Dar asta e bine, adauga directorul de creatie DDB. Pentru ca tinerii care pornesc acum in publicitate nu sunt legati de istorie sau geografie, ca veteranii industriei. Mintea lor nu mai e captiva in structuri clasice, iar referintele sunt inedite, explica Costin Milu.
Cel mai tanar din agentie
23, Adelina, copy. La o simpla scadere, am realizat ca nu a prins nici minerida din '91, caci s-a nascut putin dupa, usor deprimant pentru noi, "restul" :) I-am dat test, in toamna anului trecut si, de atunci, face parte din echipa noastra.
Cel mai important lucru
Sa greseasca mult, sa experimenteze si sa munceasca mult, asta ca sa-si dea seama la ce se pricep mai bine si sa-si defineasca cat mai repede un stil. E foarte important sa fii sincer cu tine si sa te prinzi la ce esti cu adevarat bun.
Facultate in domeniu - obligatorie?
Nu cred sau, mai bine zis, depinde de la caz la caz. Sa vorbim despre copywriteri: am intalnit oameni care au studiat medicina sau ASE si care scriu infinit mai bine decat multi dintre absolventii de jurnalism sau litere. Nu e insa o regula. Sper, de asemenea, ca reciproca nu e valabila si ca jurnalistii nu opereaza mai bine pe creier decat medicii.
Se invata publicitatea in scoala?
Da, in masura in care se poate invata orice disciplina. Teoria conteaza pana in clipa in care incepe sa fie anulata de practica.
Cum se face selectia
N-am reinventat roata, le dau test sa vad cum gandesc si, de obicei, ma intalnesc cu ei si povestim lucruri. In domeniul nostru si la creatie, in mod special, sunt foarte importante chimia (urmeaza sute/mii de ore de stat si gandit nas in nas) si intuitia pe care o ai atunci cand angajezi pe cineva nou; daca nu te intelegi in primele 10 minute, foarte probabil ca in urmatoarea jumatate de ora se asterne tacerea la masa si, apoi, inevitabila strangere politicoasa de mana. In rest, cel mai mult conteaza atitudinea.
La "asa nu" intra cei care "le stiu deja pe toate", dar si cei care au repere gresite si se considera super-tari dupa ce vad calupul de publicitate din pauza meciului. Unii dintre ei pot fi resetati, cei mai multi insa nu. Intotdeauna exista insa un pariu si aici intervin chimia si intuitia de care spuneam.
Ce aduc nou
Multi s-au nascut dupa ’90, cred ca nu stiu nici cine e Iliescu, asa ca e evident ca au un fundal super-nou, sunt altfel decat noi, cu siguranta au mai putine inhibitii si prejudecati, radacini mai fragile. Nu mai apartin neaparat unui spatiu si timp si astfel distantele se anuleaza, referintele sunt multiple si, de multe ori, solutiile inedite. Mintea lor nu e captiva in clasica abordare "avem o problema, sa-i cautam solutia", ci privesc problema ca pe o sansa uriasa de a schimba ceva, de a reseta contextul si de a crea o noua realitate.
Un lucru bun si un lucru rau
Au acces la un miliard de informatii ceea ce, la prima vedere, e fantastic. Daca insa nu stiu ce sa faca cu ele, daca nu spun "stop" din cand in cand si nu se trag pe dreapta sa mai si respire, va fi rau. Lucru valabil si pentru noi.
Greseli si atuuri
Unii dintre ei (nu toti) cad in capcana "sper sa nu gresesc". E cea mai mare greseala pe care o poate face cineva la inceput de drum, sa se fereasca si sa-i fie frica sa greseasca. Odata depasita aceasta teama, totul devine mai simplu si mult mai fun.
Ce ai invatat de la ei
Starea de spirit conform careia "orice e posibil".
Ce te surprinde
Ca au timp si de altceva in afara de net.
Un sfat
Sa fie sinceri.