, Director de Creatie al agentiei Next Advertising. Iar veteranii industriei au ceva de invatat din asta.
Cel mai tanar din agentie
La Creatie sunt trei de 24, unii veniti prin recomandari, altii in urma unor anunturi. La Media sunt doi tipi de 20 de ani, angajati dupa un anunt, selectie, interviuri, tot tacamul.
Cel mai important lucru
Sa isi seteze corect prioritatile. Iar pe locul 1 sa nu fie banii, ci lucrul bine facut. Sa vrea intai sa invete, si abia apoi sa devina bogat. Invers e anormal. Stiu ca e oarecum intuitiv, dar am avut cazuri.
Facultatea in domeniu - obligatorie?
Conteaza sa faci o facultate, oricare. Acolo inveti sa iti disciplinezi putin mintea.
Eu sunt copywriter si am facut Geologia. Din Mezozoic, de cand am inceput in domeniu, am fost coleg cu absolventi de Jurnalism, Filologie, Chimie, SNSPA, Film, Arte, Arhitectura, ASE, chiar si cu un fost parasutist profesionist.
Specializarea insa nu conteaza. Eu intai ma uit pe lucrari, si abia apoi pe CV, daca mi-a atras ceva atentia. Putin imi pasa de Magna Cum Laude, daca portofoliul e Varza Cum Laude.
Se invata publicitatea in scoala?
Se poate invata teorie, dar practica te omoara. Abia cand ti se da un proiect real iti dai seama daca esti facut sau nu pentru meseria asta. Conteaza insa si in ce departament vrei.
Oamenii de creatie nu sunt ca ceilalti. Si nu pentru ca sunt mai destepti, ci pentru ca trebuie sa scoata ceva din nimic, iar ceva-ul ala trebuie sa sune bine, sa arate bine si sa atraga atentia.Nu exista formule matematice, tabele si raspunsuri la finalul culegerii, ca la alte meserii. Trebuie si talent, si inginerie. De aia un creativ bun iese mult mai greu decat un om de media sau de CS bun. Stiu ca o sa ma urati pentru ce am spus, dar asta-i adevarul.
Selectia
In lucrarile lor trebuie sa vad ceva care sa ma surprinda. Sau macar sa nu ma plictiseasca de moarte. Nu e prea greu, cele mai multe portofolii sunt mediocre. E uimitor cum toti pretind ca sunt creativi si originali prin aceleasi clisee necreative si neoriginale. Cand spui "sunt creativ", nu prea dovedesti ca esti.
Lucrurile care descalifica candidatii sunt de un absolut bun simt:
- CV-uri scrise cu greseli. Mi-e si lehamite sa mai scriu de ce. Daca totusi se mai intreaba cineva - uite de-al naibii, ca sa nu ne luati voi job-urile de copywriteri. E o conspiratie impotriva educatilor absolventi ai invatamantului romanesc.
- Texte lungi si poze putine. Ar trebui invers. Daca fiecare pretendent ar scrie cate un "Razboi si pace", timp de un an ar trebui sa las proiectele din agentie ca sa citesc portofolii.
- Pacatul trufiei. Daca ai avut bafta de bugete mari si cea mai buna idee a spoturilor tale a fost sa faceti postproductia la Londra, nu te impauna prea tare. Cautam oameni de concept, nu de productie.
- One-hit wonder. Zilioane de premii pe unica ta lucrare buna (de acum 5 ani) inseamna noroc. Si nu ajuta.
- Disperarea de a te angaja din motive economice. Stiu ca e o perioada grea, dar suntem in capitalism. Motivele pentru care vrei sa faci creatie trebuie sa fie cu totul altele.
Ce aduc nou
Nu pot sa generalizez, dar cei care au intrat de curand in Next sunt destul de ambitiosi. Parca au mai disparut din fite si figuri, si au aparut tinerii realisti cu manecile suflecate, care incep proiecte personale de business, fac freelance, urmeaza tone de cursuri si specializari, au sute de ore de voluntariat. Oameni care vor sa schimbe lumea. Si carora viata le ofera sanse mult mai multe decat ne-a oferit noua.
Se intampla sa intre si material prost. Regret cateva poame stricate care ne-au picat in curte in pofida barajului de antiaeriana. Le urez celor care s-au capatat cu ei sa si-i pastreze. In felul asta ne ramane noua celorlalti materialul cu bun simt si responsabilitate.
Un lucru bun si un lucru rau
Cel mai bun este si cel mai rau: noua generatie e dependenta de internet si tehnologie. Da, toata informatia e acolo, iar acest instinct de scormonitor ii face mai abili in a gasi noutati, fata de noi, batranii care ne-am facut lucrarea de diploma pe 486. Dar prea se asteapta sa gaseasca pe Youtube si noua lor reclama. Stiu ca publicitatea nu face decat sa recicleze bucati de cultura, dar sa trantesti un logo si un slogan pe ultimul viral nu se cheama ca faci creatie.
Greseli si atuuri
Multi dintre ei isi imagineaza ca volumul ajuta. Drept urmare, iti trimit toate fisierele din computer. Poate gasesti prin tone de rahat un diamant atat de stralucitor, incat cu greu vei putea forma numarul, orbit de lacrimi fericite.
Multi isi imagineaza ca "vreau sa invat" tine loc de portofoliu. Ah, de cand asteptam pe cineva care n-are nicio treaba cu industria, dar vrea sa invete! Il voi suna deindata! Pe bune acum, de fapt internii iau din timpul celor mai scumpi seniori, asa ca desi par gratis de fapt sunt al naibii de scumpi. De aia e bine sa fi facut CEVA in care sa se vada potentialul, nu cauta nimeni zero barati.
Au cateva atuuri imbatabile: sunt mai ieftini, mai determinati si mai "in trend" decat seniorii. De ceva timp se tot optimizeaza costurile prin agentii, asa ca e un moment foarte bun pentru juniori cu potential si foarte prost pentru seniori arhaici, puturosi si sensibili.
Ce ai invatat de la ei
Ca am cam ramas in urma cu tehnologia. Am pus intotdeauna pe primul loc ideea, dar mi-am dat seama ca tehnologia bine folosita ajuta enorm.
Ce te surprinde
Versatilitatea tehnologica.
Diferenta dintre ei si voi
Pragmatismul. Care la noi era sublim, dar lipsea cu desavarsire.
Un sfat
Pentru cei care au intrat si acum incep: oricat de greu ti se va parea un proiect, va veni la un moment dat unul mai greu. Asa ca nu te plange.
Pentru cei care incearca sa patrunda: atentie la detalii si fa-ti neaparat un portofoliu, chiar daca e din lucrari nepublicate. Fa insa o selectie la sange.